Kinderopvang wordt flink duurder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Otje, 24 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Otje

Otje Fanatiek lid

10 apr 2006
    4.703
    0
    36
    Kinderopvang wordt flink duurder

De kinderopvang wordt, als het aan staatssecretaris Dijksma (Onderwijs) ligt, fors duurder.

Hoger inkomen
    Vooral mensen met een hoger inkomen gaan meer betalen, net als de werkgevers. In een geheim voorstel schaft Dijksma ook de vergoeding af voor opa's en oma's die op de kleinkinderen passen terwijl de ouders moeten werken.

Tekort
    De kinderopvang is nu zo succesvol, dat de kosten voor het Rijk veel hoger zijn dan verwacht. Dijksma kampt nu met een tekort van 500 miljoen euro.

Ik lees dit bericht net op internet. Pffff.... kan hier zoooo boos om worden zeg! :evil: Eerst "zeuren" ze in Den Haag dat moeders moeten werken. En nu doen de moeders in Nederland dat, maar maken ze de kinderopvang duurder! Gevolg? Moeders gaan straks weer stoppen met werken omdat hun loon (bijna geheel) naar de kinderopvang gaat!
    Ook wordt het maar "gewoon" gevonden dat opa en oma gaan oppassen. Net of iedere opa en oma hiertoe bereid is of uberhaupt maar kan. Vaak zitten jonge opa's en oma's zelf ook nog op hun werk! :x

Ik hoop van harte dat dit er niet door heen komt want ik vind het zoooo belachelijk!

Groetjes Otje

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Echt belachelijk ja! Hoewel.. :) kan ik toch thuisblijven (noodgedwongen dan) ;) maarja dan komen we niet meer rond.. tjonge. :(

3. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    tjonge jonge en altijd maar vragen aan de hogere inkomens om alles te lappen zo onderhand hou je met een hoger inkomen nog minder over dan iemand met een lager inkomen vanwege alle hogere kosten...
    Inderdaad eerst stimuleren en dan de boel weer intrekken.. heerlijk kabinet hebben we toch!

4. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    lekker actie van de pvda...
    eerst opvang goedkoper maken en nu 1 a 2 jaar later weer duurder...stelletje oelewappers zitten daar toch ook in dat kabinet....

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik verplaats je onderwerp naar kinderopvang.
    Elmo

6. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Nou maak ik zelf nog) geen gebruik van kinderopvang maar ook ik vind het belachelijk......wat willen ze nou?

Maar aan de andere kant hoor ik ook wel dat er echt heel veel vergoed word, dan snap ik ook wel dat dat op een gegeven moment te gek word.
    Een vriendin van mij betaald voor 2 kinderen, 2 dagen ongeveer 600 euro. Maar na belasting teruggave is dat maar 70 euro!

Dus ergens begrijp ik ook wel dat het gewoon echt heel veel geld kost!
    Maar het is vuil om het eerst te geven, ze riepen zelfs allemaal dat kinderopvang gratis zou worden :confused: en dan nu te gaan beknibbelen.

Maar wat ik heb begrepen gaat het dus wel voornamelijk om de hogere inkomens en de vergoeding voor oma, dus op zich zullen er niet veel moeders hoeven te stoppen met werken denk ik.

7. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik zou dit echt heel slecht vinden voor de arbeidsparticipatie van vrouwen.

En waarom altijd weer die hogere inkomens. Als ik zie wat het verschil tussen mijn bruto en netto inkomen is, dan draag ik echt al genoeg bij aan de samenleving :)

Pim

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    zonder de toeslag is het voor mijn niet mogelijk om te werken omdat ik met mijn partime baan maar heel weinig zou opleveren en dus noodgedwonge ben thuis te zitten en ik vraag mijn dan af, zullen ze dan niet meer kwijt zijn? ze willen ook dat mensen jonger aan kinderen beginnen vanwegen gezondheidsrisicos enzo maar dan moet het wel betaaldbaar zijn en dit werkt niet ech tmee.

ik heb niet de luxe van een oppas oma/opa omdat mijn ouders zelf nog werken en mijn schoonouders zonen 20 minuten rijden terwijl we bijde bij de deur werken om het zo maar te zeggen dus zou te duur worden.

wat ik heb gehoort is dat ze niet meer uren willen betalen dan dat de ouder werkt en hier kan ik wle inkomen en we komen elkaar dan tegemoet. Het zou nu zo zijn dat de kidneren bijvoorbeeld 3 tot 4 dagen naar gastouder/kinderdagverblijf gaat maar dat de ouders maar 2 ochtende werken ofzo en toch krijgen die zoveel toeslag vor 3 dagen en hier ben ik het mee eens dat kan niet langer zo. Er zijn genoeg moeders die wel meer willen werken en door zulke ouders op een flinke wachtlijst staan terwijl die ander ouders lekker naar de stad izjn of op hun luie reed zitte want de kinderopvang kost toch niks bijna en is wel lekker z'n vrij dag erbij.

Ik zal zowiezo niet in de hoge inkomens en zit denk ik zelfs nog onder modaal maar hier kies ik zelf voor denk ik dan. ik kan ook een betere baan zoeken en fulltime gaan werken maar dat wil ik niet. de gene die dat wel willen moeten meer betalen aan kinderopvang dan ik en dat vind ikook niet kloppen. die ouders werken ervoor dit moet en mag ook te zien zijn.

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik vind het echt ronduit belachelijk! Waar denken ze dat al die kinderen naar toe gaan als opa en oma niet meer betaald worden? Juist! Naar het kdv! Want dat word wel vergoed.

Met als gevolg dadelijk ellenlange wachtlijsten en vaders en (meestal) moeders die minder moeten gaan werken omdat hun kindje niet naar de opvang kan...

Wat willen ze nou? :( :(

10. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Pff. Ik heb toevallig van de week berekend dat het financieel gezien helemaal niet zoveel verschil maakt of ik 3 of 4 dagen ga werken. (is meer dat er dan een auto uit kan, schoonmaakster 1x id2 weken ipv 1x pw etc)

de Kinderopvang voor 1 kind (4 dgn. pw) kost ons ong. 1150 euro nu krijgen we best een leuk bedrag terug, maar als dit minder gaat worden, dan kan ik idd straks beter stoppen met werken. Pfff. Dat zou toch zonde zijn van al die jaren studeren. :-S

11. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik vind het echt schandalig! Wat willen die pannenkoeken in dit circuskabinet nu toch... Het is toch van de zotte wat ze allemaal willen, iedereen spreekt elkaar tegen. En dan vinden ze het raar dat wij ons schamen voor de Nederlandse regering.

Je moet vroeg/jong aan kids beginnen, maar ze willen wel dat je meteen aan het werk gaat, en als je dat doet moet je strakjes je salaris aan het kdv overmaken, ohnee je moet wel zo lang mogelijk bv geven dus ja dan is werken ook weer niet zo handig...

Pfff je zou toch spontaan gaan emigreren!

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Werkelijk belachelijk. Willen ze dat je meer kinderen neemt, vrouwen en moeders meer moeten werken, maar verder werken ze je op alle gebieden tegen.

13. patries38

patries38 Bekend lid

2 mei 2006
    811
    0
    0
    verpleegkundige
    Belachelijk. We hebben te maken met een overspannen arbeidsmarkt, veel tekorten. Voorheen werkte ik niet overdag daar kinderopvang kosten duurder uitkwamen dan mijn salaris :confused:
    Sinds die nieuwe regeling werk ik weer, en heb ik een leidinggevende fuctie; een baan die ik eerder drie keer heb geweigerd, puur omdat de kosten voor opvang te hoog waren. Nu zijn die vergoedingen prima, en heb die functie geaccepteerd.
    Zou ik nu weer moeten stoppen?
    Dat is zonde, met mijn HBO opleiding, ervaring etc.
    Het is een functie die niet zomaar in te vullen is.
    Wat willen ze nu?
    Vrouwen moeten werken, zelfstandig zijn, personeelstekort, dus op deze manier wordt dat gestimuleerd.

Ach, ik wacht het maar af. Maar goed, drie kleine kinderen in de opvang... reken maar uit.
    Het is weer een kabinet van niets.

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Waar ik ook zo van baal is dat ze altijd die "hoge" inkomens pakken. Serieus, met hogere kosten voor de kinderopvang kunnen wij met onze "hoge" inkomen bijna niet meer normaal rond komen hoor :S Echt zo ontzettend irritant. Hoeveel meer je wel niet betaalt aan belastingen ed terwijl je eigenlijk gewoon een hard werkende burger bent grrr. Sorry dat ik een hoge opleiding heb :rolleyes:

Verder vind ik het belachelijk dat wij moeten boeten voor het feit dat opa's en oma's geld vangen voor het passen op hun eigen kleinkinderen. Vreselijk.

15. Gwendolyne

Gwendolyne Fanatiek lid

13 jun 2007
    2.900
    0
    0
    Mika gaat straks naar een gastouder via een bureau.. maar gaat dat nou ook helemaal weg?

16. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik denk er sinds vorige week serieus over om mijn babyplannen nog een paar jaar in de ijskast te zetten, want wij kunnen het straks gewoon niet betalen allemaal. Deze regering doet er echt alles aan om je financieel kapot te maken als je iets probeert te bereiken voor jezelf. Geweldig land, Nederland!

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Sorry dat ik het zeg, maar lijkt me niet heel verstandig gezien je leeftijd :) Is er echt geen oplossing voor het probleem? Mijn moeder heeft mij ook goed opgevoed terwijl ze van de bijstand leefde...

18. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Ik zag het op het nieuws en vind het ook belachelijk. Wat ik wel terecht vind is dat mensen die niet aan het werk zijn máár wel gebruik maken van de opvang daar geen geld meer voor terug krijgen!

19. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ongelofelijk....de overheid weet echt niet wat ie wil. Wel of geen werkende vrouwen....sjonge :rolleyes:

Dat ze die opa en oma regeling terugschroeven, kan ik begrijpen. Heel vaak komt het geld namelijk weer terug bij de ouders en hebben die een leuk zakcentje. :rolleyes:

20. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik raakte lichtelijk in paniek toen ik het vanmorgen in de krant las.
    Wat een belachelijke fout zeg! Ik overwoog een heel klein beetje om PvdA te gaan stemmen, maar nu dus echt niet meer! Ik denk er ook over om een heel boze mail te gaan sturen naar die sukkels, maar of het helpt?

Als ze zo doorgaan verdien ik straks nog net zoveel als iemand met een laag inkomen. Zonder respectloos te worden, maar waarom zou ik nog moeite doen voor mijn baan dan? Als dit echt doorzet en wij 1400 euro per jaar meer moeten gaan betalen dan ga ik alleen nog werken op de dagen dat mijn man thuis is en mijn moeder oppast en niet meer!

Deel Deze Pagina