Ja, snap ook niet dat ze het zo bedacht hebben. Maar toen ik vorig jaar in mei de hele opvang stop zette krijg ik de laatste maanden niets meer. De kot was immers berekend voor een heel kalenderjaar en daarom had ik al teveel ontvangen. Dus blijkbaar werkt het zo. Dit keer was ik er op voorbereid omdat ze het al eens eerder zo hadden gedaan. Misschien kun je een soort van bezwaar aantekenen ofzo? Dat je gebruik wil maken van het betalen in termijnen zoals aangegeven in de beschikking. Geen idee of dat kan hoor. Maar ik zou proberen daarop aan te sturen als je straks door de wachtrij bent.
Heb je ook pagina 2 bekeken? Onder “toelichting”? Daar staat als het goed is deze zin: Uw toeslag kunnen we verrekenen met de toeslag die u eerder te veel of te weinig hebt gekregen Ik snap dat het in jullie geval super zuur is. Maar ik snap persoonlijk heel goed dat ze je geen toeslag gaan uitbetalen waar je geen recht (meer) op hebt. Edit jij hebt het waarschijnlijk over de beschikking mbt het terugbetalen. Ik bedoel de beschikking van je nieuwe voorschotbedrag.
Dit kan je makkelijk zelf controleren. 1na laatste beschikking pakken en de nieuwste. Als je nieuwste beschikking een lager bedrag heeft dan de voorgaande, heb je alles voor het hele jaar al ontvangen en zullen ze niks uitbetalen. Mocht je meer willen weten mag je mij wel een privé berichtje doen, heb er 6.5 jaar gewerkt.
Het geld van volgende maand is je voorschot van januari en heeft niks met 2022 te maken. Ze gaan maandelijks verrekenen als je niet voor de uiterste betaaldatum van het terug te betalen bedrag betaald.
Hier adviseerde de BD altijd om niet in de laatste maand het inkomen te gaan wijzigen maar pas vanaf het volgende jaar. Je moet het dan achteraf wel terugbetalen maar er wordt dan niet verrekend. Nu krijg je inderdaad niks ondat ze het verrekenen. Maar is je man de laatste maand dan pas veel meer gaan verdienen? Want op 1 maand meer salaris lijkt me niet dat je zoveel moet terugbetalen. Als je man al sinds begin dit jaar meer is gaan verdienen had je het toen al meteen door moeten geven. Ze adviseren ook altijd dat als je niet getrouwd bent, wel samenwoont, zwanger bent en bent uitgerekend in bijvoorbeeld juli of augustus, of gaat trouwen dat jaar, om dan in begin van het jaar jullie inkomens al samen op te geven omdat alles met terugwerkende kracht berekend wordt. Dus als je dan bijvoorbeeld zorgtoeslag krijgt, of andere toeslagen, kunnen die al meteen verrekend worden zodat je achteraf niet terug noet betalen omdat je na de geboorte/bruiloft elkaars toeslagpartner wordt.
Ze houden niks in. Je hebt alles al gehad. Stel je hebt in januari een gezamelijk inkomen opgegeven van 60.000 euro en je hebt recht op, laten we zeggen, 12.000 euro per jaar toeslag. Dat is 1000 per maand. Dan ga je in november doorgeven dat je in heel 2022 geen 60.000 euro hebt als gezamelijk inkomen, maar 75.000 euro. Dan herberekenen ze je toeslag. Laten we zeggen dat die dan 10.000 euro is voor 2022. Omdat je tot en met november al 11.000 euro hebt gehad (1000 per maand) , heb je dus 1000 euro teveel gehad en krijg je in december niks meer. Je krijgt dan alleen nog een beschikking dat je 1000 euro moet terugbetalen.
Nadat ik eindelijk iemand van de BD te pakken heb gekregen is er veel duidelijk geworden. Het klopt allemaal. Zuur, maar er valt helaas weinig aan te veranderen. Zij was het wel met mij eens dat dit soort dingen beter gecommuniceerd moeten worden. Mijn man is vanaf april als zzp-er aan de slag gegaan. De dame van de BD er mee eens dat ik zijn inkomen niet vanaf die datum had kunnen aanpassen. Hij wordt namelijk per meter betaald. Het was dus natte vinger werk om zijn inkomen vanaf april aan te passen. Achteraf had ik zijn inkomen pas vanaf 1 januari 2023 moeten wijzigen of zelf pas na aangifte inkomstenbelasting. Maar ja, dan stel je het moment van executie alleen maar uit zeg maar.
Weet inderdaad eigenlijk 100% zeker dat het verrekend is. Dit wordt meteen de eerst volgende maand gedaan na wijziging. Balen!
Dankjewel voor jullie reacties. Het is inderdaad erg zuur. Vind het nog steeds allemaal krom. Maar ook dat de belastingdienst rekent met het bruto inkomen van man wat per maand/zelfs per week kan verschillen. Daarnaast maakt hij een x bedrag per maand over op onze rekening als zijn salaris. Dit is netto een normaal bedrag. Belastingdienst houdt dus geen rekening met al zijn zakelijke kosten, sparen voor pensioen en inkomstenbelasting. Even kort door de bocht. We moeten nu 350 euro meer uit onze zak betalen. Maar mijn man kan (nog) niet 350 euro extra als zijn salaris overmaken op onze gezamenlijke rekening. Dit is dan wel in afwachting van zijn eerste inkomstenbelasting volgend jaar. Ach ja, het komt wel goed. Even door de zure appel heen bijten in de duurste maand van het jaar.
enorm balen als dit zo onverwacht komt! Hopelijk vinden jullie nog genoeg geld om de feestdagen leuk te hebben!! Maar ik begrijp alleen niet waarom jij of man dit niet eerder had kunnen aanpassen? Je kan toch vrij eenvoudig als zzper bijhouden hoeveel er maandelijks inkomt? (ben zelf namelijk ook zzp-er). Wij zijn overigens zelf ook niet zo precies hierin, maar hebben wel genoeg buffer om dan eventuele inhouding op te vangen. Nogmaals sterkte!
Dankjewel voor je bericht. We hadden zijn inkomen waarschijnlijk wel wat eerder aan kunnen passen maar niet vanaf het begin. Hij krijgt betaald per strekkende meter. Dit kan best wel verschillen per week/maand. Vrij lastig om in het begin zijn inkomen vast te stellen. En een gemiddelde nemen van zijn inkomen had ook pas na een paar maanden gekund. Achteraf hadden we maar met natte vinger werk zijn inkomen in moeten vullen.
Ik snap hem. Mijn inkomen wisselt ook elke maand helaas, soms heel sterk. Daardoor weet ik ook niet wat mijn jaarinkomen wordt. Maar je kunt wel op de BD site meermaals het inkomen aanpassen, bv halverwege het jaar en eventueel aan einde Q3 weer als je ziet dat het uit de pas begint te lopen. Misschien iets voor volgend jaar. Is echt niet leuk om aan einde van jaar zo'n 'verrassing' te krijgen nogmaals sterkte.
Gisteren 10.32 ontvangen Rabobank. Maar ik heb ook wel eens een inkomensverhoging doorgegeven per november. Dat betekent dat je totale toeslag over het hele jaar daalt. In mijn geval omdat ik meer ging verdienen. Aangezien ze dat dan per maand opnieuw berekenen (het bedrag dat je dus elke maand krijgt) • wat je toeslag wordt, had ik in mijn geval dus 10 maanden (tot en met oktober) in verhouding te veel ontvangen. Heel zuur dat ik in de laatste 2 mnd van het jaar dus nog maar heel weinig toeslag kreeg. Ze verrekenen het. beetje warrig uitgelegd maar hopelijk snap je het.
Die buffer hadden we enigzins. Totdat onze auto het op vakantie begaf, en we wat financiële tegenslagen hadden gehad. We hebben gisteren samen gezeten en het valt te overzien aankomende maand. Het is even krap en zullen heel zuinig aan moeten doen. Gelukkig hebben we alle sint cadeautjes al lang en breed binnen. We waren sowieso van plan om de verjaardag van dochter kleiner te vieren en zelf de taart te maken. Het is een leermoment voor ons.
Goede tip. Dat gaan we zeker in de gaten houden. Het is allemaal nieuw voor ons en wisten ook niet wat ons te wachten stond. Leermoment voor volgend jaar.
Volgend jaar ben je erop bedacht en kun je eventueel tussentijds wijzigen. Maar toch vind ik deze manier van toeslagen berekenen heel raar. Als je van jan- oktober een laag inkomen had krijg je dus toeslagen, die je heel waarschijnlijk ook maandelijks echt nodig hebt. Dan in oktober vind je ineens een goede baan met een aanzienlijk hoger salaris. Dan kan het dus zijn dat je meer toeslag gekregen hebt dan je met de nieuwe berekening überhaupt recht op hebt en moet je bv zelfs terugbetalen. Ontzettend krom in mijn ogen, want dat salaris had je de rest van het jaar niet.
wat balen @Kleintjuh85 ik had ook geen idee hoe ze dit verrekenen. goed om te weten nu. ik zet wel altijd al ons gezamelijk inkomen hoger dan dat het daadwerkelijk is. ik krijg liever wat terug dan dat ik moet betalen. maar onze inkomens zijn uit loondienst en dus ook veel berekenbaarder.
@Kleintjuh85 dat is inderdaad balen. Wij hebben het eerste jaar salaris van mijn man wel wat omhoog gezet maar toen de keuze gemaakt dat de bd een jieuwe berekning zou doen na het doen van de aangifte. Wij moesten het eerste jaar ook flink terug betalen daardoor maar ik wist t van te voren dus hadden een deel opzij gezet. Heeft je man op dit moment al een voorlopige aanslag? Anders zou je wat kunnen schuiven en aankomende maand iets meer vrij maken als loon.
@tuc ik snap het alleen met alle toeslagen etc wordt gerekend met je bruto jaarinkomen natuurlijk. Zo werkt het nu eenmaal.