Ik werk in de zorg en werk onregelmatige diensten. Mijn dochter is net 1 geworden en ik ben zwanger van de ons 2e meisje. Het eerste jaar hebben oma en beppe opgepast maar mijn moeder heeft al aangegeven dat het allemaal zwaar wordt en mijn schoonmoeder is ook de jongste niet meer. Ik zie bij beide dat ze het zo druk vinden. Mijn dochter is dan ook geen stil zittend meisje en is de de hele dag in de weer . Gezien de 2e op komst is hebben wij besloten dat we toch andere opvang gaan regelen. Maar wat??? Hier op loopafstand zit een kinderopvang. Heb al contact gehad wat de eventuele mogelijkheden zijn voor mijn situatie. Vaste dagen opvang nemen is voor mij niet handig. Als ik een late dienst heb en ik begin om 16.00 uur ga ik niet mijn meisje daar al om 12.30 brengen. Mijn man is 16.30 vrij en thuis. Je betaald het hele dagdeel, ook als je kind maar 1.5 uur komt. Vind dat een beetje onzin. Dan betaal ik meer dan ik nodig heb. Nou is er ook flexibele opvang. Klinkt heel ideaal, maar op de opvang hier kan het voorkomen dat dagen dat ik opvang moet hebben vol zit. Ze adviseren toch vaste dagen. En dat heb ik niet en kan ik niet plannen. Daarbij is het ook veel duurder dan gewone kinderopvang. De volgende optie is dan een gastouder. Je betaalt alleen wat je nodig bent! Voor onze situatie ideaal, en voor onze kinderen ook. Informatie gekregen en alles doorgelezen. Alleen de papieren liggen al 2 weken . Aan de ene kant vind het allemaal heel spannend en blijf liever zelf thuis, maar ik wil gewoon blijven werken. Vind het zo moeilijk om de zorg voor mijn kinderen aan een vreemde over te laten. Je weet nooit wie bij wie ze komen. Ik vroeg me dan ook af hoe dat gaat met een gastouder. Mag je weigeren als je iemand krijgt die je niets lijkt?? Ken hier in het dorp mensen die gastouder zijn, en die ik absoluut geen gastouder voor mijn kinderen wil hebben. Ik vind het heel moeilijk een besluit te nemen! Hoe hebben jullie je opvang geregeld? En hoe werkt dat? En wat zijn jullie ervaringen?
Ik werk ook onregelmatig, maar wel zo dat we altijd hele dagen opvang afnemen. In principe is het normaal om opvang per dagdeel af te nemen hoor. Dit principe hanteren de meeste creches geloof ik. In ieder geval moet ik voor de 10e van de maand de dagen voor de maand daarna doorgeven. Deze zijn dan gegarandeerd. Werkt perfect.
He.. wij zitten in een vergelijkbare situatie. Ik ga per september aan een werk/leeropleiding in de zorg beginnen en heb dus straks ook vrij onregelmatige diensten. En onze dochter is ook 1. Ik ga toch voor een gastouder, alhoewel dat ook niet ideaal is. Echt flexibel zijn ze hier niet en ze willen toch dat je voor een hele dag betaald, ook al haal je je kindje eerder op. We hebben nu een gastouder in A'dam op het oog, maar zijn ook nog bezig in eigen woonplaats, hoop dat dat hem wordt. Verder kreeg ik de tip om voor de woensdag en vrijdag voor een kdv te kiezen, omdat gastouders dan vaak weinig plek hebben. Waarschijnlijk wordt het hier dus een combi. Verder houd ik mijn meisje gewoon thuis als ik onverhoopt niet hoef te werken.
Gastouders die perse willen dat je een hele dag afneemt terwijl je kindje maar een gedeelte ervan komt? Dat is raar meestal zijn het de uren dat het kind er echt is. Wel reken ik als je om 17 uur hebt afgesproken en je komt ineens om 14 uur al. Ik heb meer onregelmatige kinderen hier en meestal krijg je de uren een maand van te voren door. Natuurlijk kun je met meerdere gastouders laten kennis maken en dan de leukste/beste kiezen. Die vrijheid heb je altijd! De dagen dat gastouders plek hebben wisselt heel erg. Veel ouders zoeken dinsdag en donderdag opvang, maar andere ouders juist op andere dagen.
Ik werk zelf ook onregelmatig in de zorg en breng Jasmine naar een gastouder. Bevalt ons prima, omdat zij flexibel genoeg is. Ik hoef haar ook alleen te betalen voor de uren die Jasmine bij haar is. Echter als ik geef wel altijd ruim van te voren mijn rooster, zodat zij ook andere dingen kan plannen en als ik ineens onverwacht een dag moet ruilen of zo, of vrij ben, dan vind ik het normaal om dit gewoon te betalen. Voor de gastouder is het ook gewoon haar inkomen. Verder heb je vooraf altijd een kennismakingsgespek waarin je kijkt of het klikt met elkaar. Als dit niet zo is, kun je op zoek naar iemand anders.
Zowel ikzelf als mijn man werken onregelmatige diensten. Ik heb een gastouder die flexibel is. Ik breng mijn zoontje er alleen heen als het nodig is, wel met een gegarandeerde minimale afname (bij mij 9 uur per week). KDV ging bij ons echt niet, niet kwa begintijden op het werk als het feit dta ik geen vaste dagen kan regelen op het werk.