Zelf toezicht houden in de opvang.. zou je dat willen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Nescio, 18 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een hypothethische situatie. Stel je voor als de opvanglocatie waar je kind(eren) naartoe gaan bewakingscamera's heeft (veel locaties hebben dit al), en deze beelden zouden doorgestuurd worden naar een gesloten systeem (beveiligde server), waar alleen de ouders toegang tot hebben. Zou je dan mee toezicht willen houden op je kind? Waarom wel/niet?

Ik vraag dit omdat er een walgelijk geval van kindermishandeling in een Antwerpse creche naar buiten is gekomen.
    Het mens wist dat ze gefilmd werd en heeft toch minstens een kindje (ocharme zes maanden oud) op een vreselijk ruwe manier behandeld. De bewakingsbeelden zijn dan uitgelekt naar de media. Ik ben tot in het diepst van mijn ziel geschokt hierdoor. En het heeft niets met 'geen vertrouwen hebben' in de kinderopvang te maken, maar gewoon om dit soort gevallen eerder te kunnen detecteren in de toekomst en alle ouders meer vertrouwen te geven.

Ook omdat de inspectie ernstig verzaakt heeft hier. De betreffende creche was al verdacht door slechte hygiëne en onveilige slaapsitauties, en toch hebben ze niet opgetreden. Waardoor dus (minstens 1) kind heeft moeten doormaken wat ze heeft moeten doormaken...

Toezicht e.d. doet misschien erg Amerikaans aan, maar als de samenleving verhardt, zijn meer middelen om kinderen veilig te houden wel van toepassing. Wat denken jullie?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ken het verhaal van Antwerpen.

Maar nee, ik zou dat geen goed idee vinden. Meer controle, daar ben ik volledig voor. Daar valt ook nog veel winst te halen, als Ik zo van mijn onthaalmoeder hoor hoe weinig zij gecontroleerd wordt door haar overkoepelende opvangdienst. Gelukkig vertrouw ik haar, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen het geval.

Maar ouders die kunnen meekijken... Ten eerste zou ik dat als baas al niet prettig vinden. Ik kan me zo voorstellen dat massa's mama's opeens de hele dag door willen inloggen. Ten tweede blijkt hier op het forum al vaak genoeg dat wat ouders noodzakelijk vinden, vaak helemaal niet is wat haalbaar of zelfs wenselijk is in een opvangsituatie. En dan krijg je dus als crèche of onthaalmoeder constant betweterige ouders die vinden dat de manier waarop je hun prinsesje opneemt toch niet helemaal geschikt is, of zo. Ouders zijn echt niet goed geplaatst om de kwaliteit van opvang van hun kinderen zo één op één te beoordelen.

Lieneke2016, tupp, Tegeirian en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat is inderdaad een groot bezwaar tegen een dergelijk idee. Dat ouders het systeem gaan 'misbruiken' om commentaar te geven op futiliteiten.

Maar als blijkt dat de reguliere methodes (inspecties) niet volstaan, moet er toch iets van 'vervangende' controle zijn?
    Ook al komt dit maar heel weinig voor (gelukkig!). Ik vind wel dat K&G met hun communicatie de boel een beetje vergoelijkt. Zo van: het komt maar een keer in de zoveel tijd voor. Ja dus? Is het dan niet erg genoeg? Dit kind is getraumatiseerd, en haar ouders ook. Niemand zou zo'n hel moeten doormaken. Als ze eens beginnen hard op te treden (zet dat mens in de cel, stuur haar niet onder voorwaarden naar huis is een begin) kan dat misschien ook het vertrouwen teruggeven.

Ik vertrouw de creche waar mijn dochters naartoe geweest zijn ook volledig, en zou het heel vervelend vinden als zij door meekijkende ouders meer en onnodig werk zouden hebben. Maar zou hier geen kader voor ontwikkeld kunnen worden?

De enige manier om dit op de lange termijn te voorkomen is investering in opleiding en tijd, en een hogere waardering van het beroep, maar dat kost jaren tijd (en veel geld).

In ieder geval is een vorm van 'schoktherapie' wel op zijn plaats. Bepaalde media zitten er nu al dagen op en telkens worden de beelden weer herhaald/getoond. Dat zal ook z'n effect niet missen.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De oplossing lijkt me eenvoudiger dan een systeem waarbij ouders kunnen gaan vitten op elk detail: zorgen dat de reguliere controles wél voldoen.

5. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik zou niet mee willen kijken. De dagen dat onze jongste zoon naar het KDV is, ben ik aan het werk en zou ik dus slechts af en toe een blik op zulke beelden kunnen werpen, dat heeft natuurlijk geen nut.

Wij hebben gekozen voor een KDV met grote ramen en meerdere groepen, ook werkt er kantoorpersoneel dat kan zien wat er op de groepen gebeurt. Het is bij ons dus moeilijk voor een pedagogisch medewerker om zich ongezien te misdragen. Uiteraard is geen enkel systeem feilloos, maar continue surveillance door ouders vind ik persoonlijk wel extreem.

6. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Als ik, ook enkel hypothetisch, mijn kind naar een KDV o.i.d. zou brengen is dat omdat ik moet werken. Dan heb ik geen tijd om in te loggen en te gaan kijken wat ze aan het doen zijn en of ze het naar hun zin hebben, toch?

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Toch zijn er hier ook topics over GPS-watches. Nu is dat anders, omdat je kind buitenspeelt en je het in de gaten wil houden. Maar de vorm en het idee van 'toezicht houden' is wel dezelfde.

Nu zeggen we altijd dat we gelukkig geen Amerika zijn, maar feit is wel dat het systeem verhardt. Kleine zelfstandigen die creches uitbaten moeten alles doen om niet over de kop te gaan. Dus besparen ze op goed en voldoende personeel. En dat mag zomaar. Ik vind het onbegrijpelijk dat er in het systeem geen eerdere controles zijn ingebouwd.

Ik zou dit echt graag aankaarten.

8. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Nee ik zou dat niet willen. Ik denk dat je dat nl zou gaan doen als je geen goed gevoel hebt bij de kinderopvang of twijfelt. Ik denk dat je daar wat mee zou moeten doen.

Echt verschrikkelijk wat er gebeurd is :( Elk verhaal is er 1 teveel. Dit zou nooit mogen gebeuren.

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nee, dat zou ik echt onzin vinden. Kom je straks in situaties dat ouders door andere ouders worden aangesproken omdat jantje net even iets te ruw iets afpakte van klaasje.
    Wij hebben een electronisch systeem waarin ik al kan zien wat ze op bepaalde tijden doen. Ik kijk er af en toe in, vooral om te kijken of ze heeft geslapen overdag. Ook foto's e.d. worden daarop geplaatst. Maar that's it wat mij betreft. Er zijn genoeg ouders die dan echt gewoon 24/7 met hun neus op de beelden zit want stel je voor dat hun prinsje/prinsesje iets zou overkomen.

Ik vind het ook wat om aan te nemen dat er beknibbelt wordt op goed personeel overigens. daar zijn regels aan verbonden (strenge regels). En ja rotte appels zitten overal tussen, ook in het bedrijfsleven maar dat betekent niet dat het op alle opvanglocaties maar zo is.

De enige manier om zoiets te signaleren is als dingen worden gemeld bij de betreffende instanties en dat de instanties hun checks opschalen. Maar gesloten tv (cctv) ... nee, dat niet.

HappyRabbits vindt dit leuk.
  10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Snap ik, dat is een enorm bezwaar tegen zoiets. Toch is dat in dit geval wel gebeurd (beknibbeld op goed personeel). De regulering is dus niet streng genoeg. En het toezicht heeft niets uitgehaald. De betreffende creche kreeg namelijk van de zorginspectie al verschillende slechte rapporten. En nog werden geen voldoende maatregelen afgedwongen. Daar zit dus een grote laksheid en ik kan die moeilijk begrijpen.

Ik zeg ook niet dat het overal zo is (heb zelf heel goede ervaringen en ken in mijn omgeving ook alleen goede verhalen), maar vind wel dat dit geval er een teveel is. En dat elk geval een teveel is.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dit dus idd. Buiten dat ik het als moeder niet zou willen, dat stukje moet je loslaten, zou ik het als werknemer ook echt weigeren. Echt niet dat ik 10 keer op een dag verantwoording afleg over wat ik doe;)

12. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.877
    5.116
    113
    Sluit ik me volledig bij aan

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je kan ook niet elk risico uitvlakken. Maar ik loop hier nu al twee dagen mee rond en het laat me niet los. Niet dat ik nu opeens overal risico's zie voor mijn kinderen, dat is niet zo. Maar ik vind het zo verschrikkelijk voor dat kleine meisje en haar ouders.

Dus wat zou moeten gebeuren:
    1) Harde, strenge straffen voor de betreffende medewerkster. Geen cynische advocaten die wederklachten gaan indienen voor 'schending van privacy'
    2) Een strenge aanpak van betreffende creche. Mag dicht
    3) Een doorgedreven plan van de inspectie en K&G hoe ze dit soort dingen in de toekomst denken te voorkomen. Door meer en betere controles in te bouwen
    4) Meer investeren in de opleiding en waardering van het beroep van kinderleidster
    5) Het twee-paar-ogensysteem een verplichting maken voor KDV's

14. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    oh mijn god, ik kon het niet eens afkijken...
    Ik denk dat als een andere medewerker erbij was, dat dit niet gebeurd was!

Ik zou het opzich geen slecht idee vinden.

15. tuc

tuc Niet meer actief

In nederland is het 4 ogen systeem verplicht al in kindercentra. Alleen gastouders vallen niet onder die regeling.

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat vind ik heel goed en zou hier ook mogen. Liever vandaag dan morgen!

17. tuc

tuc Niet meer actief

Het wordt wel creatief opgelost soms, maar het blijven 4 ogen. Als er op een groep bv een leidster alleen staat, dan moet er bv een raam zijn met een naastgelegen groep zodat zij elkaar kunnen zien. Of er is bv een manager aanwezig die onverwacht op elk moment van de dag binnen kan lopen. Op een kleine locatie waar vaak 1 persoon helemaal alleen is daar kan bv een webcam hangen waar een leidinggevende op elk moment kan inloggen vanuit thuis of kantoor om mee te kijken.

18. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Je zult je verwonderen hoevaak sommige ouders met een kantoorbaan de tijd hebben om in te loggen.

Wij werken met een digitaal registratie systeem waar ouders kunnen zien wat het dagritme en eventuele bijzonderheden gedurende de dag. De eigenaresse van ons kindcentrum kan zien wie en hoevaak ouders inloggen.

Bij sommige ouders schrikbarend vaak hoor.

Nee persoonlijk vind ik dat controles periodiek en gewoon goed en daarbij moeten zijn.
    Die situatie in België is een uitzondering geen regel. Mishandeling kan ook plaats vinden bij een thuis oppas zoals opa of oma

Ouders moeten wel meer op hun intiutie vertrouwen als dit aangeeft dat er iets niet klopt.

Camerabeelden kunnen een vertekend beeld geven wat wat een werkelijke situatie is daarom lijkt me niet wenselijk. Het kan veel onnodige discussies oproepen over een momentopname die ouders toevallig net zien.

Daarbij is het helemaal niet goed om overal maar controle over te willen hebben.

19. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Waarom zou er bespaard worden op goed personeel? Ik ken medewerkers die van de opleiding komen en die gewoon super goed in hun werk zijn en ervoor geboren lijken te zijn.

Je moet gewoon een goed gevarieerd team hebben en dan is besparen echt nergens voor nodig.

Investeren in opleiding is ook niet de oplossing mijns inzien. Ook hooggeschoolde kunnen kinderen mishandelen. Het heeft meer te maken met de rotte appels als met opleidingsniveau

20. tuc

tuc Niet meer actief

O dat geloof ik direct, met een camera zitten sommige ouders volgens mij continue mee te loeren, brrr

Deel Deze Pagina