Werken met agressieve clienten en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Isa, 15 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isa

Isa Actief lid

16 apr 2006
    238
    0
    0
    Hoi allemaal!

Wie kan mij helpen? Ik ben net zwanger en werk op een groep met agressieve clienten ( vooral verbaal maar ook een enkele keer fysiek)
    Nu heb ik sowieso recht om vanaf 12 weken niet meer op die groep te hoeven werken.
    Alleen ben ik bang dat ik in tussentijd in situaties terecht kom die me stress opleveren ( wat vaak gebeurd!) en dat niet goed zal zijn voor mij en de baby. Ik was al zoekende naar ander werk omdat ik die agressie heel erg zat ben. Maar nu wil ik natuurlijk helemaal geen risico lopen!
    Wie heeft hier ervaring mee?

2. mixedbeeb

mixedbeeb Actief lid

25 mrt 2009
    356
    0
    0
    Hoi Isa

Ik zit niet helemaal in dezelfde situatie maar wilde toch even reageren.
    Ik werk ook op een groep met (mogelijk) agressieve clienten en menig incident (nu even niet ben nog met verlof ;)). Ik heb me eigenlijk mijn hele zwangerschap zo veilig gevoelt als mogelijk was, dit kwam mede doordat mijn collega's erg begripvol zijn en we bijna blind op elkaar kunnen vetrouwen, ik weet niet of dit bij jou anders is? Ik had naar een andere groep gekund maar wilde dit zelf niet (daar ken je zowel de clienten als je collega's niet). Ik moet ook zeggen dat de clienten je ook wel wat meer ontzien, al weet ik natuurlijk niet op wat voor groep jij werkt. Tijdens de laatste maand heb ik veel administratief werk gedaan, daar was ik dan ook wel aan toe ;). Ik besprak het ook met collega's als ik me ergens niet lekker over voelde en dit is eigenlijk altijd goed opgelost. Ik kan me overigens goed voorstellen dat je de agressie wel eens zat bent, had ik ook met name tijdens mijn zwangerschap. Ik hoop dat je op je werkplek kan bespreken hoe je je voelt. En dat er een oplossing komt want werken als je je niet veilig voelt is niet prettig en veroorzaakt (misschien) onnodige stress.

Groetjes mixedbeeb

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    hoihoi
    bespreek dit even met je leidinggevende!
    Als je alleen op de groep staat zou ik me ook zeker niet veilig voelen. Als je met meerdere werkt kun je afspraken maken. Dit is voor de "pieperincidenten" handig.
    Als je onverwacht in een situatie komt blijft het een risico.
    Heb je gerichte agressie dan zou ik sowieso niet vertellen dat je zwanger bent. ALs ik naar mn eigen groep kijk slaan ze je dan gericht in de buik!
    "Normaal" is het handen pakken, haren trekken en schoppen. Dat is dus naar de benen en slaan in gezicht, borstkas of krassen. Ondertussen heb je al op de pieper gedrukt.

Mijn ervaring is dat je voorzichtiger bent nu. Dus als ik de kamer op ging bij de 1 op 1er, straalde ik al onzekerheid uit. Want ik dacht onbewust, maakt niet uit wat je doet maar niet mn buik.
    Het is nooit gebeurt maar je denkt t wel. Ik heb dit toen besproken en ben al eerder naar een andere groep overgeplaatst.

4. francis78

francis78 Bekend lid

7 feb 2009
    832
    0
    0
    Hoi!

Ik werk ook op een groep met agressieve clienten. En gerichte agressie komt ook veel voor. Iedereen krijgt 1 op 1 en we hebben 2 clienten die 2 op 1 worden begeleid.
    Net als wat In Love schrijft, je straalt onbewust onzekerheid uit en dat wordt gevoeld hoor! Daarbij kwam nog dat collega's zich verantwoordelijk gaan voelen als er wat zou gebeuren, wat ik zelf geen prettig idee vind..
    Ik ben na overleg met mijn leidinggevende met 9 weken overgeplaatst. Was niemand die dat raar vond hoor! Gewoon doen!

5. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Ik ben met 9 weken opgebeld door mijn manager dat die het eigenlijk niet meer verantwoord vond ze is toen direct gaan kijken naar een andere locatie waar ik kan werken.Ik wordt momenteel ingewerkt op een groep met hoog niveau.Lichamelijk en geestelijk veel beter te doen als je zwanger bent! Ik ben er nu wel blij mee!
    Dus ik zou inderdaad even contact opnemen met je leidinggevende o.i.d!
    succes!

6. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Hallo,

Ik werk ook met fysieke agressie. Ik heb het vorige week aan mijn leidinggevende vertelt en mijn collega's. Ik loop te veel risico waar ik nu werk en wil het beste voor mijn kind en mezelf. Mijn leidinggevende is voor mij al aan het kijken voor een tijdelijk andere groep, lukt dat niet dan ga ik psycholoog ondersteunen of op de groep administratief werk in het ergste geval ga ik de ziekte wet in.

Je moet voor jezelf kiezen met zo min mogelijk stres, ze zeggen dat dit niet goed is voor je groeiende baby in je buik...
    Daarbij begeleidt ik (tot de overplaatsing) de clienten die het minst agressief zijn, dit wordt bekeken per dag.

suc6 ermee
    groetjes Dorianne

7. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Hoi,
    ik werkte tijdens mijn zwangerschap in een gevangenis. Vanaf 12 weken ging de afdelingen niet meer op. Ben wel tot het eind mensen 1 op 1 blijven spreken. Ik ben daar nog nooit zo respectvol behandeld als in mijn zwangerschap!
    De eerste 12 weken kan iig qua fysieke agressie geen kwaad. Persoonlijk denk ik ook dat het stress probleem bij zwangerschap meer met langdurige stress te maken heeft en niet met kortdurende. Maar geef je grenzen aan bij je baas, er is vast wel een mouw aan te passen toch?

8. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    denk dat er ook een verschil is tussen hoog en laag niveau.
    Hoog niveau kun je t mss wel uitleggen en zullen je ontzien, of net niet en je bent mikpunt

Laag niveau reageert vaak op je gevoel en das dan niet handig als je zwanger bent

Deel Deze Pagina