denk bij flexibele opvang dat ze kijken naar de uren die je die maand hebt afgenomen en daar krijg je ook vergoeding voor
Ik ben blij dat ik waarschijnlijk tegen die tijd geen opvang meer nodig heb... Jelle is dan 11 en Jitte 9, die ene middag in de week kunnen ze dan wel alleen thuis blijven. Ik hoop alleen dat de regering deze keer wel goed inschat hoeveel werk zoiets overzetten is en dat het niet weer zo'n debacle word als met de PGB's.
Ik dacht ook gezien te hebben dat het voortaan naar de opvanginstantie zou gaan in plaats van naar de ouders. Je betaalt netto (ongeveer) hetzelfde uiteindelijk. Dus niet een hoge rekening betalen en een gedeelte terugkrijgen maar een lagere rekening betalen zonder iets te krijgen. Zo dacht ik dat het was.
ik kreeg vandaag deze mail van de kinderopvang organisatie Kinderopvangtoeslag wordt eenvoudiger Vanaf januari 2018 weet u voortaan van tevoren wat de kinderopvang u kost. Voor het berekenen van de eigen bijdrage wordt uw definitieve jaaropgave van het inkomen gebruikt. Verrekeningen achteraf zijn niet meer nodig. Toetsmoment is uw jaarinkomen van twee jaar daarvoor. Omdat in de tussentijd veel kan gebeuren met uw inkomen, komt er een vangnetregeling. Als u in deze periode te maken krijgt met een forse daling van uw inkomen, krijgt u alsnog meer toeslag. eenvoud_en_zekerheid_620.jpg Voor ouders wordt het systeem ook eenvoudiger. U heeft alleen nog te maken met de kinderopvangorganisatie en niet meer met de Belastingdienst. De overheidsbijdrage wordt direct met de kinderopvangorganisatie verrekend. U hoeft dus niet meer zelf de overheidsbijdrage aan te vragen. DUO wordt verantwoordelijk voor de overheidsbijdrage voor kinderopvang. Het nieuwe systeem is ook flexibeler; extra of minder uren kinderopvang worden namelijk direct gefactureerd en verrekend met de overheidsbijdrage.
Een van de grote problemen met alle toeslagen is dat ze gebaseerd zijn op de verwachting wat je gaat verdienen in een jaar. Als achteraf blijkt dat je veel meer verdiend hebt, moet je een bulk geld terug betalen. En dan komen veel mensen in de problemen. Je inkomen 2 jaar terug is al definitief. Daardoor zou je nooit terug hoeven te betalen als je meer bent gaan verdienen. Als je veel minder verdient dan 2 jaar geleden kun je compensatie krijgen, je gaat er dus weinig op achteruit als je minder verdient en op vooruit als je meer gaar verdienen omdat je niet achteraf hoeft terug te betalen. Het zou dus administratief makkelijker moeten zijn.