Overplaatsen naar KDV eerste keus of niet....

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Toke, Jul 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Toke

Toke Fanatiek lid

Sep 9, 2009
    1,000
    2
    36
    Na mijn zwangerschapsverlof is F naar het kdv gegaan, onze tweede keus. De eerste keus had geen plek. Nu wordt ik gisteren gebeld dat ze per oktober wel plek hebben. F is dan dus een half jaar.
    Over de plek waar F nu zit hebben we niet echt klachten, het is iets verder weg, ik moet alles zelf meebrengen (luiers, voeding e.d.). Voordeel van onze eerste keus is dat zn toekomstige basisschool er vlakbij is, hij zou dan eventueel daar zonder wachttijd naar de BSO kunnen.
    Maar aan de andere kant, hij is net gewend op die andere. Ik vind het ook zo sneu om hem opnieuw te laten beginnen, maar als we dat willen, dan weer beter nu denk ik. Wennen op het kdv waar F nu zit ging heel goed. Voel me ook wel schuldig om hem weer aan andere mensen over te dragen. Zou zo'n kleintje daar nou echt last van hebben...wat denken jullie?

2. afrola

afrola Fanatiek lid

Aug 7, 2008
    3,434
    2
    38
    Utrecht
    Vanwege een verhuizing hebben wij van KDV gewisseld.
    Dit was toen onze kleine meid 1 jaar en 3mnd was. Ze had toen bijna 1 jaar op het andere KDV gezeten.
    Hoewel de kleine meid bij haar eerste KDV nauwelijks heeft hoeven wennen, ze vond het bereinteressant en keek haar ogen uit :D. Moest ze met de overgang zeker wel wennen aan andere leidsters, andere kindjes en andere gebruiken.
    Was wel heel blij met de overgang. Behalve dat het nieuwe KDV op korte afstand van thuis ligt wordt er naar mijn gevoel op een leukere manier met de kindjes omgegaan. Meer een manier en een sfeer die beter bij ons past, dus ook grotendeels gevoelsmatig.
    Inmiddels heeft ze allemaal vriendjes gemaakt op het KDV. Laatst vroeg een van de ouders waar mijn dochter naar school zou gaan, het was wel leuk als onze dochters naar dezelfde school zouden gaan. Dat bleek helaas niet het geval te zijn. Zou namelijk wel erg leuk zijn geweest.

In jou situatie is dat ook wel een overweging waard.
    Hoe jonger hoe makkelijker je meestal van KDV kunt wisselen. Als de overgang naar de basisschool en BSO meer natuurlijk kan via KDV van 1e keus is dat ook wel makkelijk. Zowel voor jullie als voor de kleine. Het is ook leuk als hij straks vriendjes heeft gemaakt dat hij dan samen met hen naar dezelfde basisschool kan gaan.

Hopelijk heb je wat aan mijn warrige verhaal, haha. Succes met je beslissing!

3. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Op basis van wat je zegt over dichterbij de basisschool, geen wachtlijst bso etc vind ik het wel het overwegen waard. Maar dan moet het qua pedagogische omgeving etc ook wel goed voelen. Denk dat je kindje er nu weinig van merkt, later kan dat wel anders zijn.

4. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aan je verhaal te lezen: overstappen!
    Die kleintjes hebben daar veel minder moeite mee dan je denkt. Hoe ouder, hoe lastiger. Wij zijn overgestapt toen onze kleine 1 jaar was. Vonden we ook zo een moeilijke beslissing, maar wat bleek: papa en mama hadden zich druk gemaakt om helemaal niks! Ze vond het er fantastisch en had het er veeeel meer naar haar zin op het 1e kdv (terwijl we dachten dat ze daar toch ook wel tevreden was..). zo blij als dat ik haar daar op kwam halen, had ik haar nog nooit gezien. Geen enkele wenperiode gehad. Wat zijn we blij dat we zijn overgestapt.
    Nu ze bijna 2 is, begint ze zich echt te hechten aan mensen en heeft ze door als haar vaste leidster er niet is. Die kleintjes merken dat nog niet, zeker niet met 6 maanden. Dus ik zou zeggen: gewoon doen als later veel voordeel hebt van het andere kdv.

5. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Wij gaan per september overstappen naar een ander kdv en onze mannen zijn dan 1 en 3.

Als je denkt, dat je kindje het bij het andere kdv beter heeft, dan zou ik het gewoon doen.

Die kleine kindjes zijn een stuk makkelijker en flexibeler dan hun ouders... ;)

6. Toke

Toke Fanatiek lid

Sep 9, 2009
    1,000
    2
    36
    Nou, jullie zijn het behoorlijk eens met elkaar. dat heeft ons doen besluiten nog een keer een rondleiding te willen, dat hebben ze ook aangeboden. Op het kdv waar hij nu zit heeft hij het ook zeker goed, helemaal niets mis mee. Het heeft een antroposofische grondslag. Wijzelf niet, maar dat vonden we ook wel weer leuk juist. Niets mis mee om een kind met verschillende kanten kennis te laten maken. In de praktijk zijn ze soms echter wel een beetje betuttelend. Nou weet ik nog niet hoe dat op die andere is, zoiets voel je pas als je er een poosje rondloopt denk ik. Eerst maar eens die rondleiding, hopelijk is het daarna heel duidelijk voor ons.
    Bedankt voor jullie duidelijke reacties!

7. Toke

Toke Fanatiek lid

Sep 9, 2009
    1,000
    2
    36
    Om het verhaal toch af te maken: we hebben besloten bij het kdv te blijven waar we al naartoe gaan. Het is wel iets verder weg, maar we vinden toch dat ze daar bewuster met kinderen omgaan, beter contact maken met de kinderen, meer gericht zijn op echt welbevinden en goed kunnen onderbouwen waarom ze doen wat ze doen. Het kdv waar we hebben gekeken komt een stuk commercieler over, prima oppas, maar meer ook niet. De keuze leek even lastig, omdat het vooral voor ons als ouders wat minder praktisch is, maar we realiseren ons dat onze praktische voordelen niet opwegen tegen al die uren die ons kindje daar gaat doorbrengen. De kwaliteit zit m dan toch in die uren. Toen bleek de keus verrassend simpel!
    Door jullie reacties zijn we toch gaan kijken en weten we beter waar we voor kiezen. Bedankt dus!

8. freck

freck Actief lid

Jul 15, 2012
    235
    0
    0
    Mijn advies is ook om heel goed te kijken naar het andere kinderdagverblijf. Voelt het net zo goed aan als het huidige kdv? Het is namelijk super belangrijk dat een kind zich veilig voelt in zijn omgeving. Zo kan het zich ontwikkelen. Ook is hechting erg belangrijk, vraag dus ook naar hoe het zit met de vaste leidsters. Wordt er vaak een invalkracht ingezet? Hoe lang werken de leidsters er al (zegt ook veel). Ik werk zelf op een kdv en weet hoe belangrijk deze dingen zijn bij kinderen. Heb namelijk beide kanten meegemaakt. Een groep waar veel stabiliteit was qua leidsters (en een super pedagogische manier van werken) maar ook een werkplek waar zo de een na de ander ingezet werd. Invalkrachten van andere locaties e.d. Zó slecht voor de kinderen... ook al zijn kinderen flexibel, ze gaan zich alleen hechten aan mensen die ze regelmatig (dagelijks/wekelijks) zien.
    Succes! Denk aan wat het beste is voor je kindje :)

9. freck

freck Actief lid

Jul 15, 2012
    235
    0
    0
    Oh ik lees net dat jullie al een keuze hebben gemaakt!

Een super keuze zo te lezen!!

Share This Page