Kinderopvang: kinderdagverblijf of gastouder?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door botervliegje, 15 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Hallo dames,
    Ik zou graag mijn kindje volgend jaar naar een gastouder brengen. Weten jullie hoe dat allemaal financieel gaat? Ik ken wel iemand die het wil doen, maar geen gastoudercertificaat wil halen. Dat betekent dat mijn werkgever dan ook niet mee betaalt aan de kosten toch? Hoeveel zou ik dan moeten aanbieden om te betalen? Ben er ook over aan het nadenken om toch voor de zekerheid het kindje in te schrijven bij het kdv. Kun je op het laatst je dan nog terugtrekken als je toch een gastouder hebt gevonden?
    Ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen met opvang voor je kleintje(s)!
    Het lijkt me trouwens ook leuk om een dagje 'uit te ruilen', dus ik een dagje een beebje erbij en iemand anders een dagje de mijne. Is er iemand die dat doet?
    Liefs,
    Botervliegje

2. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Oeps ik zie dat er een speciaal forum is voor opvang :)... zou die daar naartoe mogen worden verplaatst moderator?

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik reageer toch alvast:

ik heb een gastouder, en dat bevalt ontzettend goed.
    1 dag in de week gaat Ties naar een tante die ook geen certificaat heeft, wij betalen haar 3 euro per uur en krijgen daar niets van terug.

ik zou niet alleen iemand die je kent voor de opvang kiezen, want zodra ze ziek is of met vakantie ben je de sigaar. omdat ik én een gastouder én een tante heb, kan ik afwisselen en dat is ideaal.

je kunt je inschrijven bij een kdv, je kunt je later weer uitschrijven maar krijgt je inschrijfgeld dan niet terug.

voordeel van een gastouder vind ik de rust en de flexibiliteit.

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Louise is vanaf het begin naar het kdv gegaan en vanaf volgende week gaat Tygo ook. Ik vind een kdv prettiger, alle leidsters hebben de benodigde papieren, er wordt gewerkt volgens protocollen maar er wordt ook duidelijk naar de kindjes gekeken. Er zijn diverse andere kinderen om mee te spelen en ze organiseren vaak leuke dingen. Ook is alles m.b.t. de financien netjes geregeld. En als er een leidster ziek is, kan ik gewoon werken omdat zij het dan oplossen met oproepleidsters of groepen te combineren.

5. paloe

paloe VIP lid

13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    wij hebben voor Olaf vanaf het begin een gastouder, maar zij heeft wel het certificaat gehaald. Bij haar zijn ook meerdere kinderen. Het klikt gewoon ontzettend tussen hun en ons en Olaf heeft het daar helemaal geweldig! Wij zouden niet anders meer willen en ook de 2e gaat naar haar toe. Het grote voordeel vind ik de flexibiliteit en de persoonlijkheid.
    Nu hebben wij het echt enorm getroffen met een fantastische gastouder, waar Olaf savonds als het een keer nodig is mee mag eten, hij mag mee kijken naar de voetbal en tenniswedstrijden van haar zoons (is hij helemaal dol op), ze komt langs als hij ziek is of int ziekenhuis ligt en we mogen haar altijd bellen als er iets is, bijvoorbeeld als ik ga bevallen en we hebben snel iemand nodig voor Olaf.
    Ik besef dat je het niet altijd zo treft met een gastouder en dat ook een kdv heel fijn kan zijn.
    Voor ons was de flexibiliteit (ik studeerde nog, dus had een veranderend rooster) en de mogelijkheid om al vroeg te brengen (07:15) de doorslag en nu we het hebben ervaren ook de persoonlijkheid:)

6. paloe

paloe VIP lid

13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    trouwens, als onze gastouder ziek is regelt ze in overleg met ons opvang bij haar zus of vriendin, die ook erkend gastouder zijn.
    Zoiezo is het gastouderbureau waar je gastouder bij is aangesloten meestal in staat vervanging te regelen, maar wij doen het altijd zo omdat we ondertussen haar zus en vriendin ook kennen:)

Nog een voordeel van gastouder: Als je kindje niet helemaal lekker is, mag hij vaak niet meer naar het kdv (sommige kdv's niet boven de 38 graden) Bij een gastouder mag het wel en zit je kindje in een huiselijke situatie. Bij ons, met Olaf die erg vaak ziek en benauwd is, is dat ideaal. Niet omdat we niet bij hem willen zijn als hij ziek is, maar omdat simpelweg niet altijd mogelijk is om thuis te blijven..

7. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    van je werkgever krijg je sowieso niks. Degene die de toeslag geeft is de belastingdienst. Die stellen als voorwaarde (samen met de overheid) dat beide ouders moeten werken/ inkomen hebben en dat de gastouder gecertificeerd is en aangesloten is bij een goedgekeurd gastouderbureau.

Als je zegt dat een vriendin gastouder wil worden en dat zij geen certificaat wil halen dan voldoet ze dus niet aan de eisen en krijg je dus niks.
    Dan zul je afspraken moeten maken met die vriendin over hoe wat en waar. Naar mijn idee altijd "riskant" Zeker als je niks op papier zet.

Wat doe je als zij ziek is, op vakantie is, naar de tandarts moet enz. Is ze zich ervan bewust dat ze eigenlijk "op jou verzoek" werkt. Dus als jij werkt t kindje bij haar is en dat ze daar niet echt keuze in heeft. Als ze een dagje naar de stad wil, dan is dat een "vrije" dag in overleg met jou.

Als je via een gastouderbureau werkt heb je in principe altijd achterwacht voor als je gastouder een keer ziek is of niet kan. Daar word weinig gebruik van gemaakt maar het kan.

Ook financieel moet je even goed kijken wat je wil, hoeveel uur heb je nodig en hoeveel ga je haar dan "zwart" betalen. Voor jou niet echt gunstig. Maar dat is eigen keus.

8. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Dankjulliewel voor de reacties!
    Inlove: Begrijp inderdaad dat ik van de werkgever niets krijg als bijdrage voor kinderopvang, maar van de belasting. Was dat vroeger misschien zo, geen idee hoe ik dat in mijn hoofd haalde? Maar heb toeslagen.nl ingevuld en we hebben recht op ca. 60-70 % teruggave bij een gastouder of kdv! Dat valt me mee :D
    Paloe, Marieke, Inlove en Manuela: Denk dat ik me toch maar ga inschrijven bij het kdv (ervanuitgaande dat dat niet meer dan een paar tientjes kost), maar toch ook hard op zoek ga naar een gecertificeerde gastouder! Dat laatste lijkt me toch wel het fijnst. Maar ja, je moet wel een beetje geluk hebben om iemand te vinden in de buurt waarmee het goed klikt! Heb het idee dat er wel 10 bureaus in mijn regio actief zijn. Hoe hebben jullie je gastouder gevonden?
    Paloe: Wow zie dat je 40 weken zwanger bent. Spannend!!!

9. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Van de belasting krijg je ook alleen een tegenmoetkoming in de kosten als je gastouder staat ingeschreven in het register en je gastouder moet dan aan bepaalde voorwaarden ook voldoen. De ggd controleert dit. Dat is sinds dit jaar veranderd.

Heb je een gastouder en die wil het certificaat niet halen of ze haalt het op de een of andere reden niet of haar huis word afgekeurd door de ggd dan mag je alles wat je hebt ontvangen aan tegenmoetkoming terug betalen aan de belasting!

Let hier dus op.

10. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Ja, bedankt, zal dat zeker doen! Ik wil inderdaad wel een geregistreerde gastouder.

Heb net het kinderdagverblijf gebeld en... minstens 1,5 jaar wachtlijst, richting 2 jaar. Geldt voor alle drie de kinderdagverblijven die ze in mijn woonplaats hebben :$

Hoe kunnen ze dan een babygroep hebben? :(

Heb uitgevogeld dat er wel 50 gastouders bij mij in de buurt wonen: http://www.landelijkregisterkinderopvang.nl/pp/StartPagina.jsf

Dan moet dat toch ook wel lukken zou je zeggen, zeker met zo'n lief schatje als wij krijgen (hihi)

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

JIJ hoeft de gastouder niet te zoeken he.. je schrijft je in bij een gastouderbureau en hun kijken welke gastouder nog een kindje wil opvangen en op welke dagen julie opvang nodig hebt..

Dan krijg je een kennismakingsgesprek als je dat wilt en als je het en goede opvang vind gaat de kleine eerst wennen en daarna pas heen. Als jij er geen goed gevoel bij hebt bij die bepaalde gastouder dan gaan ze weer verder zoeken voor je.

Deel Deze Pagina