Kinderopvangtoeslag terug

Discussie in 'De lounge' gestart door me1989, 5 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Dan moet je ook niet stellen dat je inkomen ernaar is, want dan tellen de rest van je uitgaven daarin net zo goed mee. Er wordt altijd wel fijn gewezen dat je inkomen er naar zal zijn, maar men vergeet even dat andere kosten net zo goed op dat inkomen hoger zijn, en er geen rekening wordt gehouden dat je overal die penning 16 voor betaald. En de kans dus groot is dat je onder aan de streep nog minder overhoudt.
    En ja we verdienen goed, maar onder aan de streep blijft er bar weinig over op deze manier.

Liekje81 vindt dit leuk.
  2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zet het inkomen altijd iets hoger en pas hem aan na het doen van de aangifte. Dan verwerken ze hem binnen 6 weken en meestal sneller. Vanaf nu nog maar 1 kind 2 dagen bso en weinig vakantieopvang, dus het is sowieso niet veel meer.

3. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
  4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Inloggen op toeslagen.nl

5. Lottie987

Lottie987 Bekend lid

17 mei 2019
    559
    351
    63
    Vrouw
    Zo wat een vijandigheid. De vraag is hoe het zit met kinderopvangtoeslag en daar geef ik antwoord op. Wij verdienen ook prima en krijg verder ook geen andere toeslagen maar daar hoor je mij ook niet over

Elsa86 en Martini vinden dit leuk.
  6. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    #46 Nina Sanders, 5 aug 2022
    Laatst bewerkt: 5 aug 2022
    Ik denk dat het niet zo zinvol is om deze discussie hier te voeren. :) Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik ben het 100% met je eens. We betalen ons ook scheel. En als je naar onze netto inkomsten kijkt dan mogen ook wij niet klagen. Absoluut niet. Maar godsamme wat heb je met - straks - 4 kinderen ook veel kosten. En ja, stijgende prijzen qua boodschappen en gas (vooral dit is zooo belachelijk de laatste tijd!) raken ook hogere inkomens, maar meer verdienen betekent helaas vaak ook voor elke scheet flink betalen. Toch probeer ik het altijd anders te zien. Ik ben vooral dankbaar dat wij het gewoon redden op deze manier. Ja, soms baal ik wel, want dan heb ik het gevoel dat we elk extraatje weer kunnen inleveren. Elke euro die we meer gaan verdienen moeten we ergens anders wel weer inleveren, zo voelt het dan. Toch denk ik dat er super veel gezinnen zijn die in de huidige tijden echt heel lastig kunnen rondkomen. Want zeg nou zelf; het leven is zo vreselijk duur. Ik prijs me dan echt heel rijk als ik me realiseer dat ik ons gezin straks uit 6 personen bestaat en dat we niet elke euro moeten omdraaien. Dan maar veel betalen. Geeft ook een onafhankelijk gevoel ;)

Ysabella, Spectre, soovi en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Nou geen idee

man heeft wisselend loon
    Ik ben gelijk gebleven
    Plus 2020 was jaar van corona wat veel raars opleverde in opvang

8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik snap haar primaire reactie wel, want soms hoor je ook wel reacties van anderen ‘oh maar je kunt het blijkbaar missen, dus dan hoef je ook niet te klagen’. Alsof je dan niet kan merken dat leven duurder wordt.
    Maar je hebt gelijk hoor, dat je alleen maar antwoord geeft gewoon op het onderwerp. :) Blijft denk ik altijd wel een ‘gevoelig’ onderwerp. Ik merk het soms ook in mijn directe omgeving als ik iets vertel over straks als de baby er is. ‘Hoe gaan jullie dat straks doen qua opvang?’ wordt me wel eens gevraagd. Als ik dan zeg dat de baby ook 3 dagen per week gaat dan hoor ik vaak zoiets als ‘goh, jullie zullen het wel kunnen missen’. Soms wil ik dan echt zeggen ‘ja obviously, maar we moeten er ook gewoon wat voor doen hoor.’ Maar het klopt natuurlijk ook dat je toeslag naar rato wordt berekend. Al zit je op een gegeven moment ook aan een plafond vanaf een bepaald gezamenlijk inkomen.

9. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Yep

maar ja hoe kom je daar achter

want het systeem is zo ingewikkeld

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Je kunt het ook gewoon zelf aanpassen met je verzamelinkomen uit de aangifte. Dat doen we ook ieder jaar.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Je kunt een proefberekening maken op de belastingdienst.
    Wij kregen ineens ook paar tientjes KGB (over 2021). Nooit recht op gehad, maar nu blijkbaar wel. Het klopt met de proefberekingen. (en mocht het niet zo zijn, dan zijn een paar tientjes op jaarbasis ook wel te overzien.)

12. Lottie987

Lottie987 Bekend lid

17 mei 2019
    559
    351
    63
    Vrouw
    Ik zeg ook niet dat het niet klopt dat als je een hoger inkomen hebt je voor veel meer dingen de hoofdprijs betaald, alleen daar ging dit topic niet over. Wij hebben ook een prima inkomen en de mazzel dat ook opa's/oma's oppassen, want anders hadden wij nog veel meer betaald. Dit is het systeem dat we in Nderland hebben en dat betekend Joe meer je verdiend hoe meer je moet betalen. En ja de opvang is gewoon schreeuwend duur. Ben benieuwd hoe ze dat straks uiteindelijk willen doen de opvang gratis maken. Er is nu al een enorm te kort aan medewerkers en dat zal alleen nog maar meer worden omdat er mensen gebruik gaan maken van de opvang. Vrees dat als dat zover is mijn kinderen geen opvang meer nodig hebben:rolleyes:

Nina Sanders vindt dit leuk.
  13. Mell0408

Mell0408 Fanatiek lid

14 apr 2016
    2.191
    2.397
    113
    Vrouw
    Ja maar dit klopt niet altijd.... ik had het zelf aangepast, moesten we iets van 200 euro kind gebonden budget terugbetalen, om vervolgens de definitieve berekening te krijgen en er weer 210 terug te krijgen. Onder aan de streep dus 10 euro terug...

Ik verwacht dat we dus aan kinderopvang toeslag dan ook nog wel wat terug krijgen.

Wij betalen per maand voor 1 kind kdv 11 uur en 1 kind BSO p/w €604 en krijgen maandelijks €473 terug. Dus we betalen maar ongeveer €130 p/m voor 2 kinderen. Volgens mij betalen we zo voor de derde nauwelijks extra.

14. Mell0408

Mell0408 Fanatiek lid

14 apr 2016
    2.191
    2.397
    113
    Vrouw
    Volgens mij is de opvang juist relatief duurder als je meer uur per kind afneemt. Terwijl meer kinderen voor minder uur relatief goedkoper is.

15. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik gaf je ook gelijk ;)

Geen id hoe ze dat straks gaan doen. Ergens geloof ik het ook niet eigenlijk.. o_O

Mississippi en Lottie987 vinden dit leuk.
  16. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    Ik weet het. Doe ik ieder jaar zelf. Maar ik durf niet zo goed dit keer. We hadden wat speciale dingen met de aangifte. In principe moet het kloppen maar we wachten voor de zekerheid maar af.

17. Lottie987

Lottie987 Bekend lid

17 mei 2019
    559
    351
    63
    Vrouw
    Nee waarschijnlijk gaan de kosten van andere zaken weer omhoog en wordt het gewoon een sigaar uit eigen doos....

Nina Sanders vindt dit leuk.
  18. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Voor Ies betalen we 420
    Voor Luc betalen we 910
    Ik krijg terug; 617.

Nou ik vind het geen grappige grap elke maand 500 netto voor 2x hele dagen kdv en 2x BSO…

19. Clairemin

Clairemin Actief lid

6 mrt 2022
    152
    233
    43
    Vrouw
    Ik ben heel blij dat mijn kinderen niet meer naar de kdv gaan, want ik kan mij niet voorstellen dat het geen ramp wordt. Ik heb voor twee kindjes drie dagen kdv per week relatief veel geld betaald, maar aan de andere kant … er wordt drie dagen in de week de hele dag voor ze gezorgd inclusief eten, drinken, luiers etc. Nu twee maal BSO pw, en houden we veel over.

Maar mocht het gratis gaan worden, ben ik blij dat ik netjes ervoor heb betaald, kan niet anders dan chaos worden of een andere manier van opvang.

20. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.153
    3.028
    113
    Nederland
    Nee. Dat is dus het voordeel van de flexibele opvang. Ik neem 81 uur per maand af maar kan hiervan zoveel of zo weinig afnemen als ik wil. In totaal heb ik 972 uur per jaar (81x12) en dat mag ik opnemen zoals ons dat uitkomt. Ene maand is dat 100 uur, andere maand bijvoorbeeld maar 60 uur. Hou ik aan het eind van het jaar uren over: pech, krijg ik mijn geld niet van terug. Kom ik uren te kort (dus teveel opvang gebruikt) betaal ik bij.

Edit; met 2x bso worden 2 kinderen bedoeld en 1x kdv 1 kind haha.

Deel Deze Pagina