Hoi! Inmiddels hebben we de teruggave inkomstenbelasting al lang en breed binnen, maar nu vroeg ik me af wanneer de BLD gaat starten met het definitief berekenen van de kinderopvangtoeslag? Ik meen me te herinneren dat dit vorig jaar pas vrij laat was, volgens mij kregen we in augustus/september pas het verzoek om de jaaropgaaf van het kdv op te sturen. Kan dit kloppen en komt het vanzelf dus wel (en moet ik dus geduld hebben), of gaat er bij ons iets mis?
Toeslagen controleren ze standaard pas na 3 jaar. Dat werd mij vorig jaar medegedeeld nadat ik in ene rekeningen kreeg van teveel ontvangen toeslagen. Dus de definitieve duurt nog wel even.... Gelukkig niet al te erg, maar toch. Ik pas gegevens aan en die hadden ze niet in het toeslagen systeem staan. Zijn 2 aparte systemen naast elkaar bleek dus. Toeslagen en inkomstenbelasting. (Gelukkig niets meer met toeslagen te maken.)
Nee, want het is eigen verantwoordelijkheid dat alles klopt en als de gegevens die zij hebben voor de toeslagen kloppen, heb je niets te vrezen en klopt het. Wel verwachten ze dat je alles wat extra is binnengekomen opgeeft en bij het inloggen op de belastingdienst toeslagen steeds het inkomen aanpast. Anders heb je kans op een rekening achteraf. Dus wachten is het enige en ergens over 2 jaar krijg je het op de mat. Wel kun je nakijken of het inkomen op de belastingdienstwebsite klopt, dat bleek niet zo te zijn bij mij toen. Je mag er niet van uitgaan dat ze de gegevens van de inkomstenbelasting gebruiken, dit doen ze niet. Zijn echt apart van elkaar, dat moet je in de gaten houden.
Dat doen ze volgens mij wel. Je vraagt een voorlopige toeslag aan en als je aangifte van je loonbelasting binnen is, gebruiken ze deze gegevens om de definitieve kinderopvangtoeslag te berekenen. Wij geven nl altijd een hoger inkomen op (en krijgen dan minder terug) en later krijgen we de correctie. Hoeven we niets voor te doen. Sinds vorig jaar kun je trouwens alles volgen op mijntoeslagen.nl
De gegevens van de inkomstenbelasting gebruiken ze alleen voor het berekenen van de definitieve toeslag, verder niet. En het kan best een tijd duren voordat die binnen is, helaas.
Ik heb toevallig gisteren hierover gebeld, met precies dezelfde vraag.. Mij werd verteld dat de kinderopvangtoeslag berekend wordt, binnen 9 maanden na het doen van de aangifte...