Vraagje over een krediet...

Discussion in 'De lounge' started by einad, Oct 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hallo,
    Een vriendin van mij heeft een tijdje geleden een krediet afgesloten, nu heeft ze een brief gekregen dat ze elke maand 5 procent van het overeengekomen lemiet moet storten op die rekening.
    Maar het is een soort doorlopend krediet dus je mag er ook altijd van opnemen.
    Weet iemand of je dan nu bijvoorbeeld die 5 procent van die rekening afhaalt en die morgen weer terug stort, ook geld ?
    Ze wil die rekening wel gaan aflossen maar 5 procent elke maand te betalen is teveel.
    Lenen is natuurlijk nooit de juiste oplossing maar soms is het niet anders.

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Er wordt bij zoiets toch altijd een vast bedrag per maand afgesproken?
    als je dan meer opneemt zou je dus ook meer moeten betalen... Tenminste zo werkte het dacht ik?
    Dat zou dus betekennen dat wanneer zij het geld eraf haalt zij dan toch meer moet gaan betalen omdat ze er meer geld van af heeft gehaald?
    Denk in ieder geval niet dat ze erin trappen dat wanneer je 5 % opneemt en dan de dag erna weer terug stort want zo los je het natuurlijk nooit af....

overigens vind ik het niet slim dat er niet van te voren eerst gekeken is naar hoeveel je terug moet betalen etc.

3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    tja maar dan kom je nooit van het krediet af...

4. Over het opgenomen geld bedrag betaald ze uiteraard rente, dit is ook zo afgesproken.
    Maar ze wist dus niet dat er op die rekening maandelijks een bedrag van 5 procent moest worde bijgeschreven van het totale bedrag.
    Het krediet bedraagt 5000 euro en heeft er 1500 euro van opgenomen. Over die 1500 betaald ze de gebruikelijke rente.
    Maar ze moet dus ook iedere maand 250 euro op storten.
    Ze kan dus nog 3500 opnemen.
    Nu dacht ze dus dat ze dan missschien iedere maand 250 euro kon opnemen en later weer terug kon storten zodat er wel 250 euro op die rekening binnenkomt (er dr later dus weer uit gaat).
    En dan gewoon kan aflossen wat ze die maand overheeft.
    Ik zelf heb hier overigens nog nooit over gehoord.
    Is er iemand die ook zo'n krediet heeft afgesloten ?

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mij kan dat wel hoor... Wij hebben een visa Creditcard en dat werkt volgens hetzelfde idee... Je moet een minimaal bedrag per maand betalen, (is afhankelijk van het opgenomen bedrag) en dan kun je gewoon tot je limiet opnemen.

Het zou raar zijn als je die 250 euro niet meer op kunt nemen, want dan kun je ook niet bij het resterende geld wat er nog op staat... Misschien handig voor je vriendin als ze een automatische overschrijving maakt van die 250 euro en het alleen weer opneemt als ze het nodig heeft. En dan ook alleen het bedrag wat ze nodig heeft. Misschien blijft er op die manier wat extra's staan op het krediet en lost ze ongemerkt toch wat af...

6. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Maar dan nog is het niet slim dat ze dat niet van te voren heeft gekeken!
    Ik neem aan dat je daarvoor tekent? En dat er dan ook precies zo bij staat wat je per maand terug zou moeten betalen......

7. @ Bluesky, bedankt voor je antwoord. Is inderdaad handig met die maandelijkse overschrijving.

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Zit in die 5% al niet het openstaand saldo verwerkt?

Ik moet namelijk minimaal 1,5% van mijn totale krediet iedere maand betalen, maar daar zit de rente van het opgenomen bedrag al opgenomen. Ik betaal nu 255 euro iedere maand en zo'n 90 euro daarvan is rente. De rest los ik dus af.

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    ja maar wat ts toch bedoelt is toch dat ze de rente van het krediet opneemt en daarna terugstort als een betaling van de rente?
    Het lijkt me niet dat dat kan?

10. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Volgens mijn kan het in theorie wel maar het te betalen bedrag aan rente wordt steeds hoger doordat je schuld steeds hoger wordt of ze daar op zit te wachten weet ik niet.

daarbij moet ze zich goed bedenken dat ze dan straks wel ipv 6500 euro schuld opeens 10K aan schuld heeft.
    En natuurlijk dat ze over een jaar 1. met 10K schuld zit en 2. dan niet meer de mogelijkheid heeft om het even te pinnen en terug te storten.

Hoe je het ook doet of bekijkt uiteindelijk snij je jezelf in de vingers.....

11. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    En 2% rente over 10K is ook nog eens €200,- + €250,- dan moet ze dus €450,- pm af gaan lossen.......

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Waarom belt ze niet gewoon even op? Wij kunnen hier wel met z'n allen gaan gissen, maar duidelijkheid krijg je alleen van de geldverstrekker zelf.

En laat het een les zijn. Lenen an sich is al stom, maar weet op zijn minst onder welke voorwaarde je leent! Voor je het weet heb je jezelf in de nesten gewerkt en zit je diep in de schulden. Dat begint meestal bij dit soort kredieten.

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ B en N: waarom zou haar schuld dan oplopen? Zolang ze niet meer opneemt en gewoon haar rente blijft betalen, loopt de schuld toch niet op?

14. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Als ik 6500 euro schuld heb en ik mag nog 3500 meer openemen en ik ga elke maand 250 euro opnemen en moet ook nog eens 200 euro aan rente betalen dan kan je dus na iets meer van een jaar geen verplichte aflossing + geen rente meer betalen.....

Waardoor je schuld vanzelf oploopt

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maar ik geloof dat de bedoeling is dat ze 250 euro opneemt en weer 250 euro terugstort. Waardoor het saldo gelijk blijft. Ik heb geen idee of het mogelijk is hoor, maar als dat wel zo is, dan loopt haar schuld volgens mij niet op.

16. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik denk inderdaad dat als ze eerste € 250,-- stort (als aflossing van de schuld waardoor haar schuld dus € 250,-- minder is geworden) en daarna weer € 250,-- opneemt (waardoor haar schuld dus weer hetzelfde is als vóórdat ze de € 250,-- stortte) haar schuld niet groter wordt. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    dit gaat niet zo. in de 250 die je per maand aflost zit bijvoorbeeld al standaard 50 euro aan rente in begrepen. zo los je dus zeg maar 200 elke keer af ipv 250,-. als je leent bijvoorbeeld 5000 euro betaal je vaak z'n 7000 terug ivm de vaste rente. de rente wordt steeds minder namate je je schuld aflost.

uit dit verhala begrijp ik dat ze dus elke maand meer schuld maakt en het rentebedrag steeds hoger wordt ipv lager. 250 erop en weer 250 eraf dan betaal je niks aan rente. dit kan dus niet. de rente is iets wat je zowiezo af moet lossen dat heeft niks met het geleende bedrag te maken. ze moet dus is even kijken wat ze elke maand aan rente moet betalen. kan best zijn dat ze elke maand 250 moet storten en er dus maar max weer 200 af kan halen wil ze kiet komen te staan. geld weggooien is het en kan dus beter zo snel mogelijk gaan aflossen

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Goed, wat ik begrepen heb haalt ze er 250 euro af en stort ze er 250 euro op EN betaalt ze daarnaast ook de verschuldigde rente.

Nu dacht ik inderdaad dat ze dan sowieso extra rente moet betalen voor die 250 euro, maar dat lijkt me logisch...

Ik zou het inderdaad ook niet zo doen en zo snel mogelijk gaan afbetalen, maar TS zei dat die 250 euro haar te veel is iedere maand. Had ze natuurlijk eerder kunnen weten, maar daar heeft ze nu niets meer aan...

19. koala28

koala28 Niet meer actief

Je geeft aan dat het een soort doorlopend krediet is.
    Maar bij de meeste doorlopende kredieten bij banken betaal je een vast maandelijks termijnbedrag (meestal 2% a 3% van het kredietlimiet). In dit bedrag zit rente en aflossing.

Daarnaast geef je aan dat ze rente betaalt maar ook nog eens 5% moet gaan aflossen. Dit klinkt niet als een gewoon doorlopend krediet.

Misschien kun je iets specifieker zijn over wat voor krediet (naam krediet) het is?

Share This Page