LS, Ik krijg een brief van mijn werkgever, dat mijn loon fasegewijs verminderd gaat worden. 90% 6 mnd na mijn zw.verlof 75% 1 jaar na mijn z. verlof 70% 1,5 jaar na mijn zw.verlof Nou had ik hierover met een Uwv-medewerker gesproken, en die zei tegen mij dat dit voor mij niet zou gelden omdat ik ziek ben door zwangerschap (bekkeninstabiliteit). Maar nu krijg ik dus toch deze brief dat mijn loon per 23-01-2015 gekort gaat worden! Ik begrijp het niet meer. Betekent dit dat ik inderdaad gekort ga worden ook op mijn ziektewet uitkering? Ik werk nu alleen maar op therapeutische basis met veel moeite 2 ochtenden in de week (ipv 34 uur per week). alvast bedankt voor het antwoord.
Beste Guapetona, Je wilt weten of je gekort gaat worden op je Ziektewet-uitkering. Ontvang je via UWV een Ziektewet-uitkering als gevolg van je zwangerschap of bevalling? Dan heb je recht op 100% van het dagloon. Normaal gesproken verrekent jouw werkgever de uitkering met je salaris. Soms is het ontvangen dagloon minder dan wat het salaris is. In die situaties vult de werkgever de uitkering zelfs aan. In je arbeidsovereenkomst of CAO kan zijn opgenomen dat je werkgever bij ziekte minder hoeft te betalen. Dat is gebruikelijk, maar of dit ook geldt bij ziekte als gevolg van zwangerschap weet ik niet. Dit is iets juridisch, wat vastgelegd is in het arbeidsrecht. UWV Webcare is niet bevoegd juridisch advies te geven. Ik zou je CAO er eens goed op nalezen en eventueel contact zoeken met bijvoorbeeld het Juridisch Loket (0900-8020), rechtsbijstandsverzekering of vakbond. Je kunt er ook voor kiezen de uitkering van UWV rechtstreeks naar jou over te laten maken. Als je geen werkgever had gehad, had je immers ook 100% doorbetaald gekregen. Stuur dan hiervoor een wijzigingsformulier om het rekeningnummer aan te laten passen. Houd er dan wel rekening mee, dat je wekelijks krijgt uitbetaald en het vakantiegeld al bij de betaling in zit. Dat zou inhouden dat je volgend jaar wel minder vakantiegeld ontvangt van je werkgever dan je zou verwachten. Ook zal er voor de duur van je ziekte er geen pensioen worden afgedragen als je de betaling rechtstreeks van UWV ontvangt. Zoals gezegd zou ik eerst contact opnemen met een arbeidsadviseur en je arbeidsovereenkomst/CAO erop nalezen. Ik wens je veel beterschap en ook jij veel heil toegewenst de komende tijd. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Op de site van het UWV lees ik het volgende: Ziek na uw zwangerschapsverlof Kunt u na uw zwangerschapsverlof nog niet werken, omdat u ziek bent door de zwangerschap of bevalling? Dan heeft u recht op een Ziektewet-uitkering. Meld u ziek bij uw werkgever, hij vraagt dan de uitkering voor u aan. De Ziektewet-uitkering is gelijk aan uw dagloon en duurt maximaal 2 jaar. Het lijkt er nu op dat mijn werkgever de gewone ziektewet hanteert, terwijl bovenstaande op mij van toepassing zou moeten zijn? Toch?
Beste Guapetona, Wat je op onze website hebt gevonden is inderdaad op jou van toepassing. Wanneer je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap of bevalling, heb je recht op een Ziektewet-uitkering van UWV. Er kan voor gekozen worden de betalingen via je werkgever te laten lopen. De werkgever zou de Ziektewet-uitkering zoals UWV die betaalt dan aan jou door moeten betalen zonder jou daarop te korten. Zoals Martijn al aangaf, kun je er ook voor kiezen het geld van UWV direct op jouw rekening over te laten maken. Tijdens een Ziektewet-uitkering vanuit UWV bouw je geen pensioen op. Niet vanuit UWV in elk geval. Je kunt hierover met je werkgever en/of pensioenfonds in overleg of hier een mouw aan te passen is. Kom je er met je werkgever niet uit? Neem dan contact op met bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020) voor advies. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare