Pff ik heb giga tandarts angst. Nu zijn wij dus overgestapt naar een andere tandarts, waarvan ik eerst dacht het nogal een droog en sagerijnig type was. Maar nu mijn zoontje van de week geholpen is ben ik erachter dat dat gelukkig niet zo is........Nu moest ik de stap zelf nog maken om een vervolg afspraak te maken, want bij controle bleek dat ik alle 4 de verstandskiezen eruit moet en dat gaat ie zelf doen....vanmiddag me stoute schoenen toch maar bibberend aangetrokken en heb voor een afspraak gebeld. Die staat dus voor dinsdag om 9uur smorgens.......maar ik heb nu al de bibbers bij het idee dat ik er echt daadwerkelijk dus heen. We hebben afgesproken eerst 2 te trekken en de volgende keer nog 2 (als ik nog durf erna).... Zijn hier nog meer mensen met angst voor de tandarts of die angst hebben gehad en nu niet meer hebben? Of mensen met tips om er wat ontspannender heen te gaan dan ik nu doe??????
hoi helaas geen tips,ben net zo'n held maar weet wel dat ik toen veeel te lang heb gewacht met de rest te laten trekken en daar word je eigenlijk nog banger van...
ik zou eerst ook geen afspraak maken maar me zoontje moest vandaag een gaatje vullen zonder verdoving en die was zo flink dat ik zoiets had van hmm mams nou moet jij ook hoor.....dus gevraagd hoe of wat en zij kon me een beetje geruststellen dus ik had zoiets van hmm we doen het gewoon maar nu de afspraak echt staat heb ik zoiets van ieuwwwwwwww.......
gewoon doen! En, aangeven dat je het erg spannend vind. Ik vond de tandarts ook altijd eng, maar naar twee operaties aan mijn handen waarbij ik te weinig verdoofd was en echt veel pijn heb gehad vind ik de tandarts een feestje
hahah nou zo had ik ook stoer me mond open tegen de assistente. Ach ik heb 3 kinderen op de wereld gezet en dat deed ook zeer dus waarom hier om piepen. Maar stiekem vind ik het toch wel eng!
ik ben als de dood! maar ik ga wel en als ik weer buiten sta dan is het toch altijd weer mee gevallen bij mij zijn alle 4 m'n verstandkiezen door de kaakarts verwijderd want die moesten gesneden worden...het valt reuze mee...echt!
Ik ben maandag voor het eerst bij onze nieuwe tandarts geweest, hij heeft een gaatje gevuld , viel echt 100 procent mee. Maar kan me voorstellen dat het bij een verstandkies eruit laten trekken wel wat anders is. Maar als ze het goed verdoven denk ik dat het vrijwel pijnloos gaat
Ik neem aan eerst links 2 en dan rechts de 2? En het is niet eng hoor, wordt prima verdoofd. je kan altijd nog vragen om het voor te verdoven met Xylocaine (lidocaine) zalf. Dan verdoofd je tandvlees waardoor je de verdoving al helemaal niet meer voelt. En daarna is het een eitje Tips voor na het trekken: - 1e paar uur niet spoelen - niets eten met stukjes erin - per direct 20 min koelen, 10 min niet, 20 min koelen etc (kan coolingpaks halen bij drogist) en dat de dag erna ook. succes Tips voor angst voor de tandarts, algemeen: * Erken de angst en stop hem niet weg. Neem iemand in vertrouwen (je partner, een goede vriend(in), familielid of collega). Mensen met tandartsangst schamen zich daar vaak voor. Realiseren dat je niet de enige bent die bang is voor de tandarts kan al helpen het "taboe" te doorbreken. Erover praten kan helpen. * Besef dat je ook over angst heen kunt komen. Angst is aangeleerd en dus kan je het ook afleren. * Wacht niet tot het moment dat er problemen zijn met je gebit. Starten met het bouwen van een relatie met een tandarts voordat er problemen ontstaan is altijd beter. Het zorgt ervoor dat je minder snel klachten krijgt en mochten er tussen twee controles door toch problemen ontstaan, dan is de drempel om naar een tandarts te gaan veel lager dan wanneer je ook nog naar iemand moet die je niet of nauwelijks kent. * Zorg dat je een tandarts hebt die goed met angstige patiënten overweg kan. Het is belangrijk dat je je bij hem/haar op je gemak voelt. Ga eventueel op zoek naar een ander als je het gevoel hebt dat jouw tandarts jouw angst niet begrijpt. Zoek een tandarts die aardig is, begrip heeft, geduldig en bekwaam is en zich iedere keer wil inzetten om de behandeling goed te laten verlopen. Vraag aan bekenden (vrienden, familie, buren, collegae) of zij iemand kennen die aan deze omschrijving voldoet. * Vertel de tandarts dat je bang bent. Als je het niet vertelt, kan hij/zij er ook geen rekening mee houden. Doe dit bij voorkeur voordat je in de stoel plaatsneemt, dat praat vaak iets gemakkelijker. Neem een briefje mee waarop je alles hebt geschreven wat je wilt vertellen of vragen. Zo voorkom je dat je later buitenstaat met het idee dat je nog iets had willen zeggen/vragen. En mocht je niet meer uit je woorden kunnen komen, dan kun hem/haar altijd nog het briefje in de handen drukken. * Spreek bij het eerste consult af dat er alleen wordt gekeken. Probeer uit te vinden wat voor een persoon de tandarts is en voordat je in de stoel plaatsneemt. Verwacht niet dat de angst (die vaak over een lange periode is opgebouwd) binnen de kortste keren weg is. Zelfvertrouwen moet stap voor stap opgebouwd worden. * Maak thuis een briefje met alles wat je de tandarts wil zeggen of vragen. Dit geeft je houvast tijdens het gesprek met de tandarts en mocht je door alle emoties niet meer uit je woorden kunnen komen, dan kun je hem/haar altijd nog het briefje geven. * Neem, als je dat prettig vindt, je partner, familielid of een goede vriend(in) mee om je te steunen. * Voor een behandeling spreek je met je tandarts een signaal af waarmee je duidelijk maakt dat je even wilt stoppen. Dat kan zijn omdat de behandeling pijn doet en er (meer) verdoving nodig is, maar ook omdat je gewoon een pauze nodig hebt. Het opsteken van een hand is daarbij het meest gebruikte teken. Maak er ook gebruik van en denk niet bij jezelf "ach, laat maar; het is waarschijnlijk zo voorbij." * Vaak komt angst voort uit onwetendheid. Als dat bij jou zo is, laat de tandarts dan precies uitleggen wat hij/zij gaat doen en waarom. Meepraten over de behandeling geeft een gevoel van controle. Vraag ook of er alternatieven zijn. Op internet is een schat aan informatie te vinden over de verschillende behandelingen. Maak daar zonodig gebruik van. * Als je bang bent voor een bepaalde behandeling, praat er dan over met je tandarts. Hij is er dan op voorbereid en kan extra tijd nemen en dingen uitleggen. Ben je bang voor pijn? Sta erop dat de tandarts een verdoving geeft!. * Laat je niet bang maken door allerlei verhalen over behandelingen of tandartsen die je hoort of leest. Een forum als deze is geweldig, maar het geeft wel een vertekend beeld. Besef dus goed dat je vrijwel altijd negatieve verhalen hoort, juist omdat het niet helemaal goed is gegaan en juist die keren vragen oproepen. Over behandelingen die wel normaal verlopen, hoor/lees je jammer genoeg maar weinig. * Probeer jezelf te ontspannen als je in de stoel ligt. Haal rustig adem en probeer aan andere (leuke) dingen te denken. Neem eventueel voor tijdens een behandeling een walkman mee, zodat je afleiding kunt vinden in je favoriete muziek. Oefen thuis alvast ademhalings- en ontspanningsoefeningen, zodat je precies weet wat jij prettig vindt. * Er zijn middelen die je kunnen helpen iets rustiger te blijven. Oxazepam bijvoorbeeld, dat op voorschrift (huisarts, in dit geval ook de tandarts) te verkrijgen is. Vrij te verkrijgen zijn middelen op natuurlijke basis, zoals bijv. met valeriaan, maar ook hiervoor geldt: nooit zomaar slikken, ook niet omdat het plantaardig is en dus geen kwaad kan.
Bij worden ze alle 4 getrokken bij de kaakchirug(of hoe je t schrijft) Ik ben ook bank en mijn tandarts zei dat hun het makkelijker en sneller kunnen dan zei zelf! ik vind t ook zo spannend!ik heb nog geen datum begin volgend jaar ergens.
oh krijg al de kriebels bij het kopje giga tandarts angst, ben dus ook zo'n poeperd wat dat betreft...en ik moet dus 6 december weer voor controle en ben er gister achtergekomen dat er een stukje verstandskies door komt en ik weet nu al dat die er dus ook uit moet, nu zit hij bij mij nog helemaal erin en moet er dus uitgesneden worden en heb daar dus al weinig ruimte..weet dus echt niet hoe ze dat moeten doen hoor, dus ik ga vragen of er ook een mogelijkheid is om algehele narcose te krijgen...vind die verdoving op zich nog niet zo erg, maar dat geruk en getrek in me bek, dat maakt me angstig, ook al voel je weinig, heb echt wel het idee dat ze me hele bovengebit eruit aan het rukken zijn, voel me dan net een slachtvarken..(heb het jammerlijk genoeg 1 keer mogen meemaken) dus aan mij heb je niks geen tips of geruststellingen..
Oh wat vreselijk, ken je gevoel! ik had dit eerder nooit totdat ik 3 zenuwbehandelingen moest ondergaan waarvan de laatste zonder verdoving want meneer de pijnman (invaller) kon er niet bij met zn spuit! Ik heb nog nooit zo hard op mn tanden moeten bijten! sindsdien ben ik als de dood! Ik ben maandag geweest om te zeggen dat ik nog steeds last heb van die rotkies maar nee hoor dat kan niet meer! nee ben gewoon hardstikke gek! Dus binnenkort maar weer heen en heb nu al knikkende knieeen! Dus wat dat betreft kunnen we elkaar de hand schudden! Wil je handje ook wel vasthouden hoor
ik ben ook als de dood voor de tandarts. zit nu bij een speciale angsttandarts. werkt perfect. je kan alle kanten met hem op. je kan je laten sederen door lachgas, je kan het te verdoven plekje eerst laten verdoven dmv een verdovend middel op een watje. hierdoor voel je dus echt!!! geen pijn. heb vorige week (na 5 jaar niet meer na de tandarts geweest te zijn) 1 kies laten trekken en 2 geboord. was als de dood, maar het ging echt goed. weet niet waar je woont, maar als het echt zo erg is zal er vast wel zo'n tandarts in de buurd zitten. succes
Ik ben niet echt al de dood ervoor maar het doet me echt zeer!!! Ik heb een behoorlijk gevoelig gebit waardoor ik echt door de grond ga alleen al speksel wegzuigen doet pijn 1x naar de narcose tandarts geweest maar moet gewoon 7 gaatjes en wortel kanaal behandeling laten doen en alle 4 me verstandskiezen moeten eruit wahhh ik was dan gewoon 1500 euro kwijt aan narcose nou dat werd hem helaas echt niet! Dus nu jah zit ik nog steeds met al die gaatjes enzo
Je heb ook de amalia kliniek..(Ligt wel in limburg en hebben een eigen site) die is voor mensen die angst hebben... Je kunt er onder voledige narcose.. Dan merk je dus echt helemaal niks. en ze hebben ook nog andere opties. Mischien wel een tip voor mensen die niet durven. Ojah mijn verzekering vergoed dat gewoon...
en wat is jou verzekering? Want mijne deed het dus mooi niet! Teminste de narcose niet en de tandarts kosten natuurlijk waar je voor verzekerd bent.
mijn zoontje krijgt het helemaal vergoed. Wij zijn pzp verzekerd.. Maat als je echt angst heb en je moet de naroce zelf betalen... vind ik dat dus echt wel waard.... en je bent in een keer klaar.
Jah oke voor kinderen krijg je het inderdaad vergoed omdat die vaak niet stil liggen of toch te veel moet gebeuren. Maar 1500 euro is best veel geld helaas als je het niet hebt. Tuurlijk ben je wel in 1x klaar maar toch.. Ik wou dat ik het kon maar heb net vgz gebelt waar ik me eigen straks bij ga verzekeren en die vergoeden het dus ook zeggen ze! Wel met een machteging van je eigen tandarts maar dat zit wel goed!
Ja er worden eerst links 2 getrokken en de volgende keer rechts 2... Bedankt voor de vele tips meid!!!
bedankt meiden voor de vele tips en lieve reacties...... Ik weet dat het moet gebeuren maar er tegenop zitten doe ik zeker! Ze weten dat ik angstig ben, als ik al in de stoel zit krijg ik het al spaansbenauwd. Moet echt even een manier vinden om te ontspannen in die stoel! Iemand had het onder narcose maar dat durf ik ook weer niet, dus een verdoving moet hopelijk genoeg zijn voor, hoop alleen dat de prik niet zo zeer doet want daar zie ik nog het meeste tegenop en de napijn???