kindermigraine

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jusi, 15 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Sinds een paar maanden heeft ons zoontje regelmatig vanuit het niets hoofdpijn. Hij wijst dan ook vaak dezelfde plek aan waar het zit. Hij moet ook altijd overgeven en heeft dan ook buikpijn. Vaak komt het ineens opzetten en variërend van 2 uur tot een hele dag wanneer het over is.
    Vanochtend was het weer zover: Hij was net goed en wel beneden, rond 10.30, en hij klaagde over buikpijn. Overgeven, buikpijn enz. Oja en slecht tegen daglicht kunnen, dus het rolluik maar dichtgemaakt. Toen is ie op de bank in slaap gevallen en werd ie rond 12.30 wakker en begon ie meteen zijn cracker te eten en zijn thee te drinken.
    Vervolgens riep ie heel blij dat ie weer beter was, en ging spelen.

Vanochtend had ik wel meteen de huisarts gebeld maar ik kon vanmiddag om half 3 pas terecht en was er dus niks meer aan de hand. ;)
    Ze wilde wel dat ik het bij ga houden hoe, wat en wanneer, en daarna kunnen we pas verder met evt medicatie of wat dan ook.

Natuurlijk had ik wel zitten googlen en kwam ik dus op kindermigraine uit. Nu maar hopen dat het dat niet is, maar de huisarts was het wel met me eens dat ons zoontje wel écht ziek is op zulke momenten, omdat je dat niet kunt simuleren.

2. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Bij mij is als 6 jarige vast gesteld dat ik Migraine heb. Flinke en hevige aanvallen, die zeker een dag of langer aan kunnen houden. Mijn ouders dachten eerst dat het een soort 'schoolziek' was, tot de aanvallen heviger werden. De huisarts kon niets vinden en deed het af. Tot ik weer een aanval had en mijn ouders erop stonden om de huisarts te zien. Dit was een vervanger. Na mijn verhaald (pijn aanwijzen etc etc etc) en het verhaal van mijn ouders over hoe het verliep ben ik door gestuurd naar het ziekenhuis om een hersenscan te maken. Ze wilde eerst zeker weten dat er geen 'obstakel' in mijn hoofd zat, wat er niet hoorde te zitten. Nadat dit allemaal in orde bleek, kwam de huisarts met de diagnose migraine.

Ik heb er nooit medicijnen voor gehad, tot ik een jaar of 16 was. Toen werden de aanvallen heftiger en krachtiger, waardoor functioneren niet goed ging.

Zo ontzettend rot, dat je zoontje er last van heeft. Ik weet precies hoe hij zich voelt. Vaak denken mensen bij migraine aan 'hevige hoofdpijn', maar ze weten niet hoe ziek je er van bent.

Mijn aanvallen nu voel ik aankomen. Ik ga dan op bed liggen, donker en stil. Dan is het pijn leiden en afwachten tot ik ga overgeven.. Zodra ik heb overgegeven (vaak pas na een uur of 6) gaat het langzaam beter. Het overgeven duurt in totaal zo'n 1,5uur. Daarna wordt ik 'fit' en heb ik honger! Echt honger, alles waar suiker in zit moet ik dan hebben. Alsof mijn lichaam het nodig heeft. Niet gek dus dat je zoontje dan zijn cracker eet.. En het is ook zo, dat als het over is het ook echt over is.
    Ik ben de dag erna altijd nog wat wiebelig, maar toen ik klein was had ik daar geen last van.

Bij mij komen de aanvallen met positieve of negatieve stress. Merk je hier iets van bij je zoontje, zijn er specifieke aanleidingen tot het krijgen van zijn migraine aanval?

(sorry voor het lange verhaal..)

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Gelukkig geen ervaring met kinder migraine, wel met migraine zelf.

Misschien kun je wel een dagboek bijhouden, wanneer de aanvallen komen en idd of er stress of spanningen zijn (hier bijvoorbeeld vaak een aanval na een stressvolle of drukke periode).
    En evt voeding. Voor volwassene staan wijn, oude kaas & bijv chocolade bekend als triggers.
    Nogmaals ik heb geen ervaring, maar misschien is het wat?

4. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Jeetje, wat erg voor je zoontje. Ik herken het hier ook. Ik ben er alleen nog niet mee naar de huisarts geweest.

Onze dochter is 6 en heeft eens in de 2/3 maanden aanvallen van hoofdpijn. Hier altijd laat in de middag als het druk is geweest. Ze heeft dan opeens erge hoofdpijn, is misselijk wil niet eten maar moet niet overgeven. Wel valt ze als een blok in slaap, wil in het donker zijn en wordt dan na 2 uur wakker en is weer beter. Laatst had ze weer zo'n aanval en heb ik haar getempt, 38.8. ik dacht dat ze griep had omdat de jongste ook ziek was maar de koorts was later op de avond weg. Ik geef wel altijd 2 paracetamol maar slapen is het enige wat helpt.

Ik ben benieuwd hoe het verder bij jullie verloopt. Onze dochter is echt zo'n spons dus ik redelijk vatbaar voor prikkels ook al gaat ze er verder goed mee om.

Veel sterkte ermee.

Charlie

5. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Neeltje, de afgelopen keer was er helemaal geen sprake van enige stress van wat dan ook. De keren daarvoor misschien wel; voor de eerste keer alleen ergens gaan spelen zonder mij. En de keer daarvoor was de dag dat we terug kwamen van vakantie.
    Vervelend dat jij er op zo'n jonge leeftijd ook al zoveel last van had.

Averlhach, kaas lust ie niet, wijn ook niet ;), maar chocolade eet ie wel regelmatig, maar niet net voor die momenten dat ie zo'n aanval kreeg.

Charlie, bij jullie is er dus wel een duidelijk ritme in te herkennen.
    Ons zoontje is ook erg gevoelig en pikt ook van alles op, tot aan hele kleine details toe. Het kan natuurlijk zijn dat dit hem soms teveel wordt en het op deze manier eruit komt.
    Jij nooit overwogen om hiermee naar de huisarts te gaan?

6. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Jusi, ja ik moet er ook mee naar de huisarts. Ze is sowieso erg gevoelig en legt bijvoorbeeld ook de lat heel hoog voor haarzelf. Ook gaat ze zelf nooit over grenzen en is ze nooit heel stout of zo. Een waarschuwing is vaak al genoeg maar zodra iemand anders zich niet aan de regeltjes houd in de klas dan heeft ze daar echt moeite mee. Zo'n typ dus ha ha.

Maar ja ik dacht: wat gaat de huisarts doen, medicijnen geven? Het komt niet vaak genoeg voor om te denken dat er wat mis is met haar. Ik denk ook dat ze het soms allemaal niet goed kan bolwerken.

Maar ik ga zeker nog even naar de huisarts voor het einde van het jaar.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ach, wat sneu..
    Mijn broer heeft als kind (en later ook nog wel) veel last gehad van hoofdpijn. Bij stress (bv schoolreisje), maar ook door voeding (vnl melk).
    Dat is dus ook iets om misschien naar te kijken/bij te houden, voeding dus.

Mijn dochter (4.5) had laatst voor het eerst hoofdpijn. Ze had een behoorlijk drukke dag gehad. Hele dag school, daarna bij vriendinnetje spelen en tot slot zwemmen, waar ze over mocht naar het volgende badje. Ze was super trots en helemaal blij en dolenthousiast. En even later klaagde ze over hoofdpijn. Had wel nog gegeten, maar geen zin meer in toetje.. Even op de bank, toen toch maar toetje. Wilde slapen, rust, maar slapen lukte niet direct. Ook wat buikpijn erbij (daar heeft ze wel vaker 's avonds last van en dan moet ze ook slapen en is het de volgende dag over).

Ik vond t best eng. Meteen gegoogled en zag dat het een alarmsignaal is als kinderen onder de 6 hoofdpijn hebben (later las ik nog op 1 site dat dat gold voor onder de 4).
    Maar gelukkig heeft ze het sindsdien niet meer gehad..

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Wat sneu voor je zoontje. Symptomen klinken idd als migraine.
    Mijn zoontje kwam bij de KA terecht ivm regelmatig spugen. Al snel samengaand met koorts. Ineens kwam er ook hoofdpijn en lichtschuwheid bij. KA wilde toen een MRI van zijn hoofd. Neuroloog en oogarts werden erbij betrokken. Neuroloog wilde ook een EEG. Was gelukkig allemaal goed.

Migraine is ook ter sprake gekomen. Echter zijn hoge koorts is daarbij niet te verklaren. Enige manier om migraine uit te sluiten was medicatie (betablocker) uit te proberen. Maar deze medicatie mocht hij niet hebben ivm lage suikers.
    Zelf denk ik ook niet dat het migraine was. Hij had namelijk altijd 3 dagen koorts, tegen de 40 aan. De andere klachten duurde maar 1 dag. Daarbij komen de klachten ook los van elkaar voor.

ik zou ook even een voedingsdagboek bij houden. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen wat een migraine aanval kunnen uit lokken. Misschien dat je een link vindt.

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Jeetje Antje, dat klinkt echt eng..
    Zijn ze er nog niet achter wat het is (geweest)?

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Nee helaas niet. Hij heeft een stofwisselingsziekte, die niet ziekmakend is. Deze kan een paar symptomen verklaren. Het gaat nu gelukkig al 1,5 jaar goed. Maar 2x zo hevig ziek geweest, wat daarvoor om de 2 a 3 weken het geval was. Verder alleen sporadisch eens een keer overgeven. Volgende maand krijgt hij nog een 24 uurs EEG, om uit te sluiten of er toch geen sprake is van nachtelijke epilepsie. Het overgeven is het hoofd symptoom en dat komt altijd ' s nachts of vroeg in de ochtend opzetten.

11. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Antje, dat klinkt idd erg heftig! Ik hoop dat jullie er snel achter komen wát ie precies heeft.

Charlie, ons zoontje zoekt wel duidelijk de grenzen op. ;)
    Hij is dus niet te lief ofzo.

Dat idee om na te gaan wat ie precies gegeten heeft voorafgaande aan zijn hoofdpijn is zeker wel een goede tip!

Bedankt voor jullie adviezen. :)

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Antje, wat rot zeg :(

13. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Ik heb eens opgezocht hoe de migraine variant heet waar de arts het over had. Deze heet abdominale migraine (buikmigraine) Is een vorm die alleen bij kinderen voor komt. Daar past buikpijn bij.

@ Arevinol, het gaat gelukkig al lange tijd goed. We hopen dat het ook zo goed blijft gaan. Gelukkig herinnert hij zich ook weinig van die periode.

14. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriend ziet zijn migraine aankomen, dan ziet hij raar. Als hij dan snel pcm neemt en even goed gaat liggen/donker/rust, waait het toch vaak over of is minder erg/minder lang. Misschien op letten of je zoontje daar ook tekenen van heeft zodat je daar op kunt letten?

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het hoeft ook niet perse deze voedingsstoffen te zijn, het was een voorbeeld. (Zou het wel wat vreemd vinden als hij al regelmatig wijn drong ;) )

En het hoeft niet direct na het eten he?
    Als ik vandaag chocolade eet heb ik morgen (of zelfs overmorgen) een probleem :(

Deel Deze Pagina