Wie heeft er tips om een plekje te krijgen op een KDV op locaties met lange wachtlijsten, zoals Amsterdam? Hoe hebben jullie een plek gesjeft? - Ik heb al vaak gehoord: stalken. Maar hoe vaak dan en wat zeg je elke keer? TE vaak bellen kan ook weer irritant zijn voor het KDV lijkt me. - En een klein beetje slijmen? Wat horen ze graag? - Bij grotere organisaties: helpt het om te gaan kijken op de locaties zelf? En los van het beïnvloedbare gedeelte, vraag B: Ik snap ook nog niet zo goed hoe het werkt met die wachtlijsten... Want als je net een voor het KDV ongunstige gewenste aanvangsdatum hebt, al dan niet in combinatie met de leeftijd van de baby, kom je misschien wel nooit aan de beurt...? Ik wil bv. ongeveer als mijn dochter 6 maanden is weer gaan werken, maar ik denk dat ze misschien liever altijd baby's van 12 weken oud plaatsen, als de meeste moeders weer gaan werken, omdat dat handiger is voor de planning/doorstroming, en dat ik zo buiten de boot val... Misschien weet iemand die zelf bij een KDV werkt hoe dit gaat? Alle tips en inzichten zijn welkom!
Mijn ervaring met de KDV's in mijn buurt (ook Amsterdam) is dat ze gewoon puur naar de wachtlijst kijken en het absoluut geen zin heeft om regelmatig te bellen. In welk stadsdeel woon je?
ik heb verder geen ervaring in amsterdam, maar hier wordt echt gekeken naar de wachtlijst hoor, bellen e.d. heeft echt geen invloed. Ook maakt de ingangsdatum i.c.m. de leeftijd niks uit. Of je kindje nu 12 weken is of 6 maanden of nog ouder.
Bij ons (omg, Utrecht, is vergelijkbaar erg) heeft bellen ZEKER invloed gehad! We hadden een keer gebeld en "toevallig" had ze een plekje vrij voor ons terwijl ons was gezegd dat er 24 maanden wachttijd was... Echt, ik ben blij met ons plekje, maar het is zo ondoorzichtig als ik weet niet wat soms. En dit bij meerdere organisaties, we hebben zelfs een kdv afgewezen en toen naar een andere dichtbij gegaan. Wij belden eens per drie, vier weken ongeveer 'om de stand van zaken te horen'. "Heb je al inzicht in de wachttijd?" "Komt er binnenkort nog een plekje vrij van mensen die hebben afgezegd?". Bij grotere bedrijven werkt het niet om op de locaties te gaan kijken, er is meestal centraal een afdeling planning, die moet je hebben. Wachten is (hier iig) echt funest, dan hoor je nooit meer wat. Iedereen die ik ken is hier aan een plek gekomen (op tijd) door te bellen en zichzelf in the picture te laten blijven bij de organisatie. Wat betreft doorstroming: bij een verticale groep maakt het zeker niet uit, onder de 1 is elk kindje een baby en kan dan nog jaaaaaren op een groep blijven in theorie.
Ik heb dus ook maandelijks gebeld, maar sta toch echt nog op de wachtlijst van het KDV van ons voorkeur helaas. Gelukkig wel plek gekregen op een ander KDV (waar ik overigens niet naar belde) en dusdanig tevreden dat ik inmiddels ook niet meer wil wisselen denk ik (al zit dat andere KDV naast de deur). Oh en van een andere organisatie (partou) kreeg ik een jaar na de geboorte van zoonlief opeens aan aanbieding, terwijl ik die ook nooit gebeld heb. Die waren me dus niet vergeten
hier ook gewoon afwachten totdat je naam boven aan komt te staan... ik vind het eigenlijk helemaal niet eerlijk, stel je zit netjes te wachten en ineens heb je iemand die continu heel brutaal belt of er al een plek is en dan jouw plek krijgt. Vind het eigenlijk onbeleefd. Gewoon op je beurt wachten...
ik woon in de Pijp en heb onze dochter met 12 weken zwangerschap ingeschreven. Toen ik weer ging werken was er meteen plek, 200 m van mijn huis. Ideaal dus. Ze vertelden ons dat er sprake is van redelijk wat doorstroming omdat veel ouders Amsterdam verlaten, waardoor er altijd wel een plekje is... Ben overigens zeer tevreden over ons KDV!
Ik heb opvang in Amsterdam Buitenamstel, opgegeven met 6 weken zwangerschap en hoorde 1 maand voor de gewenste ingangsdatum dat er over anderhalve maand een plekje was. Nou gaat mijn zoontje maar 1 dag en dat mogen niet zoveel kindjes op 1 groep, maar wel op woensdag, de rustigste dag. Zoals al eerder geschreven werken ze wel gewoon netjes met een wachtlijst, zonder voorrang als je belt (ik heb ze 1 of 2 keer gebeld). Je krijgt alleen voorrang als je extra dagen wilt of als je een 2e kind wilt plaatsen. Edit: ik heb me uiteindelijk precies 1 jaar voor de eerste opvangdag ingeschreven, mijn zoontje was dus 4,5 maand.