onregelmatig werk en oppas

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door bianca3006, 29 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bianca3006

bianca3006 Bekend lid

20 aug 2009
    535
    2
    0
    Ommen (OV)
    Hallo

Wij zijn nog maar 17 weken zwanger maar toch al op zoek naar opvang voor als ik straks weer aan het werk ga. Ik werk in een woonvorm voor gehandicapte kinderen/jongeren en dus onregelmatig. Gezien de ervaringen van mijn collega's is het vinden van oppas erg lastig. Vandaar dat we nu al aan het rondkijken zijn...
    We hebben ons nu bij 2 organisaties ingeschreven voor gastouder want daar gaat sterk onze voorkeur naar uit. Bij de 1 waren ze enthousiast en gaan ze hard hun best doen maar bij de andere organisatie waren ze beetje negatief. Ik heb mijn rooster voor het hele jaar vast staan. De ene week zullen we weinig uren nodig zijn en andere weken juist weer meer. Maar dat betekend toch niet dat 'mijn' gastouder de hele week beschikbaar moet zijn???
    Heeft iemand hier ervaring met gastouderbureaus/gastouders en met werk met wisselende diensten?

Groetjes Bianca

2. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

19 apr 2007
    3.481
    0
    0
    prov.groningen.
    Onze dochter gaat vanaf mei naar een gastouder omdat wij alle twee in wisseldiensten werken. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit ons prima bevalt. De ene week heeft ze meer uren dan de andere en over het algemeen komen we er altijd uit welke uren wij de opvang nodig hebben.

3. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik werk ook onregelmatig en heb een hele fijne gastouder. Ik breng daar Thijs dus ook onregelmatig. Heel fijn, vooral omdat ik hem al om 06.30 kan brengen. Je kunt bij een gastouderbureau minimale uren afspreken en dan eventueel extra afnemen.

(Wat fijn dat jij een rooster voor het hele jaar hebt, echt luxe is dat! Staat dit dan vast, of wordt het dan ook nog tussendoor aangepast?)

4. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Ik ben werkzaam in de psychiatrie en heb ook wisselende diensten; vroeg, laat en nacht. Omdat de KDv's hier in het dopr niet zo flexibel zijn qua opvangtijden was voor ons de keus snel gemaakt om op zoek te gaan naar een flexibele gastouder.
    Wij hebben deze gevonden via een gastouderbureau en het bevalt prima. Ik neem een gemiddeld aantal uur per maand af. De ene week breng ik Jasmine wat minder en de andere week wat meer. Dit heeft mn. te maken met de verschillende diensten. Bij veel vroege diensten breng ik Jasmine meer, als bij late diensten (dan zijn het alleen de middagen) Het fijne is ook dat ik Jasmine al om 6.45 kan brengen en dat ik in overleg met de gastouder kan schuiven in de opvangtijden.

5. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik vraag me af wat jullie betalen dan voor flex opvang?

6. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Ik betaal 6.oo per uur aan het gastouderbureau; hiervan gaat een deel naar de gastouder en ander deel is voor het gastouderbureau. Van deze kosten krijg ik een groot deel terug van de belastingdienst (hoeveel is inkomensafhankelijk). Ik moet zelf ongeveer 100 euro in de maand zelf betalen voor 80 uur per maand opvang.
    Vanaf 2010 zal dit wat meer zijn, omdat de belasting dan nog maar over max. 5 euro vergoeding geeft.

7. bianca3006

bianca3006 Bekend lid

20 aug 2009
    535
    2
    0
    Ommen (OV)
    Hey Machtelt
    Ja we werken sinds begin dit jaar met een basisrooster. Dit is een 4 wekelijks rooster. Het is inderdaad ideaal. Helemaal straks met een kleine. Wel erg jammer dat je sommige collega's niet meer ziet/spreekt. Het echte flexibele is er wel beetje af. maar goed, je krijgt er wel erg veel duidelijkheid voor terug.
    Maar wel fijn om te horen dat jullie goede ervaring hebben met een gastouder. Ik hoop dat wij ook iemand kunnen vinden. En die ook (wanneer ik vroege dienst heb) om 6.30 wil beginnen.
    Wat voor werk doe je precies???

Trouwens, bedankt voor de reacties, geeft me weer hoop. hahahaha. Het bureau waar ik me als eerste heb laten inschrijven waren helemaal niet zo positief. Net alsof niemand erop zat te wachten om elke week maar voor paar uurtjes op te passen... Maar goed, we wachten het af. hahahaha

8. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hoi Bianca,

ik werk op een zorgboerderij bij jongeren met een lichte verstandelijke beperking en een psychische stoornis. Met een vroege dienst begin ik dan om 07.00 - 15.00 en bij een late dienst om 14.30 - 22.30. Ik werk dus erg wisselend. Zodra ik mijn rooster heb, bel ik mijn gastouder. Zij is wel erg flexibel en wij hebben dan ook echt mazzel. Soms gaat hij dus een hele dag en soms een paar uurtjes! Als ik een late dienst heb, mag ik hem ook de hele dag brengen, maar dat doe ik niet, vind het heerlijk met hem saampjes.
    Op mijn werk hebben we ook een basisrooster. Maar mijn ervaring is dat het toch steeds veranderd. Ja en dat je sommige collega's dan niet ziet herken ik. Daar heb je dan vergadering voor. Ik weet niet hoe veel je gaat werken straks en hoeveel uur je je kindje wilt wegbrengen? Ik werk nu 24 uur per week. De ene week werk ik dan 2 door de weekse dagen en de andere week werk ik 4 dagen inclusief weekend. Hier bewust voor gekozen, dat scheelt namelijk opvang regelen! Thijs gaat 1 dag per week naar de gastouder en 1 dag per week naar mijn moeder. Mijn nichtje van 2,5 is er dan ook:D. Ook is het handig om te bespreken dat je kindje eventueel een keer extra komt. Je kan evt een cursus hebben of calamiteitenoverleg.
    Geniet nog lekker van je zwangerschap en succes bij het regelen van een gastouder.

9. bianca3006

bianca3006 Bekend lid

20 aug 2009
    535
    2
    0
    Ommen (OV)
    Hey Machtelt
    Wat een leuke plek om te werken lijkt me! Ik werk met kinderen/jongeren op een woonvoorziening. Ik heb diensten van 7.00-9.30 (ze zijn overdag naar school), of diensten vanaf 15.00.
    Maar het is inderdaad wel een tip om met de gastouder een optie hebben op oppas wanneer je idd cursus hebt oid. Of in mijn geval ook schoolvakanties, want dan werk je wel tot 15.00.

Jammer dat jullie basisrooster niet zo bevalt. Bij ons loopt het gelukkig wel goed, en inderdaad, sommige collega's zie ik 1x in de maand met vergadering.

Maar bedankt voor de tips!

Groetjes...

Deel Deze Pagina