Bij ons vielen hierdoor juist alle namen die beginnen met een M af, Ik heb uit mijn eerste huwelijk een dochter met de beginletter M. nu heeft haar vader inmiddels 3 kinderen erbij ook allemaal beginnend met een M. Hierdoor komt er hier dus absoluut geen M bij.
Hier hebben de kinderen allebei een niet zoveel voorkomende naam. En er zit in allebei de namen een 'n' (net als in mijn mans naam en in mijn naam). Eigenlijk wilde ik voor de jongste ook een naam van zes letters (net als mijn man, ikzelf en onze oudste dochter), maar de naam die we het mooist vonden, had er maar vijf...en ik vond een mooie naam toch belangrijker dan het aantal letters. Wel hebben ze allebei een naam van twee lettergrepen, gewoon omdat we dat het mooist vonden qua naam (niet te kort, maar ook niet te lang). En ze hebben allebei een tweede naam. Beetje hetzelfde, maar niet te dus, naar mijn idee.
Mijn voorwaarde is: niet met dezelfde begin- of eindletter. Wel heeft onze dochter een lange voornaam. Ik zou dan de volgende keer ook voor iets langers kiezen
Ik vind al heel snel dat er een thema ontstaat, en dat je daar dan ook aan vast moet houden. Als de eerste twee kinderen de S als voorletter hebben, moet de derde ook. En dan krijg je weer zo'n koddig rijtje dat ik er dus nóóit voor zou kiezen. Mochten wij nog meer kinderen krijgen, dan ga ik me bewust aan geen enkele regel houden, behalve de initialenregel.
Ja, ik snap dat wel GingerAle, de beginletter van de naam van onze zoon is tevens de beginletter van de achternaam (met 'van' er nog tussen). Ik wil nu dus absoluut geen naam met dezelfde beginletter. We zijn er wel achter gekomen dat we een voorkeur voor de letter hebben. Dus elke keer als mijn man een naam niet meteen afkeurde, hadden we daarna zoiets van: Kak, begint ook weer met de L. Haha, zo stom.
Als ik er zo over nadenk hebben we inderdaad wel een aantal regeltjes: - binnen het gezin unieke eerste initiaal. - Mag geen kloon zijn van een andere reeds gebruikte naam, als in Daan en Daniëlle (hier had mijn vriend erg veel moeite mee, het scheelde een hoop gesteggel dat de jongste weer een jongen was). - Moet reeds langere tijd een gangbare naam zijn in Nederland, als in ik moet leeftijdsgenoten met de naam kennen (mag ook in bijvoorbeeld de media). - Uitspreekbaar in het Engels. - Geen unisex naam. Uiteindelijk een naam van Bijbelse oorsprong en een naam van Latijnse oorsprong gekozen.
Wij houden van korte namen. We hebben zelf hele korte namen en een zoon die antonio heet vinden we niet zo passen. Onze zoon heeft ook een 1 lettergreep naam en mocht er ooit een zoon bijkomen, dan krijgt die ook een korte naam. Voor een meisje hebben we wel een naam met twee lettergrepen in gedachte. We hebben niet echt rekening gehouden met top tien namen. Onze zoon heeft 3 namen. De tweede naam vonden we gewoon erg mooi passen en leverde stoere voorletters De derde naam is Frans en een vernoeming. De naam voor een evt tweede zoon heeft niet de mooiste betekenis. Dat vind ik wel lastig. Ook voor hem hebben we nog twee namen klaarliggen. Ook een vernoeming en een Franse naam. Voor een evt meisje hebben ook 3 namen maar zijn we hier minder mee bezig.
Wij hebben gewoon de naam gekozen die we mooi vonden. Het enige kleine puntje dat we hadden was dat de naam internationaal moest zijn en een tweede naam vond vl niet nodig. We hebben nu wel allemaal andere initialen en allemaal namen uit andere werelddelen. we hebben nu een Franse, een Russische en een Engelse die altijd vernederlandst wordt.
Ikzelf vind het vooral belangrijk dat we de leukste namen kiezen die leuk klinken met de achternaam. En dan maakt het me niet zo veel uit of ze dezelfde beginletter of oorsprong hebben bijvoorbeeld. Mijn vraag ontstond met name omdat ik iemand ken waarvan beide kinderen beginnen met een 's'. Gewoon omdat dat toevallig de leukste namen waren. Ze verwacht nu een derde en heeft een naam gevonden met een andere letter. Ze vroeg zich af of dat wel leuk was dan.
Ik zou absoluut voor de naam gaan waar jij het beste gevoel bij hebt, niet omdat het niet "in de regeltjes" zou passen. Wij hebben tweelettergreep namen en eerste zoon ook, tweede zoon eenlettergreep. Wat ik belangrijk vind, is een totaal andere klank in de naam zodat het geen jut en jul verhaal wordt.
Toen we hier bij eerste over na moesten denken, bleken we toch een aantal voorwaarden te hebben . - geen korte voornaam, want al een korte achternaam, combinatie moest makkelijk uit te spreken zijn - klassieke naam die iedereen kent, maar niet heel veel gebruikt wordt - niet dezelfde beginletter als wij - initialen geen vreemde/dubbelzinnige combi En toen we voor nr 2 en 3 moesten gaan: - niet dezelfde voorletter, allemaal een 'eigen'. Overigens ook doopnamen, allemaal eigen Toen we dus de oudst een naam met C gaven, vielen alle namen met C voor de meiden automatisch af. Als ik nu kijk naar de namen die we hebben gekozen zijn ze allemaal toevallig frans , maar wel redelijk 'internationaal'. Ook in Engels kom je ze tegen.
Dit had ik zelf vroeger thuis en is dus voor mij een reden om bij mezelf de voorwaarde te stellen dat er geen dezelfde voorletter komen. Ouders hadden het niet bewust gedaan en tis natuurlijk ook al beetje toeval als ouders dezelfde voorletter hebben. Verder omdat mn man een lange achternaamheeft zocht ik namen die kort zijn, echter dochter heeft 4 lettergrepen en ik vind het nog steeds erg mooie naam. Maakt het nu wel lastig bij nummer 2. * Ik wil niet 1 lettergreep omdat ik dat niet bij dochter vind passen. Minimaal 2 en ik merk een voorkeur voor 3/4. * moet niet te kak, * niet gekunseld, * nederlands * niet te oud bolig * niet te populair * normaal uitspreekbaar Meisjesnaam hebben we echter een jongensnaam is zo erg lastig. Lange jongensnamen zijn er weinig. Diverse namen of afleidingen bestaan al in onze directe omgeving. Aaaaagh, ik heb gewoon veel te veel eisen
Onze twee kinderen hebben een naam met 5 letters en de naam eindigt op een klinker. De baby krijgt ook een naam met 5 letters en eindigt ook op een klinker. Onze twee kinderen hebben een naam die begint met de J. Maar dat is toevallig, omdat we het mooie namen vonden. Nu wilde ik juist geen naam met de J.
Ik heb weinig eisen of regels, kies gewoon een naam die we leuk vinden, hoeft niet bij onze namen te passen, want je bent toch een apart persoon, mag van mij ook een andere stijl. Ik krijg juist een Kwik, Kwek en Kwak-gevoel bij sommige namen binnen een gezin.
Wij hadden helemaal geen eisen. Ik wou alleen de leukste naam en dan maakt het echt niet uit of het dezelfde beginletter heeft of hoeveel lettergrepen. Ik wou alleen wel voor allebei een zachte naam omdat ik gewoon niet zo van harde namen hou. Toevallig hebben ze allebei 2 lettergrepen Lijkt me wel heel lastig als je allemaal eisen aan een naam stelt.
Ik vind het leuk als kinderen goed bij elkaar passende namen hebben. Dus zelfde stijl, zelfde populariteit, en ik kijk ook graag naar letters (bijvoorbeeld allemaal unieke letters, of dubbele letters, klank), en of het leuk is bij de achternaam. Maar bij de namen die ik uiteindelijk zelf kies gaat het me er vooral om dat ik het mooi vind. Dus voor een tweede kind hebben we een naam op het oog die ik eigenlijk niet bij die van onze zoon vind passen.
Bij ons hebben beide kindjes een tweede naam met een Bijbelse betekenis en dezelfde beginletter, dit zou ik voor een derde ook willen als het ons gegeven is. Ow en nog een overeenkomst maar iets wat ik niet perse mee zou nemen voor derde is dat beide namen twee puntjes op een letter hebben. En waar ik ook aan zit te denken is dat "toevallig" de naam van dochter dezelfde beginletter heeft als ik en mijn zoon als mijn zus. Nu zou ik het wel cool vinden om een derde dezelfde voorletter als mijn broer, mijn andere zus en schoonzus (hebben dezelfde voorletter) te geven of de voorletter van man en zijn andere zus. Idealiter zou ik dus nog 2 kindjes krijgen zodat ik die 2 letters kan gebruiken ben helemaal niet dwangmatig verder hoor vind het wel een leuke gedachte. Op deze manier kan ik alleen de geweldige naam Bailey nooit gebruiken, misschien toch een hond nemen
Wij hebben een dochter met een naam met 6 letters. Voor een toekomstig broertje vinden we een naam met 3 letters mooi, maar twijfel heel erg omdat de naam van mij en mijn man ook 6 en 7 letters hebben neigen we meer naar weer een naam met 6 of 7 letters. Gewoon omdat ik dat mooier vind! Een toekomstig zusje krijgt een naam met 7 letters. We willen juist niet dezelfde letters binnen 1 gezin.
Onze voorwaarden waren dat het geen uniseks naam mocht zijn en een duidelijke uitspraak/schrijfwijze. Liefst andere voorletter als die van mij en mijn man. We hebben nu 2 meiden, beide 2 lettergrepen. eerste naam 4 letters en tweede naam heeft 5 letters.