Ik wil graag met zoon een klein moestuintje voor hem maken. Ik heb het alleen nog nooit gedaan. Wie heeft er hier een kindermoestuin en kan mij tips geven? En hebben jullie foto's? Ik dacht eraan zelf een bak te maken van 1 bij 1 meter. Om mee te beginnen?
Volgens stonden er in de laatste bouwmarkt folders wel ideetjes 1x1 lijkt me prima om te beginnen. Wij hebben wel ooit een oude zandbak gebruikt
Leuk idee: een oude pallet neerleggen en opvullen met aarde. In de "open" rijen kun je plantjes planten. De dichte rijen kun je dan makkelijk op lopen zonder de plantjes te pletten en het scheelt onkruid. Voorbeeld: moestuin-pallets | Woonspiratie
Een tip die misschien handig is: Het tuincentrum (Groenrijk) hier verkoopt opgekweekte plantjes. 4 stuks voor 1,09. Ik heb zaterdag een aantal dingen gekocht: Bloemkool, broccoli, ijsbergsla, andijvie en spruitjes. Voor de rest heb ik nog radijsjes, uien en worteltjes gezaaid en heb ik een paprika en een bonen plantje gekocht. Dan staat er alvast iets boven de grond, dat vinden de kinderen leuker dan dat alles nog uit een zaadje moet groeien. In totaal was ik 9,60 kwijt. En daarbij: Ik kocht een zakje wortelzaadjes: Daar zitten dus 2750 (!) zaadjes in! Ik doe dus al 3 jaar met dat zakje, ik zaai niet teveel in, want anders zit ik weken alleen maar wortels te eten... Edit: Je hebt ook plantjes met snoeptomaatjes en minikomkommers en volgens mij zag ik ook minipaprika's. Die plantjes dragen al vrucht als je ze koopt, dat is voor kleine kinderen natuurlijk extra leuk! Dan kun je er meteen van eten. Overigens heb ik wel slakkenkorrels gekocht vorig jaar, het eerste jaar dacht ik zonder te kunnen, maar hebben de slakken al mijn sla en andijvie opgevroten... En ik stond elke avond tig slakken uit de tuin te vissen en naar het weiland aan de overkant te brengen... Geen leuk karweitje...
Ik heb een kleine moestuin volgens het vierkante meter principe. En voor de kinderen staat hij vol met spulletjes die lekker snel groeien en niet kunnen mislukken. Dus we hebben een stuk of 45 soorten sla, radijsjes, peultjes en sugar snaps. En dan buiten de moestuin, gewoon in de border omdat het meer ruimte nodig heeft, staan een gele en groene courgette, een pompoen en een snoepkomkommertje. En ik heb wat gele en rode kerstomaatjes in potten. Ik zaai gewoon alles van zaadjes zelf op, lekker achter glas in de bijkeuken. Oh, en nog een kruidentuin vlak bij de keuken in een bloembak, maar die is alleen voor mij
Pas trouwens op met paprika's, pepers en tomaten. Die moet je in nederland in de pot doen en binnen op een zonnige plek neerzetten, of in een kas. Het regent hier te veel en daar kunnen die plantjes niet tegen. En als laatste, wat erg leuk is: we hebben aardbeienplantjes (die staan gewoon als bodembedekker tussen de klimrozen), bramen, frambozen, appels, peren, hazelnoten en rode bessen. Is altijd lekker en zo leren de kinderen ook wat ze wel en niet kunnen plukken.
Bedankt voor de tips alvast! Ik was inderdaad van plan om opgekweekte dingen erbij te kopen. Voor het meeste is zaaien nu toch te laat geloof ik en ik ben zelf ook niet zo geduldig dus is het leuk om al iets te hebben Dat pallet idee is wel leuk maar dan heb je niet zo heel veel ruimte vind ik. Goed dat ik het nu weet van de paprikaplantjes. Had er een paar gekocht op koningsdag en die staan in een bak buiten. Die kan ik dus het beste binnenhalen? Aardbeienplantjes hangen aan de schutting Kan dat geen kwaad dan slakkenkorrels tussen de groente?
Als je een natte periode hebt wel, en zeker als er vruchten aan beginnen te komen. Ik heb ze eigenlijk altijd binnen op een zonnige plek staan, daar doen ze het gewoon wat beter. Maar zorg er in ieder geval voor dfat ze beschut staan, uit de wind en niet in de volle regen.
Ik heb Escar-go van Ecostyle gekocht. Het zijn echt felblauwe korrels, dus je ziet ze goed liggen. Als je kindje echt nog klein is, kan ik me wel voorstellen dat hij/zij de neiging heeft ze in zijn mond te stoppen. Op de doos staat dat het ongevaarlijk is voor mens en huisdieren, maar opeten lijkt me geen goed idee... Ze mogen trouwens gewoon tussen de groenten gestrooid worden, dat staat ook op de verpakking. ' Je kunt even kijken of je last krijgt van slakken, het hoeft niet natuurlijk.
Wij hebben laatst van alles gekocht, prei, erwten en wortel zaadjes, verder, radijsjes, bloemkool, sla, paprika, komkommer, tomaten en aardbeien plantjes. Tis het heel leuk en wij hebben ook maar een klein stukje tuin ervoor!
Lijkt me niet zo handig op 3 bomen in een vierkante meter moestuin te poten Wij hebben 3 grote bloembakken die we hiervoor gebruiken (bij elkaar zal het zo'n 1.20 bij 1.20 m zijn. Daar zitten radijsjes in (die kunnen er al wel uit en zijn erg lekker als je ze opbakt ) Wij hebben gekleurde wortels (erg leuk want je weet niet welke kleur de wortel heeft die je pakt). Ijsbergsla, bloemkool planten (pas op want die hebben wel wat meer ruimte nodig. Rode en gele snoeptomaten, snoeppaprika (4 planten want onze dochter is er verzot op). Voor de rest hebben we nog een teil met daarin twee bosbessen planten (is onze zoon gek op). Oja en niet te vergeten de uien en de bonen (maar die staan bij mijn schoonmoeder in de tuin omdat we hier ruimte gebrek hebben )
Dit is het geworden. Ik heb in de bodem van de schelp een heleboel gaatjes geboord voor het water. In de schelp zitten twee verschillende soorten tomaten. Ik dacht twee kleine soorten te hebben gepakt kom ik er thuis achter dat er een toch een groot soort is. Uien, broccoli, sugar snaps (zaadjes) en een margriet omdat zoon dat graag wilde. In de kleine potjes zitten zonnenbloemen en in de grotere een aardbeienplant. Ik heb er al 3 maar zoon wilde er ook 1 Mij benieuwen als zoon het echt leuk vind zal ik het volgend jaar wat professioneler aanpakken.
Ik zet mn tomaten altijd gewoon buiten hoor, doet het prima. Alleen binnen opkweken en na ijsheiligen pas buiten. En mijn tip: plant vooral veel wat je zo kan eten. Kerstomaatjes, worteltjes, kleine komkommertjes, radijsjes. Niks leukers dan recht van de plant (alleen even wassen) te eten.
Dit is toch zo'n zand/water schelp? Die staat hier klaar om weg te gooien, maar dit is wel een heel leuk idee
Klopt, zo hoefde ik (nog) geen duur hout aan te schaffen De gaatjes erin boren ging ook prima zonder dat de bodem ging scheuren.