omdat er flink bezuinigd moet worden bij ons kdv gaan ze waarschijnlijk groepen samenvoegen.(nog niet zeker) houd dus in dat mijn kleintje van dan 3maanden bij de peuters komen,eigenlijk zie ik dit niet zo zitten mijn oudste toen 1jaar zat op zijn eerste 2 dagen ook in een peutergroep (is va ong 1jaar),maar dat vonden ze niet goed gaan en hebben toen besloten dat de babygroep beter was voor hem voor een paar maandjes. daar was ik blij mee!! hij heeft het er nu ontzettend naar zijn zin,wil hem daar eigenlijk niet weghalen.....maar de gedachte speelt wel (dus opzoek naar een kdv met een apparte babygroep) nu word er dus gesproken over groepen samen voegen. wie heeft daar ervaring mee? weet niet precies of het gaat om de babygroep en de 1 tot 2,5jaar groep. of alles bij elkaar dus baby, 1 tot 2,5 en 2,5 tot 4jaar. waar moet ik op letten?! ben zo bang dat er een peuter over mijn babytje heen rent ofzo,vertrouw de leidsters wel,maar ongeluk zit in een klein hoekje
Ik kan me je zorgen wel voorstellen. Ik was daar bij de eerste ook heel bang voor en we hebben toen dus bewust voor een KDV met horizontale groepen gekozen. In de tussentijd zijn we verhuisd en is de oudste naar een kinderdagverblijf met verticale groepen gegaan. Toen ik zwanger was van de tweede, was het dus logisch om haar ook daar in te schrijven. In eerste instantie zou ze op de enige babygroep van het KDV komen (ze hebben 8 groepen), maar ik heb gevraagd of ze op de groep van de oudste kon komen. Ze zit nu dus ook op een verticale groep en dat gaat erg goed. De leidsters letten heel goed op de baby's en de oudere kindjes trouwens ook. Ze hebben ook boxen voor de baby's waar ze veilig kunnen spelen. Soms hebben ze ook ruimtes op de grond, waar de baby's afgeschermd kunnen spelen, maar het KDV waar mijn dochters zitten heeft dat niet. Ik vind het toch af en toe wel een beetje eng...mijn dochters vinden het echter geweldig.
mja bij ons is het niet anders gegaan.. wel pas nadat wij weg waren. maar op een gegeven moment werden de groepen overdag zo vaak samengevoegd.. dat ze het ook officieel doorgevoerd hebben. en dat was 1 verticale groep met 2 horizontale groepen (babygroep en peutergroep) Ook de bso-groep uit dat pand begint echter aardig uit te dunnen dus ben benieuwd hoe lang ze nog blijven bestaan..
Op ons kdo hebben ze verticale groepen dus zitten ook alle leeftijden door elkaar. Dat vonden wij juist erg leuk, want de grote kinderen wilden voor de kleintjes zorgen. Erg gezellig!!
Verticale groep bevalt ons juist ook erg goed. De grotere kinderen leren heel vroeg om goed op de baby's te letten. Sommige kindjes willen zelfs graag een beetje helpen. Ik heb nooit meegemaakt dat ons manneke beschadigd werd door een groter kindje. Hij is alleen ooit gebeten door een ander babytje/dreumesje. Die had bij een horizontale groep ook bij hem gezeten. Het voornaamste is dat jij en je partner een goed gevoel hebben bij het kdv. Een en ander ligt dus sterk aan hoe er omgegaan wordt met de groepen samenvoegen. Ik denk dat dit belangrijker is dan hoe de groen precies zijn samengesteld.
Mja hier een horizontale groep maar met open deuren 's ochtends tot 9 uur zaten de peuters bij de baby-kant. (andersom kan niet zoals je begrijpt) En dan golden natuurlijk ook de babygroep-regels (zoals niet rennen, geen kleine stukjes op de grond.. ) maar mochten ze wel boeken of puzzels halen "aan de andere kant". En 's middags vanaf 4 uur/half 5 na het koekje werden de groepen wederom samengevoegd. Maar ik weet van mijn dochter.. op het laatst was ze oudste peuter op de groep. En dat voor 2 maanden ongeveer. Toen zat ze bijna dagelijks op de babygroep om te "helpen". En rest van de dag bivakeerde mevrouw op de bso aan de overkant van de straat. Ze was gewoon helemaal klaar met die kinderen die ong. een jaar jonger waren dan dat zij was. Te jong om op niveau mee te communiceren.. maar te oud om ze nog te kunnen helpen bij allerlei dingetjes.. Dus vonden wij het ERG prettig dat ze gewoon tussen de groepen kon overlopen. Ze zat ook regelmatig bij de verticale groep in het pand maar uiteindelijk die laatste 2 maanden.. zaten daar ook weinig oudere peuters en was de BSO veel leuker voor haar. (en ja, ze was de eerste peuter ooit die overliep van kdv naar bso... Eerst mee de kinderen uit school halen en dan de rest van de middag bleef ze op de bso.)
bedankt dames voor de antwoorden......ik moet het eerst maar eens even zien dan,mischien als ik zie hoe ze alles willen inrichten,en bv idd met geen kleine speelgoed dingetjes enz dat ik er wel vertrouwen inkrijg.
Hier opt kdv ook verticale groepen.. De allerkleinsten hebben een eigen speelstukje als ze lekker op de grond hobbelen/kruipen.. Ook werke ze hier met een opendeurenbeleid.. Dus alle groepen kunnen bij elkaar komen
Ik ben leidster en moeder. Verticale groepen zijn denk ik iets waar je de toegevoegde waarde van moet zien. Die is er zeker, maar een aparte babygroep heeft weer een andere toegevoegde waarde. Het ene is niet beter of slechter dan het ander maar het ene kan wel beter bij jou passen dan het andere. Ik heb zelf mijn zoon onlangs naar een ander kdv gebracht omdat ik werk en opvang graag wil scheiden van elkaar. Ik heb een outgoing kind en hij vond de groep van 0-2 heel leuk en genoot van al die rondrennende dreumesen. Maar nu hij op een 0-1 groep zit zie ik hem wel veel vaker op de grond spelen en op mijn oog is het veel rustiger zonder dreumesen die rondrennen dan met. De groep nu vind ik als moeder dus veeeeel fijner. Ondanks dat er nog nooit iets gebeurd is en ik ook niet aan mijn kind heb gemerkt dag hij last had van de drukte. Ik zou zeggen, volg je gevoel. De verandering gaat toch komen dus als je nu overstapt is het om het even. Blijven of overstappen betekent allebei verandering. Blijf je nu en bedenk je later toch te willen overstappen dan is het twee keer verandering en dat vind ik zelf veel voor een kleintje, maar als de situatie veel verbetert is het soms wel de moeite waard.
Hier zijn op vrijdag de peuters (2,5 tot 4) en de dreumesen (1,5 tot 2,5 samengevoegd. Gewoon omdat er te weinig kindjes zijn op die dag. Dat gaat prima met elkaar. Soms gaat er een groter kindje van de peuters bij de baby's 'helpen' of mag soms met het (dan kleine) bso groepje mee spelen. Ik zou het zelf ook prettiger vinden als de hele kleine baby's apart blijven. Hoewel ik vanuit het gezinsidee etc, helemaal voor verticale groepen ben, vond ik het als mama van een kleine baby indertijd toch wel prettiger dat er geen dreumessen op dezelfde groep rondrende.
Hier ook een verticale groep en dat is altijd prima gegaan. Het resultaat is nu dat ze veel van de oudere kinderen nadoet en veel overneemt. Over rondrennende kinderen hebben we ons eigenlijk nooit druk gemaakt en dat is ook nooit een probleem geweest. De allerkleinsten liggen in een hoge box, ze hebben hun eigen grondbox of zitten veilig in een wipstoel.
Finn zit zelf op een KDV met verticale groepen. Ik vind het geweldig. Je ziet hem groeien. Eerst was hij het ukkie en leerde hij van de grote kinderen, en nu is hij de bink en leren ze van hem, maar ook leert hij omgan met kleine kindjes. En dat doet hem echt goed. Ik zie hoe hij nu met baby's omgaat, ik maak me geen zorgen. Ook is er nog nooit een baby omvergelopen of iets. Er zijn geen ernstige ongelukken of iets. Ze spelen we samen, maar ook apart. Bijv knutselen. Eten gaat wel samen en dut was voor Finn ook goed. Hij zag de grote jongens eten en wilde ook! Ik zou nooit meer anders kiezen!
tja, wat mensen zeggen van 'eerst was je kind de kleinste en leerde van de grote en later is dat andersom' - dat zie ik eigenlijk ook wel bij de groepen van m'n dochter. Waar ze op leeftijd samen zitten. Maar dan gaat het meer in etappes. Toen m'n dochter 2,5 was, waren voor haar de kindjes van 3,5 hartstikke groot en dan zie je ook dat leer effect. En nu is dat andersom. Dus op zich vind ik die voordelen niet iets doorslaggevends zeg maar. De jongste leert nu van de kindjes van ruim 2... en ook met eten 'zien eten, doet eten' . Dat effect zie ik op alle groepen hier ook wel.
Dat is bij ons op kdv juist niet. Er zijn heel veel mensen die kiezen voor de baby en dreumesgroep/peutergroep. Dus de verticale groep van onze dochter is redelijk druk, behalve op woensdag dan zitten er megadrukke kindjes (maar die zijn weg binnenkort) Er is pas geleden een kleine baby bijgekomen. Deze ligt nooit tussen de rondrennende kindjes maar altijd in de box of bij één van de leidsters. Baby's die al wat meer kunnen, liggen in een heel grote grondbox maar ook regelmatig gewoon tussen de kindjes (die er toch allemaal rekening mee houden)