kinderopvang en verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Ellis, 1 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellis

Ellis Lid

16 feb 2007
    63
    0
    0
    Lanaken, Belgie
    Hallo!

Wilde even een vraag stellen. Ik werk op een kinderdagverblijf en heb 6 weken voor de uitgerekende datum verlof gekregen.
    Nu ben ik dus een week over tijd en kom ik erachter dat ik dan dus korter verlof heb na de bevalling. Op mijn werk word dus 10 weken geteld vanaf de uitgerekende datum en niet 10 weken vanaf de bevallingsdatum :rolleyes: .
    Nu las ik op de site van de vakbond dat ik wel recht heb op 10 weken na de bevallingsdatum...Maar in de cao kan ik het nergens terugvinden.
    Ik weet ook niet of dit per instelling/bedrijf anders kan zijn of dat dit iets is wat wel echt wettelijk geregeld is?
    Ik ga wel naar de vakbond bellen hoor, maar misschien weet hier ook wel iemand er iets van...
    Bedankt alvast!

xxxEllis

2. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    wettelijk heb je recht op 10 weken na de bevallingsdatum.
    Op de site van het UWV kun je daar alles over vinden.

3. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Mijn schoonzus kreeg een zelfde verhaal te horen.
    Je hebt echt gewoon recht op min. 10 weken na de bevalling. Dit is wettelijk geregeld en niet CAO afhankelijk. (dan zouden werknemers zonder CAO nergens recht op hebben)

Duur van een WAZO-uitkering
    De WAZO-uitkering duurt minimaal 16 weken. De uitkering kan ingaan tussen 6 en 4 weken vóór de dag na de uitgerekende datum (de vermoedelijke bevallingsdatum). U mag zelf bepalen op welke dag binnen deze periode het verlof begint. Stel u bent uitgerekend op 19 januari. De dag na de uitgerekende datum is 20 januari. U kunt uw uitkering laten ingaan tussen 6 en 4 weken voor 20 januari, dus tussen 22 en 8 december.

Bevalt u eerder dan 4 tot 6 weken voor de uitgerekende datum? Dan kunt u de WAZO-uitkering ook op de dag van de bevalling laten ingaan.

Na de bevalling heeft u altijd recht op minimaal 10 weken verlof.

De baby is te laat geboren
    Stel dat het verlof is ingegaan 6 weken vóór de uitgerekende datum. De baby komt echter 1 week te laat. In totaal duurt het verlof dan 17 weken: 7 weken vóór en 10 weken na de bevalling.

De baby is te vroeg geboren
    Stel dat het zwangerschapsverlof is ingegaan 6 weken vóór de uitgerekende datum. De baby komt 1 week te vroeg. In totaal duurt het zwangerschapsverlof in deze situatie dan 16 weken: 5 weken vóór en 11 weken na de bevalling.

De baby is geboren en uw WAZO-uitkering is nog niet begonnen
    Stel dat de baby wordt geboren voor uw zwangerschapsverlof is begonnen. In dat geval start het verlof op de dag na de geboorte en duurt het verlof 16 weken.

UWV informeert bij de gemeente wanneer u bevallen bent.

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Inderdaad, je hebt gewoon recht op 10 weken bevallingsverlof, dus na je daadwerkelijke bevalling ... en schandalig dat ze dat niet 'weten' op een KDV!

5. Oopsie

Oopsie Actief lid

23 feb 2007
    112
    0
    0
    Spijkenisse
  6. Ellis

Ellis Lid

16 feb 2007
    63
    0
    0
    Lanaken, Belgie
    Heel, heel erg bedankt!
    Ik vond het al raar, maar bij ons op het kdv omzeilen ze wel vaker de regeltjes als het in hun voordeel is :( . Word er wel moe van om iedere keer die strijd aan te gaan, maar dit vind ik toch echt wel een reden om het wel te doen hoor!
    Nogmaals, tnx!

Groetjes,

Ellis

7. mandy80

mandy80 Actief lid

2 apr 2006
    485
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    deventer
    hey meis,

ik werk ook in de ko en je hetb RECHT op 10 weken Na de bevallingsdatum! Laat je niks wijs maken en een belletje naar de bond is zo gedaan!

liefs mandy

Deel Deze Pagina