Het kind houdt er echt niets van over, en geloof me ... de meeste goede hotels hebben opvang in de taal van hun gasten. Daarbij denk ik dat in het geval van TS ... "gah gah gah" een universele baby taal is. Dus ja ... je overdrijft enorm, het kind houdt er echt niets aan over.
ten eerste is er ook een meisje van 1,5 bij en lijkt mij dit de leeftijd waarop het erg eng is om bij wildvreemden achter gelaten te worden. En ik ga ervanuit dat het meisje meer dan gah gah zegt Je gaat thuis toch ook niet de buurt af om aan te bellen bij een go of kdv om je kind even te droppen zodat je rustig kan winkelen oid? In de thuissituatie hebben mensen (terecht) heel hoge eisen aan de opvang, zoeken ze dat rustig uit. Maar op vakantie kan dat allemaal ineens overboord zodat je even rustig op pad kan of een boek kan lezen.
Ik denk er echt anders over. En ja ... als het nodig is, dan laat ik Eva idd eventjes bij de buurvrouw ... En ik zou het zelf niet snel doen op vakantie, maar kom op zeg. Een moeder beschuldigen van onthouden van zorg, toevallig omdat zij toevallig een andere keuze maakt dan jij?? Serieus? Ik ben het doorgaans met je eens in veel dingen, maar hier toch echt niet. En verder ging het volgens mij over een kindje van een paar maanden. Een kind van 1,5 kan prima met andere talen omgaan hoor. Heeft mijn dochter ook gedaan, toen ze vorig jaar in die leeftijd met allerlei talen omging in het zwembad, inclusief de ouders. Geloof me maar dat ze elkaar prima begrepen (Frans, Spaans, Engels ... ging allemaal uitstekend). Die had ons totaal niet nodig om te begrijpen wat de ander wilde.
nergens word gezegd dat Nederland de beste opvang mogelijkheden heeft of dat een ander land slecht is maar op vakantie zijn het allemaal mensen met vakantie werk en waarschijnlijk zonder diploma's En dat een kind er niets aan over houd .... Ons dochtertje was 6 maand toen ze met ernstige slokdarm beschadiging opgenomen werd, ze sliep vanaf geboorte door van 20.00 tot 8 en toen niet meer omdat wij dachten dat ze daar ook wel door zou slapen en wij er dus niet hoefden te zijn ! We hebben aangegeven als ze wakker is bel ons wij komen en dan blijft 1 van ons gewoon daar maar ze zeiden altijd dat ze doorsliep tot een andere moeder die daar wel sliep zei ach gut kleine ding huilt hele nachten ! En dan hebben we het over een ziekenhuis ! Ze heeft daarna niet meer doorgeslapen tot ze 4 jaar was. Men doet wat hun goed lijkt en nodig vinden en in het buitenland in een kinderopvang zal het echt niet anders gaan, ze zullen echt niet zeggen dat ze de hele tijd gehuild hebben en tegenspraak zullen de kinderen niet hebben, want als ze het niet leuk vinden komen ze niet weer dus ze zullen allemaal zeggen hoe geweldig ze het vond.
Maar jouw dochter zat toen toch niet op een opvang maar was met jullie. Ik ben toen ik 7 was achtergelaten op een opvang, zo voelde het ook echt, ik begreep de mensen niet, het was echt heel beangstigend. Uiteindelijk met handen en voeten met kinderen kunnen communiceren maar echt heel leuk vond ik het niet. Geen idee wat voor opvang dat was trouwens, maar zaten kinderen met verschillende nationaliteiten dus ik denk ook een vakantie opvang ofzo. Hier kan ik de kinderen prima bij de buren brengen als het zou moeten, maar alleen in noodgevallen dus en niet omdat ik tijd voor mezelf wil of met mijn man iets leuks wil doen.
Sorry, ik vind het heel vervelend dat je dat zo ervaren hebt, maar dat wil echt niet zeggen dat dergelijke opvang of kids club slecht is voor iedereen. Dat is het namelijk niet, als ik zie hoeveel lol die kids hebben ... geweldig. En ja, we waren ook in het zwembad, op de rand zaten we en Eva dobberde het pierebadje rond. Die stond op d'r gemakje aan de overkant van het bad te communiceren met een ander kindje en hield hele verhalen tegen de ouders. Die op hun beurt ook van alles terugzeiden en .... op de een of andere manier begrepen ze elkaar best. Door te wijzen, aan te geven, met handen en voeten ... en dat gaat prima. Wij hebben niet ingegrepen, niet erbij gaan zitten oid. We hebben het gade geslagen en het zijn beloop gelaten. Punt is dat het omgaan met mensen met een andere taal totaal niet verschrikkelijk hoeft te zijn. Integendeel, ik vind het een verrijking. Maar wij hebben dan ook een vreselijk sociaal kind.
Dat laatste herken ik ook volledig van mijn kinderen...kletsen met iedereen. Maar idd in een setting waar papa en mama (dan wel op de achtergrond) aanwezig zijn. Het oudste kindje van ts is 1,5....ik kan mij voorstellen dat zij na een poosje daar zijn wel eens naar papa mama vraagt, wanneer ze weer terug komen bv, en dan staat zo'n humpie daar. En een baby die begrijpt er al helemaal niks van. Dan is een vaste kinderopvang thuis, een buurvrouw oid wel iets anders. Nee ik vind het echt enorm zielig.
TS, ik snap je je wel. Een vakanties moet voor iedereen leuk en ontspannend zijn, dus ook voor papa en mama. Wij hebben het de afgelopen jaren wel anders gedaan. We zijn met vrienden (ook met kids) op vakantie en dan passen we ook wel eens een avondje op elkaars kids. De kinderen vermaken elkaar en het is gewoon meer ontspannen. Afgelopen jaar stond onze oppas van thuis toevallig op dezelfde camping in Zuid-Frankrijk als wij, ze heeft toen een avondje opgepast, zodat wij samen uit eten konden. Ook heeft ze nog een middagje de kids in de speeltuin vermaakt. Dit jaar gaan we eerst naar een geloofsgemeenschap in Zuid-Frankrijk toe, daar zijn speciale kinderprogramma's in de ochtend en de ouders hebben dan een eigen activiteiten. Dit is voor ons een week tot rust komen en voor de kinderen een hele leuke actieve en creatieve week. Daarna nog twee weekjes op de camping, dan hebben we alle aandacht voor de kids. Ik snap je dus wel, heb alleen geen ervaring met echte opvang, maar wij zoeken dus ook altijd naar tijd voor onszelf.
Dit dus. Een kind ergens achterlaten is echt iets anders dan van een afstandje toekijken. Een kind weet dat je er bent, bij een opvang weet een kind dat je er niet bent. En vast niet elk kind zal het zo vreselijk vinden als dat ik het vond, maar dat risico wil je toch niet lopen?
Het punt van Snoopy was het probleem met mensen de de taal niet spreken. En mijn punt is dat dat dus echt geen probleem hoeft te zijn. Ongeacht de taal en ongeacht waar wij ons op dat moment bevinden. Maar goed, lets agree to disagree. Ik vind dat jullie het vreselijk overdrijven, maar daar gaan we het toch niet over eens worden.
Mijn punt was niet alleen de taal, maar ook het achterlaten. Maar klopt, hier gaan we het niet over eens worden
Tja, dat vakantie voor iedereen in een gezin ontspannen moet zijn....dat gaat gewoon niet. Leuk idee hoor, maar als moeder (en vader, maar vnl de moeder's zie ik toch in mijn omgeving...) is vakantie gewoon keihard aanpoten. Ouders moeten gewoon opstaan als dreumes wakker is (itt een kind dat ouder is en even iets voor zichzelf gaat doen zodat jij heerlijk samen nog wat kunt doezelen...), ouders koken en afwassen (toch als je gaat kamperen), je rent je de hele dag rot achter je kind aan. En toch heb je en heerlijke vakantie, als je dat maar los kunt maken. Tot een jaar of 4 kom je gewoon ogen en oren tekort en is vakantie vieren aanpoten, ook uitrusten aangezien je niets 'hoeft' zoals je huis poetsen of werken, maar toch...er rustig relaxen is er dan gewoon niet bij, je staat altijd in een soort 'run'. Is dat erg? nee, het gaat voorbij. Miniclub voor kinderen vanaf 4 jaar die daar zelf voor kiezen waarbij wij op een afstand een kop koffie brengen een uurtje per dag? yes please! prima hoor. Jonger dan 4 jaar ergens achter laten bij een opvang in het buitenland? en er dan zelf weggaan, gaan slapen, quality time samen op de kamer of uiteten? Neuh, dat doen wij niet. Wil je dat perse? het zal vast bestaan hoor. Maar vakantie is voor ons voor ons allemaal, en ook al betekent dat dat ik moet rennen achter mijn dreumes van nu 15 maanden aan, dan is dat zo. Zij kan er niets aan doen dat ze een ondernemende dreumes is Oh en extra genieten is het dan als de jongste slaapt en je in de avond voor de tent/vouwwagen in ons geval, een lekkere cappuccino kunt drinken zonder achter haar aan te moeten Al vind ik dat echt geen ramp, maar 10 minuten ongestoord koffie kunnen drinken, niets moeten, geen werk de volgende dag maakt de vakantie helemaal goed hoor
Hebben wij ook allebei ervaring mee, heerlijk!! Orveltermarke van Landal was heerlijk huisje met omheinde tuin. Oudste was toen 20 maanden jongste 6 weken. Eurocamp, Avent stacaravan is super! Maar er zijn meerdere camping die zulke stacaravans hebben met (deels) overkapt en geheel omheind terras, wij gaan ook komende zomer weer naar een camping met zulke caravans. Dan heb je zelf ook veel meer rust! Ook splitsen we vaker even op. Dus bijv papa met de oudste zwemmen en ik even een boekje lezen terwijl de jongste een dutje doet. Of papa gaat boogschieten en mama even wandelen met de kids etc! Goed te doen vond ik altijd! (..en dan hebben wij ook een autistisch kind dat je altijd in het oog moet houden) Toch kom ik zo op vakantie ook echt wel af en toe aan mezelf toe.
Ik begrijp het helemaal hoor! Onze akanten met zn drieën was super, alleen ook supervermoeiend. Geen afgesloten plek, dus continue opletten waar hij is. Hij wilde niet zwemmen, en buiten het zwembad was te heet dus dat viel af. Het meer was te koud, viel ook af. Zoon wilde niet slapen overdag, maar was wel moe dus vaak blijven huilen. Ook als we eten eten wilde ging hij huilen (hij kreeg wel ook tanden erbij dus dat heeft daaraan meegeholpen). Eigenlijk zijn we de hele vakantie dus alleen maar bezig geweest met het ons zoontje naar zijn zin maken. Gelukkig hadden wij wel leuke buren op de camping, daar konden we avonds met de babyfoon naartoe om nog even eenspelletje te spelen, te kletsen en wat te drinken. Ook gingen zij met ons mee naar een meer, dan kan je toch twee aan twee op de kleine letten als de ander aan het zwemmen of voetballen oid is. Mijn vriend is ook samen met de man van het andere stel op pad gegaan om te gaan raften en mountainbiken en dan lette ik op onze zoon. Is het niet een idee om met familie of vrienden weg te gaan? Zodat zij af en toe even op kunnen passen? Voor ons was dat aankomende zomer geen optie dus wij gaan met zijn tweeën 8 dagen naar de zon en zoon gaat bij oma logeren!