wij wonen in een klein dorp. het gastouder bureau heeft in dit dorp geen gastouders en daarom raadde de buren aan om via-via een gastouder/oppas te zoeken om op onze dochter passen 3 dagen per week. Bij ons thuis of bij de gastouder thuis. Wie heeft hier ervaring mee en heeft er tips of dingen waar op we moeten letten? En hoe doen jullie het financiele gedeelte?
Ik heb er geen ervaring mee. Wij hebben een gastouder via een bureau. Maar ik weet wel dat als je in aanmerking wil komen voor teruggave van de belasting je gastouder aan behoorlijk wat eisen en diploma's moet voldoen. Je kunt hier het beste even op googlen. Zal veel informatie over te vinden zijn.
hihi ik ben gastouder en ik werk via een bureau. maar wij moeten aan een hoop eisen voldoen. ik werk bij de mensen thuis en zij moeten ook aan een hoop eisen voldoen. maar als je kind naar de gastouder gaat moet haar huis aan de eisen voldoen alles wordt gecotroleerd door de ggd. ook ik wordt gecotroleerd of ik mijn diploma's ( voor gastouder)heb en een verklaring van goed gedrag en ik moet een ehbo diploma hebben. maar ik zou ook letten op hoe ze om gaan met je kinderen en of jullie gedachtes over de opvoeding een beetje overeen komen. jullie hoeven niet over alles op 1 lijn te staan maar wel de hoofdlijnen. ( ik ben vaak strenger dan de ouders zelf ). ook zou ik zeggen luister ook naar je gevoel want als je maar een klein beetje een niet pluis gevoel hebt moet je het niet doen. en kijk naar referenties en ook controleren. want die kunnen natuurlijk nep zijn. ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Ik ben ook gastouder, ik werk voor (verschillende) gob (`s). De eisen waar je aan moet voldoen noemt Luusje al op . Je wordt trouwens ook nog gecontroleert door het gob en als je een serieuze hebt doen ze dat zorgvuldig. Een goed gob neemt ook niet zomaar alle gastouders aan, je moet wel serieus zijn en het niet alleen doen voor het geld ofzo. Als je via via of via marktplaats (ik adverteer daar zelf bijv ook op) dan houd je eerst een kennismakingsgesprekje, neem je dochter mee dan kun je meteen zien hoe de gastouder op jouw kind reageert en je dochter op haar en op het huis/speelgoed. Je kunt dan meteen zien of het huis je aanspreekt. Vraag ook naar de slaapplekjes, hoe zit het er daar uit of mag je niet eens kijken? Wat doet ze met de kinderen (in jouw geval zal ze waarschijnlijk wel jouw schema willen volgen, is wel standaard met baby`s denk ik, maar je dochter wordt ook een peuter )? Gaat ze dagelijks naar buiten of maar af en toe? Ligt ook wat jij belangrijk vindt! Huisdieren? mag wel maar wil jij dat? Roken? binnen mag niet, maar wil jij dat ze in de tuin gaat staan roken meerdere keren per dag? na het roken stinkt ze toch en je kindje dus ook.
en wat als je een oppas niet, bijvoorbeeld ene moeder in de buurt die niet gercertificeerd is. En je zou het bijvoorbeeld zo betalen. is dat niet goedkoper?
als je een oppas "zwart" betaald dan krijg je geen kinderopvang toeslag. Weet ook niet hoeveel dat is hoor. maar als je gastouder bij een bureau is aan gesloten krijg je een kinderopvang toeslag maar ook dit is alleen als je gastouder "goedgekeurd" is. attans dat waren de regels van vorig jaar ik weet niet wat er is veranderd ik ben nu met zwangerschapsverlof. succes
ja, een onofficiƫle oppas zwart betalen kan vast goedkoper zijn. maar dan kun je ook echt nergens aanspraken op maken. zo kan die oppas van de ene op de andere dag besluiten dat ze er geen zin meer in heeft. er is geen enkele achtervang bij ziekte of vakantie (maar dat is bij veel gastouders ook niet). het kan natuurlijk goed gaan, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat je in een wat onzekerder positie komt dan met iemand die wel aan een organisatie verbonden is. en of je het moreel okee vindt om iemand zwart te betalen, laat ik ook aan jezelf.
Nadelen op een rijtje: - geen kinderopvangtoeslag > per saldo ben je dan vaak duurder uit - geen gecertificeerde gastouder (waarschijnlijk) - geen opvang waar het huis gecontroleerd is op veiligheid - weten ze wat ze moeten doen bij een ongeval/ongeluk/ziekte? (als het goed is heeft een gastouder een cursus EHBO cursus voor kids gehad) - geen mogelijkheid tot vervanging bij ziekte - kan zo opzeggen Voordelen: - ???? Weet je wat je per uur kwijt bent aan een gastouderbureau? Dan zou ik eerst eens een proefberekening invullen op Belastingdienst/Toeslagen Denk dat het je heel hard meevalt wat je onderaan de streep betaalt! (tenzij je natuurlijk een heel hoog inkomen hebt )