Kinderopvang doet niet wat ik wil

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door JetZwolle, 18 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    klinkt goed, maar ook erg intensief. zijn de kosten bij zo'n kdv dan ook anders? vind het wel interessant

2. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Dat is nu juist het mooie. Ze zijn ondertussen gewoon aangesloten bij een wat 'grotere" organisatie. (skid kinderopvang)

Tarief blijft gewoon 6,10 en dat is incl. luiers, fruit, brood etc.

Ik vind het zelf heel fijn. Zo heeft Fenna een tijdje haar warme hap gewoon om 4 uur 's middags op het KDV gegeten. Terwijl ik best vaak hoor dat een KDV daar niet in mee wil gaan.

In principe hebben ze gewoon de vaste momenten waarbij ze met zijn allen fruit eten, brood eten etc. Maar als dat niet bij het kindje past omdat dit eigenlijk slaaptijd is, krijgt dat kindje het fruit op een ander moment. Dus het is echt niet zo dat ieder kindje op een ander moment eet.

Ze hebben op de babygroep (rest weet ik zo niet) max 4 kindjes per leidster, en dan komt daar vaak nog een stagaire bij.

Ach. wij zijn er ontzettend blij mee. Overigens zit het KDV in het zelfde gebouw als de vrije school. Ik weet nog niet of ik de vrije school geschikt vind qua onderwijs (al is het wel een ontzettend leuke school, maar voor kinderen tot 4 jaar vind ik het in ieder geval ideaal.

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik heb begrepen dat steiner ervan uitgaat dat een kindje meer thuis moet zijn dan op de opvang, en ik heb ook begrepen dat jij altijd veel gewerkt hebt... Dat strookt toch niet?
    Ik kijk hier best van op eerlijk gezegd.
    Heb ook wel eens gelezen dat antroposofische kinderdagverblijven een max van 3 dagen hebben, hoe doen jullie dit dan?

4. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Bedoel je nou te zeggen dat er niet voldoende bedden zijn?
    Op het kdv waar mijn kleine zit hebben ze max. 9 kinderen op de groep. En ze hebben 2 slaapkamers met elk 5 bedden. Ik vind dat echt niet normaal hoor.. dat een kindje moet wachten om te kunnnen slapen!
    Mijn zoontje is nu 9 maanden en hij heeft soms een ander ritme dan de rest. In de ochtend slaapt hij amper en in de middag slaapt hij 3.5 uur achter elkaar. Daar wordt gewoon rekening mee gehouden en is echter geen probleem.

5. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Ik denk niet dat ze bedoelt te zeggen dat er te kort bedjes zijn. maar dat het soms zo is. dat je niet een kleintje in bed gaat legge terwijl je weet dat de groters over een half uur met kabaal wakker wordt. en dan dus de baby ook. ( zo is het in iedergeval bij ons)

en als je het het vervelend vindt de ts dat de kleine slaperig in een wiper zit. dat moet je dat zeggen en of eerder komen of later want dan leggen ze(zo zouder wij het doen) in bed en kan het slapen. maar als ik weet dat de ouder om half 5 komt (zeg maar wat) dat leg ik niet de kleine in bed

6. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ha Guppie,

Klopt idd dat ik veel werk. (fenna gaat 4 dagen naar de opvang)

Ik wist overigens niet dat de meeste antroposofische KDV een max. van 3 dgn hebben. Is bij ons niet zo. Ze hadden altijd een eigen website, maar die is niet meer actief. Dit staat op de site van de organisatie waar ze nu onder vallen. Wel ontzettend grappig om te horen. Ik zit sinds kort in de oudercommissie, dus zal daar ook eens peilen hoe ze daar tegenaan kijken.

Locatie Koala
    De locatie Koala hoort sinds 2008 bij skidkinderopvang. De opvang bij Koala gebeurt volgens de antroposofische principes van Rudolf Steiner.

In de praktijk betekent dit:
    - Er wordt voornamelijk met natuurlijke materialen gewerkt.
    - Er wordt een vast dagritme gehanteerd.
    - De seizoenen zijn een belangrijke leidraad voor de activiteiten die worden
    georganiseerd.
    - De kinderen krijgen voedingsmiddelen van biologische herkomst.
    - Luiers en schoonmaakmiddelen zijn biologisch afbreekbaar.
    - Kind mogen zijn om mens te worden. Ieder kind mag zijn eigen
    ontwikkelingsweg volgen.
    - Het ritme van de dag, de week en het jaar zijn leidraad binnen onze locatie.

Opvoedkunde vanuit antroposofisch perspectief is herkenbaar aan een aantal aspecten die van belang worden geacht voor het jonge kind:
    - nabootsing
    - rust, ritme, herhaling
    - respect, eerbied en dankbaarheid
    - wilsopvoeding
    - het ontwikkelen van de zintuigen (tastzin, bewegingszin, levenszin en
    evenwichtszin).
    In het pedagogisch werkplan van Koala wordt uitgebreid beschreven wat antroposofische kinderopvang inhoudt. Dit werkplan kunt u opvragen bij de locatiemanager.

Locatie Koala bevindt zich in hetzelfde gebouw als de Vrije School, waarmee op een aantal gebieden wordt samengwerkt.

Meer informatie over deze bijzondere locatie wordt u graag verstrekt door de locatiemanager of door de groepsleiding van Koala.

7. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

hoi dames ik wil nog even reageren,

er zijn niet te weinig bedjes maar net wat binnabinna zegt, als de grote kinderen opbed liggen, kan ik die kleintjes er niet bij leggen, omdat die grote dus een ander slaap ritme hebben dan die kleintjes, en de grote anders de kleintjes weer wakker maken, en als de grotere kinderen dan wakker zijn, moet ik ze er ook weer uit halen, en dan worden ze dalijk weer wakker omdat ik die andere kindern uit bed moet halen.

het is niet zo dat er te weinig bedjes zijn, maar je probeert gewoon de kinderen die langs slapen b ij elkaar te leggen en de kinderen die korter slapen ook bij elkaar.

en meestal wisseld dat zich af, en soms valt er ook wel een kindje in de baby-hangmat in slaap, tsja dat gebeurt nou eenmaal. ik kan het ook niet verantwoorden aan die andere ouders als hun kind b.v. maar een uurtje slaapt.

kijk bij ons ziet een dag er gewoon zo uit :

- tot 9 uur brengen
    - daarna aan tafel met de grotere kinderen, kleintjes in wipper of box of baby-hangmat of kinderstoel erbij.
    - fruit eten aan tafel en sap drinken, kleintjes fruithap eten (9.30 ongeveer) en boekje lezen&liedjes zingen
    -kleintjes naar bed toe, grote kinderen gaan spelen.

soms gaan de kleinste al gelijk naar bed als ze vroeg op zijn gegaan, dan gaan ze eerst slapen en daarna fruithap eten en sap drinken.

dan om 11.30 aan tafel eten met de kids, de kleinere kids zijn dan meestal al weer wakker, en krijgen hun flesje ( dat kan natuurlijk ook al om 11 uur zijn of net wanneer ze het moeten hebben eh)

dan gaan de grotere kinderen die maar 1x slapen naar bed, die slapen dn ongeveer van 12.15/12.30 tot 14.00/14.30.
    en soms heb je dan een slaapkamer over en dan kun je een kleintje daar leggen al eerder dan 14.30.

maar meestal gaan de kleintjes weer slapen om 14.00 ( dan zijn de meeste grotere kinderen weer wakker)

en dan dus de grote kinderen er weer uit halen en koekje eten en sap drinken. en boekje voorlezen&liedjes zingen

dan weer spelen/knutselen/ waar ze zin in hebben:)

en dan om 16.30 weer aan tafel en fruit eten

zo wisselt het zich dus af. het is heus niet dat als de kleintjes moe zijn wij niet ons proberen om hun naar bed te brengen. maarja soms moeten ze heel even wachten ( heus geen uur ofso hoor!)

zo ziet het er dus een beetje globaal uit.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ sannehai: ik vind het nog steeds vreemd... Bij mijn KDV moet ik de kinderwagen daar op de gang neerzetten zodat Tobe kan slapen wanneer hij daaraan toe is. Zodoende zal hij niet worden wakker gemaakt door de anderen in de slaapzaal en is de overgang naar de grote donkere slaapzaal wat minder heftig omdat ie daar pas heen gaat als ie wat ouder is. Ik zou het behoorlijk vervelend vinden als hij niet naar "bed" toe kan wanneer hij daar behoefte aan heeft, juist omdat hij zo jong is en nog veel slaapt op een dag.

9. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    sannehai zo is het bij ons ook

MerleQ zo dat zal een mooi boel daar zijn. wij hebben 8 kindjes op een groep. hoe denk je dat ik dan plus minus 4 a 5 kinderwagens kwijt kan.

en wij hebben een bedje op de groep en een credel(is een hang wieg) en daarin kan altijd een baby slapen. en Mochten die vol zijn tja ik kan niet heel veel meer doen. en de meestal kan een kindje gewoon in de slaap kamer er bij. maar somige vallen huilend in slaap. (net als me eigen dochter) en die kan je niet bij een groepje slapen de kinderen leggen.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hier staan maar 2 kinderwagens op de gang ;) De andere iets oudere baby's slapen inmiddels al op de slaapzaal, dus per dag zijn er meestal maar 2 baby's die echt nog jong zijn en veel slaap nodig hebben.

11. sheila1986

sheila1986 Actief lid

7 aug 2008
    196
    0
    0
    Hallo,
    ik werk op een kinderdag verblijf..
    en als je ergens mee zit zou ik het gewoon aan de leiding zelf aan geven.. zou het zelf ook niet prettig vinden als het via de manager word gedaan.. dus ik zou het tegen de leudster zeggen.. als hier niets mee word gedaan zou je altijd een manager in kunnen schakelen..
    en doel is dat kindjes mee in de kring zitten is om ze er bij te betrekken..niet dat ze eenzaam en zielig in de baby hoek zitten.. wij doen dit ook welleens.. niet dat ze mee aan tafel zitten met het fruit ofzo hoor we laten ze ook lekker zelf spelen in een baby hoek of box..soms heb je als leiding even je handen vol met 14 kinderen tussen de 0 en de 4 en dan is het makkelijk om een baby er bij te pakken als die bijv. verdrietig is als ze neit slapen net als mee naar buiten nemen en knutselen..als je dit zelf niet prettig vind is het enige advies om het aan te geven aan de leiding en als dit niet werkt.. naar de manager..
    ik vind namelijk wel dat ze met een kindje om moeten gaan hoe de ouders het het prettigste vinden.. en hoe het thuis ook gebeurd.. bij ons kijken we na de thuis situatie en nemen we het schema etc. over hoe het thusi ook zou zijn..
    slapen op de groep vind k eerlijk gezegd ook een beetje raar dat is veel te druk.. in een bedje slapen ze veel rustiger..
    nou in iedergeval heel veel succes..

groetjes sheila

12. sheila1986

sheila1986 Actief lid

7 aug 2008
    196
    0
    0
    Kinderwagens op de gang?
    ik persoonlijk vind dat niet echt veilig.. je hebt niet echt zicht op wat er op een gang gebeurd?!

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Jawel hoor, de kinderwagen staat echt bij het raam (die nogal groot is) dus ze hebben er direct zicht op. Daarbij, weet je dan wel wat er precies in de slaapzalen gebeurt dan? Ik zie niet in waarom het onveiliger zou zijn, wat jouw argumentatie betreft zou de gang juist veiliger zijn in mijn optiek.

Overigens slaapt ie inmiddels wel al op de slaapzaal (op mijn verzoek omdat ik denk dat ie daar beter slaapt aangezien op de gang de leidsters nogal veel heen en weer lopen) en dat gaat goed. De kinderwagen hebben ze wel nog bij de hand voor het geval hij wil slapen als de andere kinderen net naar de slaapzaal zijn.

14. sheila1986

sheila1986 Actief lid

7 aug 2008
    196
    0
    0
    oke.. als je er zich op hebt heb ik niks gezegd.. maar bij ons ziet de gang er idd anders uit we hebben daar namelijk geen zicht op..

15. Sannehai

bij ons op het kdv mogen er helemaal geen kinderen in kinderwagens slapen voor de veiligheid.

en als we kindjes buiten mee nemen in de kinderwagen dan meot er altijd iemand die kinderwagen vast hebben.

een kind kan zomaar zonder dat je het doorhebt, voor het eerst draaien, en dat is heel gevaarlijk in een kinderwagen.

en zeker als die dan dus op de gang staat, dan heb je er dus eigenlijk niet heel de tijd zicht op, want je bent ook druk met andere dingen....

en in de slaapzaal licht het kind in een veilig bedje waar het niet uit kan vallen of iets dergelijks.. bij ons teminste dan.

16. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Nou zo denk ik er idd ook over. Vind het persoonlijk op een gang ook niet echt veilig. Hier wordt er trouwens ook heel wat heen en weer gelopen de hele dag op de gang.

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Och gos, wat een onzin. Ik zie niet in hoe Tobe uit de kinderwagen kan vallen. Daarbij slapen ze er alleen de eerste paar weken in, zeker niet als ze al wat ouder zijn. Volgens mij slapen kinderen bij bosjes in de kinderwagen :rolleyes: En waarom is het nodig om mij te vertellen dat ik iets niet goed doe (ik vind het nml prima dat Tobe daar de eerste paar keer in sliep)? Zelfs wanneer ik heb gezegd dat IK het wel gewoon veilig vind aangezien IK de situatie daar ken?

18. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Kinderen kunnen soms idd uit een kinderwagen vallen. ;) Maar als jij het veilig vind is het toch prima? Als anderen een anderen mening hebben ( waaronder ik) dat wij het onveilig vinden is het toch ook prima? Ik zie het probleem niet zo. Volgens mij verteld ook niemand dat jij het niet goed doet? Ik bedoel iedere moeder heeft toch het beste met zijn kind voor. Er zijn alleen in deze situatie net zoals zoveel andere situaties op dit forum verschillende meningen over verschillende dingen ;)

19. Sannehai

ikben het helemaal met mason eens :)

20. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hier in zeeland hebben ze geen grote kdv's, wij hebben max 12 kindjes op het hele kdv en op vrijdag is Sterre de enige met 1 leidster en een stagaire. Ik kan je dus niet helpen, maar ik vroeg me wel af hoe het nu gaat? Heb je er een beter gevoel bij?

Deel Deze Pagina