Kinderopvang veel huilen en niet zo goed gevoel erbij

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Marlena, 8 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.570
    1.715
    113
    Mijn baby is nu 10 maanden en gaat alweer 7 maanden naar de kinderopvang. Hij vond het altijd helemaal geweldig en kwam uitgeput maar voldaan thuis. Hij moest altijd erg lachen zodra we binnenwandelden.
    Sindskort wil hij niet meer gaan. Zodra ik hem afzet klampt hij zich aan me vast en begint te schreeuwen. Natuurlijk hoort dit ook bij de leeftijd, hij wil gewoon het liefst bij papa en mama zijn.

    Nu is het alleen zo dat ik steeds vaker berichten van de opvang krijg dat hij huilerig is en niet wilde eten bijvoorbeeld. Dan zetten ze in de chat dat hij huilerig is en niks wil. Als ik dan vraag of hij ziek is en ik hem moet komen ophalen dan zeggen ze dat hij niet ziek is. Wat moet ik met dit soort berichten? Ik betaal toch voor de opvang dat zij goed voor hem zorgen, vrolijk of een keer minder vrolijk. Enerzijds vind ik het vervelend dat ik regelmatig dit soort berichten op mijn werk lees want ik kan er niet zoveel mee. Als hij echt ziek is haal ik hem wel op maar dat hoeft dan niet volgens hen. Anderzijds baart het me ook een beetje zorgen dat hij daar blijkbaar zoveel huilt, thuis doet hij dat niet en is hij meestal gewoon heel vrolijk.

    Je leest natuurlijk best veel negatieve verhalen in de media over kinderopvang en ik krijg er nu ook een beetje een naar gevoel bij. Bijna alsof ze het irritant vinden als hij wat huilerig is, het er niet bij kunnen hebben en het daarom uit irritatie maar bij mij droppen ofzo? Ik weet dat er ook 2 van zijn vaste leidsters weggaan maar niet kunnen weggaan omdat er geen vervanging is en het moeilijk is om nieuwe leidsters te vinden. Deze leidsters waren/zijn wel echt mijn favoriet en zijn altijd heel goed geweest voor mijn zoontje, maar nu al bij al vraag ik mij af hoe het er nu aan toe gaat daar en of er gewoon minder geduld is en mijn zoontje daarvan de dupe?

    Ik weet niet zo goed wat ik met dit bericht wil maar ik vroeg mij af hoe anderen denken over dit verhaal...
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Lastig te beoordelen natuurlijk. Maar met 10 maanden kan best eenkennigheid een rol gaan spelen, dus het is niet heel vreemd gedrag.
    Qua wat ze communiceren ben ik wel benieuwd hoe jij het liever hebt? De chat is neem ik aan hoe ze contact opnemen? Wil je liever enkel bericht als hij opgehaald moet worden, dan zou ik dat aangeven.
    Er zijn veel ouders die er heel anders over denken dan jij en die worden graag op de hoogte gehouden. Die zouden het weer niet fijn vinden dat ze met ophalen horen dat hun kind huilerig is geweest en ze niks gehoord hebben.
    Beiden is prima en een persoonlijke keuze, maar voor de pm'ers soms wel lastig om de juiste keuze te maken met zoveel wensen.

    Het stukje: "ik betaal voor de opvang dus wil dat ze goed voor hem zorgen, vrolijk of niet", dat begrijp ik niet helemaal, ik haal niet uit je verhaal dat ze niet goed voor hem zorgen.

    Negatieve berichten uit de media over kinderopvang herken ik ook niet, wat bedoel je daar mee?
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  3. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.570
    1.715
    113
    @tuc bedankt voor je reactie! Doet me wel nadenken, want zo kun je het natuurlijk ook zien. Ik kreeg zelf de indruk dat ze hem vervelend/irritant vonden en daarom steeds zulke berichten naar mij sturen. Terwijl ik zoiets heb van: het is een baby, die zijn soms vrolijk soms niet zo vrolijk, dat hoort dat erbij. Maar daarnaast vind ik het ook vreemd dat hij daar blijkbaar zoveel huilt en thuis eigenlijk nooit. Eerder deed hij dat ook niet op de opvang.

    Ik denk inderdaad dat een groot deel misschien toch eenkennigheid is. Toevallig heb ik hem vanmiddag toch opgehaald omdat ze zeiden dat hij veel huilde en het fijn zou zijn als ik hem kwam ophalen. Hij klampte zich helemaal aan mij vast, en zodra we thuis waren was hij alleen nog maar aan het lachen en druk aan het spelen. Niks aan het handje....

    Wat betreft het ik betaal ervoor stukje, bedoel ik meer dat ik het idee heb dat ze dat tegen mij zeggen omdat ze eigenlijk willen dat ik hem kom ophalen, maar dat niet zo hardop durven zeggen omdat hij dus niet ziek is. Maar misschien is dat wel mijn invulling en is het juist gewoon netjes dat ze het met mij communiceren. Zelf hoor ik het alleen liever niet omdat ik mij dan zorgen ga maken en het heel vervelend vind als mijn zoontje daar zoveel huilt. Eerlijk gezegd hoor ik het dan liever achteraf als ik hem op kom halen omdat ik anders op mijn werk nergen anders meer aan kan denken en steeds twijfel of ik vrij moet nemen en hem op moet gaan halen.

    Wat betreft media bedoel ik dat ik in het nieuws wel nare verhalen heb gehoord over overwerkte leidsters die dat dan uitten op de kindjes, in extreme vormen. Daar ben ik op zich niet bang voor want de leidsters zijn heel lief, maar het zit wel in mijn achterhoofd dat zij waarschijnlijk ook overwerkt zijn en misschien die stress uiten ofzo?

    In elk geval bedankt voor jouw visie. Doet mij wel nadenken dat ik het ook anders kan zien:)
     
    tuc vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ik zou het dan zeker aangeven dat je het fijner vindt dat je alleen een bericht krijgt wanneer je hem moet ophalen, is voor hen ook duidelijk.
    Ik zou daarbij wel in de gaten houden hoevaak dat dan gebeurd. Want huilende baby's zijn soms veel werk, maar het is nog nooit in me op gekomen een kind op te laten halen daarvoor. Dat doe ik echt alleen als ze ziek zijn.
     
    Dubbelgeluk, Zoe123, Marlena en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.607
    2.172
    113
    Ik ben zelf leidster op een baby groep, wat naar dat zijn vaste leidsters weg gaan, hopelijk vinden ze er goede voor terug. Maar ik zou je adviseren om om een gesprek te vragen, waarin jullie het er over kunnen hebben wat te doen als hij huilt, hoe is hij gewend getroost te worden door zijn ouders? Wat doen hun, en slaapt hij daar goed? Dat kan ook deel van t probleem zijn bv. Ook nog is het een horizontale of verticale groep waar hij zit, dat kan ook nog verschillen. En als je er tijdens het gesprek echt niet uit komt, of je blijft er geen goed gevoel bij hebben, dan kun je altijd nog kijken wat de mogelijkheden zijn voor jullie. En wat Tuc zegt ook helemaal mee eens, het is soms lastig in te schatten wat ouders juist wel of niet willen, daarom is een goed contact ook fijn.
     
    Marlena vindt dit leuk.
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.498
    2.325
    113
    Wat naar is dat voor je als je twijfelt of de opvang wel een fijne plek voor je kind. Wat betreft eenkennigheid: dat argument zou alleen moeten gelden voor het afscheid nemen, daarna moet dat overgaan. Als hij bij een bekende en vertrouwde Leids te zit zou hij zich overdag lekker moeten voelen. Als een baby overdag veel huilt dan is dat een teken dat hij niet lekker in zijn vel zit op dat moment.
    Ik zou dan ook een gesprekje aan gaan met de leidsters om te kijken wat er aan de hand is. Ik denk dat je in dat gesprek wel meer een gevoel zult krijgen van wat er speelt.
    De eerste 1.000 dagen van het leven zijn de belangrijkste van een kind; negeer dus zeker niet je gevoel en ga kijken hoe je de situatie kunt verbeteren! Succes!
     

Deel Deze Pagina