Gastouder laat 1 jarig kindje zonder toezicht.

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door MamavEsmee, 21 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Hallo,

Wij hebben een schat van een gastouder. Staat altijd voor ons klaar. Nou haalde mijn vriend vorige week Esmee op en toen zat zij geheel alleen in de bijkeuken te spelen terwijl de gastouder aan de andere kant van de woning voor de tv een ander kindje eten zat te geven. Mijn vriend kwam vroeger weer van zijn werk. Dus de gastouder had er nog niet op gerekent dat hij kwam. Esmee kan nog niet lopen. De bijkeuken is een speelkamer met stoeltjes en tafeltjes en speelgoed. Er liggen plavuizen op de grond. Wat als mijn meisje met d'r koppie op de plavuizen stuiterd en de gastouder hoort het niet.

Ben ik nou zo teuterig.. je laat een kindje van net 1 toch niet alleen zonder toezicht? Ze heeft een box staan.. vind ze niet altijd leuk om in te spelen. Maar dat liever dan dat ze alleen in een kamer zit..

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Zelf doe ik het ook met mijn eigen dochter. Maar niet met gastkindjes. Waarom dit verschil? Tja de gastkindjes zijn niet van mij en daarom ben ik er voorzichtiger mee. Maar in mijn situatie hoor ik mijn dochter echt wel als er iets gebeurt.

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Had ze geen zicht op de bijkeuken dan?

4. MamavEsmee

Bedankt voor jullie reacties.. Nee ze heeft geen zicht op de bijkeuken. Ze zat in de voorkamer..de kamer loopt in een U door naar de keuken en daaraan zit de bijkeuken.

Ik zou mijn kindje nooit alleen laten in een kamer waar ze kan vallen/stoten aan een tafel. Als ik naar het toilet o.i.d. moet dan gaat ze of mee naar de gang of even in de box.

5. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    ik vindt het niet echt verandwoord. en zou het gewoon met haar bespreken.

6. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Ik zou het bespreekbaar maken, misschien is er een verklaring voor, misschien niet.

Dit vind ik wel ver gaan. Vallen doen ze toch wel, ook als je wel in de kamer erbij bent. Je kan ze niet altijd opvangen. Als ze calt en heeft pijn, hoor je dat en kan je haar troosten en eventueel een pleister plakken. Je had het waarschijnlijk toch niet kunnen voorkomen.
    Het is ook goed voor kinderen om zelf op ontdekkingstocht te gaan zonder dat er een volwassen altijd maar met zijn neus er boven op zit. Natuurlijk zijn er grenzen en moet je op de veiligheid letten, maar laat ze ook vooral een beetje 'vrij'. Vallen hoort erbij!

7. MamavEsmee

Dus jij laat je kindje in een ruimte waar ze zich kan branden aan een verwarming/kachel, zich kan stoten en bezeren..

Het is niet zo dat ik de hele dag achter mijn kind aan loopt te vangen maar als ik zie dat ze iets doet wat echt gevaarlijk is. Zoals op de doomoseat klimmen en dan zich op trekken aan iets wat niet verantwoord is dan grijp ik in. Ik vind niet dat je een huis moet inrichten op je kind. Je kind moet ook leren niet overal aan te zitten. Vandaar dat ik altijd zorg dat er toezicht is , zo niet dan zorg ik dat ze veilig is. ;)

8. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Ok niet als er een brandende kachel in de ruimte is...maar jij zei het volgende: een kamer waar ze kan vallen/stoten aan een tafel en dat vind ik iets heel anders!

9. MamavEsmee

Eva.. toch bedankt voor je reactie. Zo zie je iedereen verstaat iets anders onder veiligheid voor je kind.

10. Britteke

Britteke Fanatiek lid

16 dec 2006
    3.613
    0
    0
    Ik zou het ook niet accepteren. Ik laat Sam thuis ook wel wat losser maar zou het zeker bij iemand anders niet goedkeuren. Daarnaast hebben wij geen plavuizen waar je megahard op kan vallen. (en geen kachel etc ;))
    Zeker even bespreken hoor met de gastouder! Moet gezegd kunnen worden vind ik. Succes!

11. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    Als jij vind dat er een grens overschreden is dan is die grens gewoon overschreden vindt ik...gastouder doet iets wat jij niet prettig vind....gewoon zeggen. Ik moet zeggen de situatie zoals jij hem omschrijft zou ik ook niet prettig vinden.

12. sanneke

sanneke VIP lid

3 feb 2006
    5.476
    0
    0
    t Is gewoon duidelijk dat jullie er anders over denken dan de gastouder in ieder geval. Ik zou het gewoon bespreken.
    Ik zou zeggen, joh, ik ben er een beetje van geschrokken dat ze zonder toezicht alleen is daar (omdat...). Zou je haar misschien dan maar liever in de box willen zetten, ook al vindt ze dat niet leuk?
    Straks klimt ze op een stoeltje en valt op de plavuizen. Ik zou dat als ik de gastouder was niet kunnen verantwoorden terwijl ik zelf een eind verderop bezig was met een ander kindje. Als ze eenmaal kunnen staan kunnen ze zo overal op klimmen.
    toen Niels nog 'niets' deed/ rollen en heel langzaam was, had ik er wat meer vertrouwen in als ik er ff niet was, maar nu laat ik hem ook echt niet alleen!

13. amber1978

amber1978 VIP lid

7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    Zo zou ik dat ook aanpakken !

14. dreams

dreams Fanatiek lid

19 apr 2007
    1.460
    0
    0
    Ik snap je wel een beetje dat je je waarschijnlijk zorgen maakt
    de volgende keer dat je esmee moet brengen
    ik ben ook absoluut niet zeikerig maar..
    als ik ff boven iets moet pakken ofzo zet ik de kleine in de box
    een ongeluk zit in een klein hoekje
    hij is nogal sterk en hij kan de kerstboom omtrekken ofzo
    of aan de kast trekken en vallen
    vallen doen ze toch, maar beter voorkomen dan genezen
    Dus zoals de rest al zegt, zou ik het gewoon zeggen
    is toch niets verkeerds aan

knuffel x

15. MamavEsmee

Bedankt voor jullie reacties.. Ik denk dat ik de gastouder er gewoon netjes op aan spreek..

16. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    ja ik zou het dus echt niet goedkeuren ik ben zowiezo al een paniek persoon. ryan verstopt zich hier wel eens achter de gordijnen en dat vind ik al eng gewoon omdat ik hem dan niet ken zien terwijl ie gewoon naast me zit. Ik zou de gatsouder erop aanspreken. en zowiezo in een keuken? mijn kinderen mogen niet in de keuken komen zonder dat er iemand in staat!

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.430
    36.308
    113
    Ik zou haar er ook op aanspreken. Ik laat Jesper ook nooit alleen in een ruimte. Als ik naar de wc ga zou ik hem desnoods meenemen. Het is zo'n boef, ik wil niet weten wat er allemaal kan gebeuren als hij alleen is.

18. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik sluit me aan bij de voorganger: ik zou haar erop aanspreken. Vallen hoort er idd bij, maar spelen zonder toezicht goed voor kindjes van 1 :confused: :rolleyes: ... Waarom is dat goed?

Verder zou ik ook problemen hebben met het feit dat de tv aan staat. Ze wordt betaald om aandacht te geven aan haar oppaskindjes, niet om voor de tv zitten (ook als er een kinderprogramma op staat zou ik het er niet mee eens zijn hoor ;)). En dus ook niet om kindjes ergens alleen te laten spelen.

Echt belachelijk!

19. MamavEsmee

Fijn om erkenning te krijgen.. Ik dacht dat ik me vreselijk aan het aanstellen was.

Conclusie is dat ik het niet hoef te accepteren van de gastouder dat ze Esmee alleen laat spelen.. Ja prima maar dan wel in de box.

Wat betreft de tv.. ik heb er zelf niet zo heel veel moeite mee als er eens een kinderprogramma op staat.. Maar zij zit wel veel voor de tv :(

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je kan bij een gastouder inderdaad gewoon aangeven als je het anders wil, het is een kleine moeite om Esmee in de box te zetten, maar ik zou haar dan juist meenemen naar de ruimte waar dat andere kindje te eten krijgt. Maar gewoon even aangeven, is niet gek hoor.

Ik laat Eva ook wel eens alleen in een ruimte, maar bij ons is alles er ook wel op ingericht. Eva is bijvoorbeeld wel eens boven op de gang en de slaapkamers als ik even de was ophang. Als ze valt hoor ik het meteen en ben ik zo beneden. Ze valt ook wel eens als ik erbij ben, ik zie het verschil niet zo. Ik ben ook wel eens in de keuken bezig als ze in de woonkamer is, maar dan kijk ik wel om de paar minuten wat ze aan het doen is.

Deel Deze Pagina