Ik zou wel thuis kunnen blijven, maar ik denk niet dat ik daar een gezellig persoon van wordt. Heb nog genoeg ambities. En wat extra geld vind ik ook niet onbelangrijk! Mijn man is op maandag thuis en hoe ik het ga doen weet ik nog niet. Liefst 3 dagen, of 3 dagen en een ochtend. Ik vind 3 dagen opvang prima kunnen, zeker als ze nog zo jong zijn. Bij basisschoolleeftijd wil ik wel proberen er te zijn na schooltijd, maar dat is zo ver weg nog!
Zou hier ook graag willen maar dat is geen optie voorlopig. Dus dan hou ik het maar op 2 dagen werken.
Ik ben zelf huisvrouw en ben dus de hele dag bij mijn dochtertje.. Ik ben persoonlijke tegen kinderopvang..zeker in het begin.. Ik zou mijn kindje echt nooit achter kunnen laten bij vreemden.. Nu is ze 9 maandjes en nu zou ik het bijv. wel kunnen..maar geen 5 dagen per week.. maar het is gelukkig niet nodig
Mijn vriend en ik hebben op dit moment een meer dan fulltime baan. Als de kleine er is ga ik 3 dagen werken (4-daags contract en neem een jaar lang 1 dag ouderschapsverlof op). Na dat jaar gaan we kijken of we tevreden zijn met die verdeling en beslissen we verder. Liefste willen we op termijn allebei 4 dagen werken. Maar het moet wel kunnen (vriend heeft nog geen vast contract en dus nog geen recht op ouderschapsverlof). Ik denk dat het voorlopig dus hij 40 uur, ik 24 uur blijft. Ons kindje gaat na mijn verlof 3 dagen naar het kinderdagverblijf.
Lynn gaat 1 dag per week naar het kinderdagverblijf en 1 dag naar mijn ouders toe. In september is mijn ouderschapsverlof voorbij en ga ik 3 dagen werken, maar dan neemt mijn man 1 dag ouderschapsverlof op.
Ik hor hier een paar meiden zeggen dat het het beste is als je er helemaal bent voor je kindje. Als je dat dan vind, klopt er iets neit , want de vader is in jullie geval er helemaal niet voor het kind ( die zorgt voor het inkomen) en er is al vaak aangetoond dat kinderen die meer hun vader bij zich hebben zich veel beter ontwikkelen. Afin: straks werk ik 40 uur waarvan 1 dag thuis en mijn vriend 32 uur, heel dicht bij huis. tot kindje 6 maanden is 2 dagen kdv daarna 3
Ik werk 4 dagen, mijn man werkt 3 dagen. We vinden ons werk allebei harstikke leuk en hebben er hard voor gestudeerd. Samen verdienen we op deze manier net iets meer dan als één van ons full-time zou werken en de ander helemaal thuis zou blijven. Op deze manier heeft ze ons afwisselend of tegelijk allebei, 5 dagen in de week. Zo ziet ons kind dat je werken en privé-leven best kunt combineren en niet hoeft te kiezen, zolang je maar niet alles 100% wilt hebben. Als ons kindje er is hebben we voor 2 dagen opvang nodig. Die 2 dagen gaat Kindje dan naar mijn vader die om de hoek woont en het is mooi dat dat kan. Anders was het gewoon het kdv geworden, ik ken een paar hele leuke kdv's in de omgeving hier. Ik wil wel dat ze went aan andere kindjes en het wegzijn van telkens hetzelfde groepje volwassenen om haar heen, dus gaat ze straks minstens 3 dagdelen naar de peuterspeelzaal. Ik denk wel dat ik en mijn man toevallig veel vrijheid hebben op dat gebied en dat is ook gewoon geluk. We werken in een sector waarin het 1. geaccepteerd is om parttime te werken 2. zo'n parttime salaris nog hoog genoeg is 3. het werk uitdagend is. Verder hebben we (4) een netwerk van familie en vrienden om ons heen. Daarnaast accepteren we dat het zo financieel minder ruimte oplevert dan twee full-time banen. We hebben bijvoorbeeld geen behoefte aan een auto en hebben een huurhuis. Op deze manier is er ruimte voor een gezin waarin de rollen evenwichtig verdeeld zijn en er toch genoeg geld is. In zo'n situatie is het vreemd dat één van ons ervoor zou kiezen om bij de baby te zijn en de ander fulltime moest werken.
Nu werken m'n man en ik allebei 40 uur. Na de bevalling gaat m'n man terug naar 32 en ik naar 24 uur. De meeste dagen zijn we er dus zelf voor de kleine. Daarnaast zorgen mijn ouders één dag in de week op ons humpie (hebben ze ons bijna om gesmeekt dit te mogen doen, hihi) en één dag in de week naar de creche. Vind het zo voor onszelf perfect geregeld. Ik kijk enorm uit naar het moederschap, maar vind het ook heerlijk om daarnaast nog bezig te zijn met m'n hoofd. En ook de sociale contacten met collega's zou ik voor geen goud willen missen. Nu heb ik ook het geluk dat ik op 15 minuten van m'n huis werk, dus heb geen lange werkdagen. Daarnaast vind ik het ook goed dat onze kleine lekker met andere kleine kinderen om leert gaan op de chreche. Natuurlijk heb ik ook genoeg vriendinnen met kinderen, maar zo'n creche kan wat dat betreft toch ook helemaal geen kwaad vind ik. Overigens is het wel zo: we doen het op bovenstaande manier als het voor de kleine goed te doen is. Als het, om welke reden ook, niet gaat, dan gaat de kleine natuurlijk voor alles!
Voor mijn eerste werkte ik gewoon 40 uur. Na de geboorte van mijn dochter kwam mijn moeder op de maandagen (kon ik werken), schoonmoeder op de dinsdagen (kon ik weer werken) en de donderdagen ging dochterlief naar het kdv. Als ik weer ga werken blijft mijn moeder op maandagen komen zodat ik kan werken en op dinsdagen en donderdagen gaan ze naar kdv (kan ik werken).
Wij zijn het nu aan het regelen. Officieel mag ik niet zeggen welke dagen ik wil werken, maar er wordt wel sterk rekening mee gehouden (dat is maar goed ook anders pak ik m'n biezen). Tot nu toe ziet het er zo uit: Ma: Mijn man Di: Mijn schoonmoeder Woe: Gastouder (zijn we nu aan het regelen) Do: Ik Vrij: Ik Zat: misschien ik alleen en om de week samen. Zo: allebei. Mijn man moet dan wel wat meer uren kunnen draaien (van nu 24 naar min. 30) maar ze zeggen dat dat gaat lukken. Natuurlijk gaan we er financieel op achteruit. Maar niemand kan mij genoeg betalen om nog meer bij m'n kind weg te zijn. Ik zou nooit helemaal thuis kunnen blijven. Ik heb veel te leuk werk. Bovendien wil ik niet financieel afhankelijk zijn van mijn man. Er kan in de toekomst van alles gebeuren en dan denk ik niet 1,2,3 aan een scheiding, maar bijv arbeidsongeschiktheid of ontslag, waardoor het fijn is als je een back-up hebt. Linda
@Wannabe Je schreef dat de vader in ons geval niet betrokken zou zijn, omdat hij fulltime werkt. Nou dat is dus in ons geval helemaal niet van toepassing. Mijn man is elke dag al om 17.00 uur thuis, en op vrijdagmiddag al om 14.30 uur. Dus hij is zeer zeker wel betrokken bij de opvoeding van onze dochter! Hij houdt genoeg tijd over om bij ons thuis te zijn en leuke dingen met ons te doen. In mijn ogen kan ik dus wel spreken van een ideale verdeling. Sommigen vinden het misschien wat ouderwets maar wij zijn er heel gelukkig mee! Groetjes Annrieke
Ik werkte voor mijn verlof 4x9 uur en ga 3x8 werken. Blijven werken wil ik sowieso, lijkt me echt helemaal niks om continu thuis te zitten... Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en kan dus zelf beslissen wat hij doet. Waarschijnlijk zal hij de maandag thuis zijn en 4 dagen gaan werken. Dan blijft er dus nog 1 dag over en dan gaat ze naar het kdv. Ik heb me nog niet verdiept in het ouderschapsverlof. Wellicht dat ik 2 dagen ga werken het eerste half jaar en dan hoeft ze dus helemaal niet naar het kdv.
nu hij 36 uur (ouderschapsverlof) en ik 24 uur (ouderschapsverlof). Mijn verlof zit er bijna op en dan ga ik naar 32 uur. wij gaan dus van 2 opvangdagen naar 3 opvangdagen. We hebben een gastouder.
ik juich deze opmerking toe! Daarom hebben wij voor de zwangerschap afgesproken beide een werkdag 'in te leveren'. Het is toch een gezamenlijk project, nietwaar
Hier wordt de mama-papa gedachte ook ondersteund Onze uk gaat op maandag en donderdag naar het kdv en op dinsdag is het papa-dag. Mijn vriend is ZZP'er en kan ook regelmatig op andere dagen thuis zijn. Geen klus? Dan houdt ie ons ukkie lekker thuis, ook als het maandag of donderdag is. Ik kan zo mooi weer twee dagen voor de klas en ook een dag verder studeren... ook ik geniet van mijn werk, het geeft me energie en heb er daarnaast hard voor gestudeerd, dus thuisblijven is geen optie in mijn hoofd. Maar dit is puur mijn persoonlijke gedachtengang en situatie, natuurlijk Onze uk komt niks tekort, denk ik zo
Ook hier krijgt papa een 'zorgdag'. Verder 1 dag schoonmoeder en 1 dag kinderdagverblijf. De rest van de dagen zorg ik voor de kleine (ik ga van 5 naar 3 dagen werken).
Justin gaat 2 dagen naar t KDV van half 9 tot half 5. En 1 dag in de week naar opa van half 9 tot half 5. Ik ben van 32 uur naar 20 uur gegaan in de week.