Dus er staat niet dat er onder de onderbroek gekeken wordt? Ook al heb ik het shirt weer aan is dat een gebied die ik mijn kinderen wil laten zien aan de arts als ik voor een gebroken arm bij de arts zit.
Als dit de standaard word ga ik zo min mogelijk met ze naar de arts.want ik wil niet dat artsen onder het mom van hun werk telkens naar de privé delen van mijn kind kijken.dat vind ik pas schadelijk voor kinderen. Ja kindermisbruik/mishandeling is erg maar dat betekend niet dat alle andere kinderen maar telkens vernederd moeten worden bij een artsenbezoek. Dit moet NOOIT normaal of de standaard worden!
Bij deze: https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/verdachte-ouders Helaas worden ouders regelmatig vals beschuldigd. Deze ouders hadden "niets te vrezen", maar door onkundig en onprofessioneel handelen van professionals bleken zij ineens heel veel te vrezen en te verliezen te hebben. Ik ben voor het proberen beter in te schatten van de hoeveelheid mishandeling, maar kinderen bloot bekijken lost in mijn ogen het probleem onvoldoende op. Ik denk dat betere scholing nuttiger is. Daarnaast sluit ik mij bij anderen aan, dat ik de lichamelijke intergriteit van mijn dochters heel erg belangrijk vind. Zij hoeven zich niet naar en ongemakkelijk te voelen, omdat de overheid niet meer geld uit wil geven voor echt betere screening...
Eeuhm, ze is een paar weken geleden op tv geweest en daar vertelde ze toch echt dat o.a. onderbroek uit moest en ze naar geslachtsdelen gingen kijken hoor. I.v.m. evt sexueel misbruik. Ook hier gaat zo'n onderzoek niet gebeuren. Mn kind vind het nu al verschrikkelijk dat ze dr shirt omhoog moet doen bij de dokter. Lekker vernederend als ze elke keer een onderzoek krijgt wat totaal niks te maken heeft met waarvoor we daar komen. Ik vond het zelf vroeger al behoorlijk vernederend dat de schoolarts in mn onderbroek keek. Echt, verschrikkelijk. Hierin ga ik mn kind dus niet in dwingen en zeker niet zo'n onderzoek ik het ziekenhuis
Waarom het in deze kwestie niet klopt: omdat ik als ouder niets te verbergen heb, moet mijn kind zich bloot laten onderzoeken. Het middel is disproportioneel wanneer het standaard wordt ingezet en voor de leeftijd tot 18 jaar. Dat je in geval van verdachte omstandigheden verder kijkt dan het letsel waarvoor een kind naar de SEH komt kan ik me best voorstellen. En dat je met kleine kinderen die zelf nog niet kunnen praten soms behoefte hebt aan een nadere beoordeling van het lichaam kan ik me ook best iets bij voorstellen. Maar een 16-jarige met een gebroken vinger of een 10-jarige met een elleboog uit de kom onderwerpen aan intiem lichamelijk onderzoek (ook als het zorgvuldig wordt uitgevoerd) vind ik een inbreuk op de integriteit van hun lichaam waar ze niet toe verplicht kunnen worden. Zoiets moet je niet standaard maken, maar alleen toepassen wanneer daar reden toe is. We gaan toch ook niet alle vrouwen (en mannen) op de SEH standaard onderwerpen aan een blootcheck, want er komt ook veel huiselijk geweld onder volwassenen voor dat niet ontdekt wordt...
Handig hè om niet mijn hele stukje te quoten. Ik heb hem alleen de hypothetische vraag van de gebroken arm/pink voorgelegd en daarbij hoeft hij niet helemaal bloot, maar hooguit zijn shirt/trui uit. Dus heeft hij wel degelijk naar goede instructies geluisterd, want ook artsen en verpleegkundigen zijn niet heilig. Dus zo logisch lijkt me dat niet....
Ik vind het onlogisch dat het opsporen van kindermishandeling bij de arts van de eerste hulp word gelegd. Die ziet het kind éénmalig en heeft er helemaal geen band mee! Het zou mi veel logischer zijn om leerkrachten/pedagogisch medewerkers/het cb die trucs te leren om dit op te sporen. Zij kennen het kind en de ouders, weten bv ook of een kind schone kleren en te eten krijgt. Zij hebben (muv het cb) 1 op 1 contact met het kind. En het belangrijkste: zij zien de kinderen al in hun ondergoed! Tijdens gymlessen, verschoningen, cb-bezoek. En gelukkig hebben deze mensen ook al veel kennis van kindermishandeling. Maar meer is altijd beter, want elk kind dat mishandelt word is er 1 te veel.
Bij vermoeden van mishandeling of misbruik zijn ze zo ver ik weet verplicht dit te melden.dat word dan belangrijker gevonden.
Precies. Mijn kinderen houden zich dan ook aan mijn instructies: ook dokters mogen daar niet kijken als het daar geen pijn doet. Moet het is het met papa of mama erbij ná goede uitleg waarom. En dat is dit niet in mijn ogen, zonder verder aanwijsbare redenen
Maar als er geen sprake is van penetratie, valt er alsnog weinig (niks) te zien. Ik ben misbruikt, maar daar zou een dokter bij lichamelijk onderzoek niets van teruggevonden hebben. En ik denk, maar dat is persoonlijk, dat ik door zo'n onderzoek alleen maar meer het idee had gekregen dat het normaal is dat iemand je op privé plekken bekijkt/aanraakt.
Ik vind dat het er aan ligt waar je voor komt. En hoe vak je komt. Als iemand komt omdat dat persoon kort ademig is ofzo, dan vind ik het onzin. Maar komen mensen binnen met een vaag verhaal als "tegen de deurpost aangelopen" dan zou het niet gek zijn. Persoonlijk zou ik best pissig worden als mn kind naakt bestudeerd zou moeten worden als hij bijv. Een keer een arm breekt. En, een meisje (jongens zijn makkelijker denk ik) van boven de 12/13 gaat echt niet naakt voor een dokter staan als ze daar komt. Mij kreeg je als puber echt niet zo ver.
Net aan zoon van 8 gevraagd of de dokter naar zijn billen mag kijken als hij met oorpijn er heen moet. "Nee natuurlijk niet, dat is toch raar. Niemand mag mijn billen zien"
Wat regelmatig blijkt bij mishandelings- en misbruikzaken is dat die aanvallen gepland worden zodat de ergste lichamelijke schade verdwenen is t.t.v. CB-bezoek, gym, etc. Op de SEH komt een kind onverwacht, ongepland. Het kind kan net die ochtend misbruikt zijn en daarna (ongerelateerd aan het misbruik) zo benauwd zijn dat ouders het wel mee moeten nemen naar een SEH. Dat vangt het CB of de school niet. En daarom moet je niet alleen checken bij 'verdacht' letsel. Meermaals de opmerking waarom kinderen dit zouden moeten en volwassenen niet: lijkt me nogal evident, toch? Een kind is meer weerloos, meer afhankelijk, meer kwetsbaar. Een kind moeten we als maatschappij in bescherming nemen. Een volwassene heeft meer autonomie en mogelijkheden tot zelfbeschikking.
Ik vroeg het net aan mijn zoon van 8. Het enige wat hij zei was "stel geen vraag waarop je het antwoord al weet" Precies mijn vader. Oeps (Hij zei er na overigens wel sorry voor zijn brutale antwoord. Dat heeft hij dan weer van mij )
Pffff waar gaat het toch heen... Ik ga al amper naar een arts met mijn kinderen, maar met zo’n regel nog minder. Ik betwijfel ook of artsen dit letterlijk bij elk bezoek ook zouden doen hoor. Alsof ze daar de tijd voor hebben. Als mijn jongens “gedwongen” zouden worden om uit de kleren te gaan, terwijl ze voor een gebroken arm komen, zou het hele ziekenhuis denken dat ze mishandeld worden door de arts in kwestie Uitkleden op het consultatiebureau is altijd al een drama geweest. Daar mag het ondergoed aanblijven. De laatste keer vroeg mijn toen 4 jarige waarom zij moest kijken of hij goed gegroeid was in zijn ondergoed. De kleren bleven dus ook aan....