aupair problemen

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door jennifer70, 9 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jennifer70

jennifer70 Bekend lid

17 apr 2007
    688
    0
    0
    't Gooi
    Ik heb een dilemma...mijn vriendin suzanne heeft al 10 maanden een supergoede au-pair in huis die ontzettend goed is voor haar 3 kinderen, de kids zijn ook helemaal gek op haar.Ze is supergoede vriendinnen met suzanne geworden en hebben veel lol samen.

Het probleem is dat ze over 2 maanden weer terug moet naar mexico omdat haar aupair visum is afgelopen en ze daarna dus illegaal zou zijn...de familie en de kinderen en zijzelf willen dolgraag dat ze blijft hier in nederland omdat het zo ontzettend goed gaat allemaal. maar ze weten niet of het goed is wat ze willen, wat zou het betekenen als ze hier dan illegaal zou verblijven? Wat gebeurd er als de politie erachter komt? is het gezin dan ook verantwoordelijk? zit er een celstraf op? wordt het meisje dan gewoon teruggestuurd of moet ze ook de gevangenis in? is het juist wat ze willen, of is het moreel onjuist? wat zouden jullie doen? Ik heb haar ontmoet en het is een schat van een meid, maar ik weet niet wat ik zou doen...het is toch een illegaal die je dan onderdak geeft...hoe strafbaar is dat?

graag hoor ik jullie input! Ik heb gezocht op google en het enige dat ik vond ik dat er ontzettend veel families zijn die illegaal meisjes laten overkomen om als aupair te werken en dat dat een probleem is voor de immigratie dienst...maar ja...

2. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    volgens mij word ze dan het land uit gezet en moet ze terug naar haar eigen land.

maar kan ze geen verlening aanvragen?

3. jennifer70

jennifer70 Bekend lid

17 apr 2007
    688
    0
    0
    't Gooi
    ik heb op de www.ind.nl gekeken en zij wordt inderdaad gewoon het land uitgezet, meer niet, ze moet dan wel zelf haar ticket betalen. Ik vraag me meer af of het problemen voor het gezin zou geven en wat dan? of dat ze er helemaal maar niet aan moeten beginnen omdat je dan op die manier illegalen naar nederland/europa haalt...

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Tja, illegaal is illegaal, ik zou het niet doen. Je kunt er alleen maar problemen mee krijgen. En een au pair is in principe ook niet bedoeld om langer dan een bepaalde tijd te werken. Een au pair periode is ook om te leren over het land enzo.

Kan ze trouwens niet een verlenging krijgen? Of een werkvisum? Dan kan ze misschien ook echt als 'nanny' aan de slag. Want van een au-pair salaris kun je jezelf volgens mij niet echt bedruipen!

5. jennifer70

jennifer70 Bekend lid

17 apr 2007
    688
    0
    0
    't Gooi
    nee, werkvisum ofzo kan niet...eventueel een studentenvisum, maar dan moet je bij een school aangesloten zijn en een verklaring hebben van die school geloof ik...ze wil dolgraag als aupair blijven, ze krijgt natuurlijk gewoon kost en inwoning en een kamer met internet etc. heeft ze...ze woont al 10 maanden in amsterdam bij mijn vriendin en heeft daar een heel netwerk van babysit adresjes nu waarmee ze best wat bijverdient in de avonden en weekenden, ze heeft ook een grote groep aupair vriendinnen met wie ze veel onderneemt en uitgaat en veel van nederland ziet...ze schijnt groot fan van de NS te zijn!

ik zou het ook niet fijn vinden om een illegaal in huis te hebben...het klinkt al zo crimineel...ik hoor wel van suzanne dat er ontzettend veel gezinnen zijn in amsterdam die een aupair hebben die op een toeristenvisum het land in zijn gekomen en zijn gebeleven, willens en wetens en op uitnodiging van het gezin...zij vind het alleen eng...

wat gebeurd er met haar gezin als de immigratie dienst erachter komt dat zij een illegaal in haar huis heeft?

6. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik denk dat het dan een kwestie wordt van emigreren naar nederland, toch?! dan zal ze echt de nederlandse nationaliteit moeten aanvragen. hoe dat verder in z'n werk gaat durf ik niet te zeggen. illegaal blijven zou ik niet doen, geeft ook een heel verkeerd voorbeeld voor je kinderen!

7. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    En dat is precies waarom wij alleen aupairs hebben die uit de EU komen.
    Je weet dat je een visum hebt voor een jaar, daarna moet ze gewoon weer weg. Haar illegaal hier houden zou ik nooit doen, de rest van haar leven komt ze Nederland dan niet meer in, en waarschijnlijk andere EU landen ook niet. Als aupair kan ze in ieder geval niet meer terug komen, je krijgt 1 keer een visum voor een jaar, daarna niet meer. Enige optie is trouwen, een werkvisum krijg je ook niet zomaar.

8. jennifer70

jennifer70 Bekend lid

17 apr 2007
    688
    0
    0
    't Gooi
    Tja, Ik denk toch dat ze dan maar een andere au-pair moet zoeken, uit de EU inderdaad. Ze hoort alleen zoveel slechte verhalen over meisjes uit het oosten, hongarije,roemenie,polen etc. wat daar van waar is moet je natuurlijk ook maar met een korreltje zout nemen...het is wel waar dat de meisjes uit zuid-amerika heel erg gek op kinderen zijn, en het klikt gewoon ontzettend goed met dit meisje uit mexico...
    het hoort nou eenmaal bij het au-pair zijn...en als je dan een lot uit de loterij te pakken hebt, wil je die natuurlijk niet zomaar laten gaan...

ook een goeie vond ik dat het een slecht voorbeeld voor de kinderen zou zijn...die weten van niks, maar het is natuurlijk wel zo...
    dankjewel voor jullie input! het is zo fijn om hier een andere kijk op de zaak te krijgen, gewoon even kijken wat er speelt en een frisse input van buitenaf, als je er middenin zit zoals suus, is het toch anders en raak je het perspectief kwijt...

9. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Wij hebben hiervoor een meisje uit Estland gehad, maar die was niet geschikt, bleek achteraf bang voor dieren (hadden we van te voren gevraagd) en het klikte gewoon niet.
    Nu hebben we een Bulgaars meisje, ze is 22 en het gaat uitstekend, ze is gek op onze kinderen en de kinderen op haar.
    Eind van het jaar komt haar vriend ook naar Belgie en zij blijft dan gewoon bij ons wonen, voorlopig heeft ze een contract bij ons van 2 jaar, met mogelijkheid tot verlenging.

10. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Je weet niet half hoe veel illegalen er zijn. In de VS houden ze al jaren de economie draaiend. En dat is ook waarom Spanje een tijdje geleden illegalen met werk hebben gelegaliseerd. Voor je vriendin is er geen enkel probleem of risico.
    Voor de au-pair geldt dat ze op eigen kosten uitgezet wordt als ze wordt opgepakt. De consequenties voor au-pair zijn dat ze geen (ziektekosten-)verzekering af kan sluiten, geen woning kan huren, uitkering aanvragen, wit betaalde baan krijgen, een opleiding volgen of trouwen. Als ze zwanger zou raken zijn haar kinderen dus ook niet verzekerd en kunnen niet naar school. Ze kan niet even haar familie in Mexico bezoeken omdat ze dan niet meer terug Nederland in kan. En niet te vergeten de stress die het oplevert.
    Ik weet niet hoe haar levensomstandigheden zijn in Mexico. Je hoort er nu erg slechte verhalen over, dat het een "narco"land is met extreem geweld, drugs, moord en corruptie. Het kan zijn dat haar leven als illegaal bij je vriendin nog altijd beter en veiliger is dan leven in een sloppenwijk in Mexico. Maar als ze van goede komaf is dan is het een ander verhaal.

Als ze geen verlening of werkvergunning kan krijgen is de enige manier om in Nederland te blijven een vent aan de haak te slaan. Maar ook dat is nog niet zo eenvoudig. Dan moet ze ook eerst weer terug naar Mexico om daarvandaan een verbijfsvergunning voor NL aan te vragen, wat maanden gaat duren. En die man moet voor duizenden euro's garant voor haar staan, voldoen aan inkomenseisen en geschikte woonruimte hebben en ze moeten aan kunnen tonen een duurzame relatie te hebben.

Dat is blijkbaar hoe we het in Nederland willen hebben, niet meer "al die buitenlanders die zo maar ons land in komen".
    Een nieuwe, goede au-pair vinden waar het mee klikt is moeilijk. Zonde om haar te laten gaan terwijl de kinderen inmiddels aan haar gehecht zijn.

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ Agatha: illegalen hebben echt niet alleen maar voordelen zoals jij wilt doen geloven :rolleyes: Amerika is daarbij een nogal verrot land, ben blij dat we er niet hetzelfde beleid op nahouden!

12. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Sorry, Agatha, maar er staan toch wel wat onwaarheden in je bericht....

-Voor duizenden euro's garant staan? Oh ja, waar staat dat dan?
    -Geschikte woonruimte?
    -Je uitzetting zelf betalen?

Verder is het gewoon niet aan te raden haar hier illegaal te laten blijven. Er zit niets anders op dan terug te gaan of inderdaad het verblijfsdoel veranderen in studie.

13. tinke

tinke Actief lid

25 jul 2008
    170
    0
    0
    Abcoude
    Ik hoor alleen maar over of het nadelig zou zijn voor het gezin. Ik vind het eigenlijk best schandalig dat hier blijkbaar alleen aan eigen risico's wordt gedacht en niet wat de gevolgen zouden kunnen zijn voor de au-pair zelf. Vind dat het gezin zelf moet zeggen dat ze gewoon weer terug moet gaan en haar de gevolgen gaan uitleggen als ze hier blijft. Ik zou er bijvoorbeeld niet aan moeten denken om een land uitgezet te worden, omdat een gezin zo'n goede band heeft met die au-pair.

14. jennifer70

jennifer70 Bekend lid

17 apr 2007
    688
    0
    0
    't Gooi
    zit wat in...alle partijen willen niet dat ze weggaat...dunno...tis rare situatie...

15. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Ik weet niet precies welke consequenties het heeft als je uitgezet wordt, maar als dat inderdaad betekent dat je daarna Nederland niet meer (makkelijk) in komt, zou ik toch teruggaan naar Mexico. Dan kan je proberen het contact te onderhouden en haar evt met een toeristenvisum in vakanties o.i.d. langs laten komen. Ik denk dat dat misschien voor de langere termijn een prettiger oplossing is dan de spanning of ontdekt wordt dat ze hier illegaal zit.

Deel Deze Pagina