Kinderdagverblijf of gastouder? Ervaringen gezocht.

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door kniks, 2 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kniks

kniks Actief lid

6 jan 2013
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben aan het nadenken wat het handigste is.

Een gastouder of een kinderdagverblijf. Ik ga 28 uur werken na de bevalling en heb een wisselend rooster met daarbij 2 avonden verplicht, verder heb ik wel een redelijk flexibel rooster en kan aangeven wanneer ik wil werken, naar beschikbaarheid wordt er dan geroosterd.

In de avonduren is mijn vriend er, die is tegen 17 uur elke dag thuis en kan de kleine dan gewoon ophalen en ik ben van plan om standaard de zaterdag te gaan werken, dat scheelt dan ook 1 dag opvang en neem dan de maandag vrij.

wat is hierin wijsheid? Wat zijn jullie ervaringen? Wat zijn de voordelen aan een kinderdagverblijf en de nadelen? Dit ook voor gastouderschap. Wie heeft daar ervaring mee? Wat zijn daar de voor en nadelen aan?

2. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    ik zou zeggen: Kinderdagverblijf.
    En dan puur gericht op de ontwikkeling van het kind.
    Op een kinderdagverblijf leren ze gewoon veel meer, sociale contacten, delen, wachten, aan de bekende regeltjes houden etc. Ook wordt op een kinderdagverblijf meer aangeboden.
    Ik zeg niet dat een gastouder niet goed is, maar hier zijn gewoon minder kinderen en dat is bij je thuis of bij de gastouder thuis.

Qua flexibiliteit zul je wel moeten vergelijken. Ons kinderdagverblijf is namelijk heel flexibel qua opvangdagen, uren etc.

3. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Tja, ik heb een gastouder en ben daar heel blij mee. Ze kan onregelmatig oppassen, en het feit dat ze daar niet 3 dagen in de week met 15 kindjes zitten vind ik juist fijn. Als de kindjes thuis zouden blijven zou de dag ook niet vol met opvoedigkundig correcte spelletjes etc zijn.....

4. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Daar heb je helemaal gelijk in ja.
    maar scholen zeggen niet voor niets dat ze zo'n enorm verschil merken tussen 4 jarige die altijd alleen maar thuis zijn geweest of kinderen die van baby af aan naar de opvang gaan of vanaf 2 jaar naar de peuterspeelzaal.
    En ja, wij merken dat verschil ook heel erg goed.
    De overheid ondersteunt niet voor niets dat peuters 2 ochtendjes ofzo naar de peuterspeelzaal gaan ;)

Maar nogmaals ik zeg niet dat een gastouder niet goed is.
    een vriendin van mij, haar kindje gaat ook naar een gastouder en zij is lerares ;) MAAR zodra haar dochtertje 2 is, wil ze haar ook naar de peuterspeelzaal doen

5. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Maar mijn kindjes gaan ook naar de peuterspeelzaal :) juist om die reden.

6. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ligt denk ik ook wel een beetje aan het kdv. Bij ons is wel wat te regelen met tijden. Normaal brengen tot 9 uur, ophalen van 12-1 en na 16.30. Maar toen mijn man bij de oudste nog in ploegendiensten zat haalde hij zoon met ochtenddienst altijd tegen 13.30 op, brengen bij middagdienst voor 13 uur. Ging heel goed.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben heel tevreden met onze keuze voor een kdv, destijds.

Voordelen:
    - meer uitdaging en meer professionaliteit; mits je een goed kdv uitkiest natuurlijk; kinderen leren daar enorm veel (meer dan in alleen een thuisachtige omgeving, denk ik)
    - ik vond het gewoon vertrouwder voelen dan mijn kind bij een (op dat moment nog) vreemde thuis brengen; op een kdv is meer toezicht.
    - als er een leidster ziek is (of met een of ander verlof), regelt het kdv vervanging. als je gastouder ziek is, moet je zelf alternatieve opvang regelen.
    - het kdv is 100% ingericht voor de opvang van kleine kinderen.

Het kan duurder zijn dan een gastouder (hoger uurtarief, hele dag betalen ipv alleen de uren die je gebruikt), maar ik bezuinig niet op de kinderopvang.

Op het kdv zitten ze overigens ook niet in groepen van 15. Babygroepen mogen 9 kinderen opvangen. De verticale groepen maximaal 12 kinderen en de peutergroepen 14. Dat zijn evengoed flinke groepen, maar niet zo groot als hierboven werd geschreven.

Mijn advies: ga kijken op een paar kinderdagverblijven, en bij een paar gastouders. Dan ontdek je wel wat voor jullie het beste voelt. Ik heb geen seconde getwijfeld en heb toen meteen voor een kdv gekozen, maar er zijn vast ouders die dat precies andersom hebben.

8. adi

adi Niet meer actief

Ik sluit me volledig aan bij Bri.

9. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Hier ervaring met zowel het kinderdagverblijf als een gastouder.

We zijn vorig jaar overgestapt van crèche naar gastouder om financiële redenen en ik moet zeggen dat ik daar geen spijt van heb.

Ik denk wel dat veel afhangt van de crèche die je kiest. Ik heb 2 verschillende gehad voor mijn kinderen, maar haalde ze toch regelmatig op met de lunch van die middag nog om hun snoet, of ik moest er weer met spoed heen omdat er eentje met z'n vinger tussen de deur had gezeten, of ze zaten al een tijdje in hun poepluier etcetera (misschien heb ik gewoon pech gehad hoor :p), maar ik zou het dus niet persé professioneler of 100% ingericht voor kleine kinderen willen noemen.

Bij mijn gastouder nog nooit van dit soort dingen meegemaakt ( wat niet is kan nog komen, daar niet van....).

Daarnaast vind ik juist het kleinschalige wel fijn. Het persoonlijke vind ik erg prettig, terwijl we op de crèche toch regelmatig weer een andere leidster hadden.

Bovendien zorgt de gastouder of het gastouderbureau voor vervanging bij ziekte, maar tot nu toe is onze gastouder nog nooit ziek geweest.

Daarnaast is ze veel flexibeler dan de crèche en betalen we alleen maar de daadwerkelijk afgenomen uren.

Nadeel van een gastouder kan zijn dat ze met minder kindjes in de 'groep' zitten, maar ik ervaar daar eigenlijk weinig problemen mee; ik bedoel ze moet bij mijn gastouder toch ook gewoon delen, wachten, aan regels houden etc.

Ga bij kinderdagverblijven kijken en maak kennis met een paar gastouders en doe waar je je goed bij voelt... Succes met je keuze!

Deel Deze Pagina