kinderopvangtoeslag en wisselend werken

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door juf85, 26 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf85

juf85 Niet meer actief

hallo,

Ik ga weer werken als invalleerkracht, maar ik heb geen idee hoeveel invalwerk er zal zijn. Ik weet dus ook niet hoeveel uur per maand ons kindje naar de gastouder zal gaan. We hebben een flexibele gastouder, dus als ik 3 dagen werk gaat hij er 3 dagen heen en als ik maar 1 dag in de week werk gaat hij er 1 dag heen (er is wel een minimum van 8 uur per week, dus dat gaat hij sowieso).

Nu moet je bij de aanvraag van kinderopvangtoeslag invullen hoeveel uur per maand het kindje naar de opvang gaat.
    Maar dit kan dus per maand wisselen.

Ik heb net met de belastingtelefoon gebeld en kreeg te horen dat ik maar moest uitzoeken hoeveel uur paar maand ik ging werken en dat dan moet invullen. Dus ik zei dat ik niet weet hoeveel uur ik kan werken, dat hangt van de hoeveelheid invalwerk af. 'Ja dan kan ik u ook niet helpen'.
    Ik wilde weten of je per maand kan doorgeven hoeveel uur je gewerkt hebt, maar dat kon niet.

Wie kan mij helpen en heeft een idee hoe ik dit nu kan invullen? En wie heeft er al ervaring met kinderopvangtoeslag?
    Ze zei wel dat er aan het eind van het jaar bekeken wordt of je wel recht had op je toeslag en als je teveel hebt gehad dat je dat dan terug moet betalen.
    Maar hoe zit dat dan als je te weinig hebt gehad? Krijg je dat dan ook nog terug?

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    je kunt het zo vaak aanpassen als je wilt. als je bijv aangeeft 3 dagen opvang nodig te hebben per week en je geeft dit op bij de belasting en het worden er uiteindelijk gemiddeld 2 dan leg je het overige geld wat je al had gehad appart en doe je bijv het het 2e helft van het jaar aangeven bij de belasting dat je maar 1dg opvang nodig hebt waardoor je uiteindelijk goed uitkomt. alle werkuren en opvang uren dus noteren en zelf even in de gaten houden of het ongeveer gelijk blijft. eventueel doe je nog een weiziging 3 maanden van te voren. ze zullen niet meteen door het lint aan met 2 of 3 dagdelen verschil.

je kunt niet meer dan 2 maanden terug geld bij krijgen. was eerst een jaar maar nu dus in 2012 maar 2 maanden. het is dus niet zo dat als je voor de zekerheid een dagdeel minder vraagt je dan de rest wel eind van het jaar er bij krijgt. als je te veel hebt gehad dan moet je terug betalen en is het veel te veel dus echt structueel een dag meer opvang per week kun je zelfs een boete krijgen.

3. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    Mijn man heeft een min-max contract, dus wij hebben ook te maken met elke week andere uren. Toevallig vandaag ook gebeld met de belastingdienst. Mij werd geadviseerd om elke maand achteraf dus de uren door te geven. Of bijvoorbeeld elke 2 maanden.

Ik zei nog, daar krijgen jullie een hoop werk mee als iedereen met onregelmatige uren per maand dit zo moet doorgeven. Maar daar had ze ook geen antwoord op. Dus wij gaan het maar zo doen.

4. juf85

juf85 Niet meer actief

@jerina: ga je dan iedere maand een wijziging doorgeven? Of kun je per maand de uren doorgeven? En hoe doe je dat dan?
    Want mij werd vandaag door iemand van de belastingtelefoon gezegd dat je dat niet per maand k unt doorgeven? (lekker handig als iedereen andere antwoorden geeft aan de telefoon)

5. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    Ja, ik denk het wel. Mijn man krijgt wel een rooster, soms weken van te voren, soms 1 week van te voren. Dus ik denk dat ik het wel elke maand of anders elke 2 maanden de uren doorgeef. Dan maak ik er een gemiddelde van.

Ze zeiden ook dat als je te vaak een wijziging doorgeeft ze dit dan 1 x in de zo veel tijd verwerken, maar ik weet niet of dat ook om een maandelijkse wijziging gaat. Ik had ook niet een al te vriendelijke en slimme dame aan de telefoon.

Ik geef de uren dan door via mijntoeslagen.nl. Dat gaat gelukkig wel redelijk makkelijk en snel.

6. bloem79

bloem79 Actief lid

16 okt 2006
    406
    0
    16
    Vanmorgen ook maar eens de belasting gebeld. Ik werk ook onregelmatig en geen vaste afname van uren per maand. Dit is ook moeilijk te berekenen op jaarbasis.
    Mij werd ook geadviseerd (en dat willen ze het liefst zei deze mw.) dat je idd vooraf of achteraf de uren wijzigd.
    Ik heb er voor gekozen om de uren van de voorgaande maand te wijzigen als ik de controle-uren van de gastouder krijg. Dus van januari heb gisteren gekregen, dan ga ik nu een wijziging doen m.i.v. 1 januari 2012, deze loopt door totdat je weer een wijziging doet. Maar begin maart doe ik dan de wijziging van fabruari met ingansdatum 1 februari, etc.
    Op de site van de belastingdienst kan je nu zelf inloggen met digi-d en kom je in je eigen programma. Wijzigen is zo dus een stuk makkelijker. (hoop ik tenminste, moet het zelf nog doen, haha!).

Wat doen jullie trouwens met de definitieve berekening van 2011. Doe je een wijziging zo gauw je de aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan of wacht je totdat je in oktober ongeveer een formulier van de belasting krijgt om de uren in de te vullen??

Deel Deze Pagina