Hai webcareteam, Ik ben nu halverwege mijn zwangerschap en een maand geleden kreeg ik te horen bij mijn werkgever dat ze per 1 maart de samenwerking wilden stopzetten (zoals dat mooi genoemd wordt). Gelukkig heb ik snel ander werk kunnen vinden, voor 24 per week. Beide banen zijn via een uitzendbureau als zogenaamde flexer. Bij mijn vorige werk werkte ik gemiddeld meer dan 24 uur per week. Kan ik die uren in de vorm van uitkering laten aanvullen? Zo ja, gaat het dan om het verschil in daadwerkelijk gewerkte uren (van het afgelopen jaar?), of gaat het erom wat mijn contract mij aanbood (32 uur, ook al was het in sommige weken rustiger en werd ik dus minder ingeroosterd). En hoe tellen vakantie dagen en ziek-dagen dan mee? Speelt de kinderopvang toeslag hier nog een rol? Ik mag kennelijk maar 3 maanden werkloos zijn, dan verlies ik het recht op kinderopvang toeslag. Stel dat ik mijn uren laat aanvullen, betekent dat dan dat ik wanneer ik met verlof ga over 3 maanden, mijn kinderopvangtoeslag verlies omdat ik (deels?) als werkloos geregistreerd heb gestaan? groet, tessa
Beste Tessa, Je vraag over de kinderopvangtoeslag kan ik helaas niet beantwoorden. Het recht op deze toeslag wordt beoordeeld door de Belastingdienst. Ik raad je aan om daar te informeren of je ook als werkloos wordt gezien, wanneer je een gedeeltelijke WW-uitkering hebt, maar daarnaast ook nog een dienstverband. Voor je vraag over de WW geldt het volgende: Ook als je een deel van je uren verliest, kun je soms een WW-uitkering krijgen. Je moet dan ten minste 5 uren per week werkloos worden als je gemiddeld meer dan 10 uren per week werkte, zoals jij. Als je minder dan 10 uren per week werkte, moet je minimaal de helft van je uren verliezen. Het maakt daarbij niet uit hoeveel uren je op contractbasis werkt, maar hoeveel uren je daadwerkelijk hebt gewerkt in de 26 weken voordat je (gedeeltelijk) werkloos werd. Je moet uiteraard wel aan de voorwaarden voor een WW-uitkering voldoen: in de 36 weken voordat je werkloos wordt, moet je minimaal 26 weken hebben gewerkt. En je moet voor de uren dat je een uitkering krijgt wel beschikbaar zijn voor werk, en ingeschreven staan als werkzoekende. De aanvraag moet je uiterlijk de tweede dag van werkloosheid doen. Vraag daarom zo snel mogelijk de WW aan op de website van UWV Werkbedrijf. Daar kun je je ook inschrijven als werkzoekende. Bij de aanvraag kun je aangeven hoeveel uren je voorheen werkte en hoeveel uren je nu werkt. Actuele informatie over de WW vind je hier. Ik wens je veel succes met je nieuwe baan! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare