Hallo iedereen, Ik ben al 2 jaar thuis en na vele persoonlijke redenen wil ik weer aan het werk of mijn opleiding oppakken. Ik wilde op een site voor kdv informatie winnen maar vind niet zo heel veel. Er stond dat ik geen berekening kon maken over de kosten omdat ik niet werk en geen kdv toeslag van uwv en gemeente ontvang. Moet ik eerst werk hebben en me dochtertje daarna pas inschrijven voor een kdv? Of kan ik haar nu al inschrijven? Als ik haar nu inschrijf en ze hebben plaats maar ik heb nog geen baan hoe gaat het dan in zijn werk? Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken. Alvast dankjewel.
je kan haar nu wel alvast inschrijven echter krijg je dan geen kinderopvangtoeslag. Zodra je werk hebt dan krijg een KOT. Je kan ook in overleg kijken met het kdv of de daadwerkelijke opvang kan ingaan op de dag dat je begint met werken...
Als je haar in gaat schrijven en ze mag er heen en je hebt nog geen baan, krijg je ook geen terug gave van de belasting. VAak zijn kdv kosten rond de 6.50 per uur. Waarvan je max 5.00 vergoed krijgt van de belastingdienst als je als beide ouders werkt. Maar je mag ook niet meer opvang uren afnemen dan dat je zelf werkt want die krijg je niet vergoed...
Tuurlijk kun je haar alvast inschrijven, maar is er een wachtlijst? Anders hoeft dit helemaal niet. Dan zou ik wachten tot je werk hebt en dan weet je ook zeker dat je een vergoeding gaat krijgen.
Ja oke, maar ik lees vaak dat sommige ouders alleen werken voor het kdv. Ik moet ook nog eens werk vinden, ik weet er echt helemaal niks vanaf, ik zou niet willen dat als ik werk ik maar 150 euro per maand overhoudt. Is kdv duurder dan gastouder?
Het werken om kdv te betalen zal wel mee vallen wordt altijd sterk overdreven ligt aan hoeveel uur je gaat werken... Een gastouder is vaak goedkoper als kdv... Je het dan ook nog kdv waar je per uur betaald en niet per dagdeel wat dus vaak ook goedkoper is... Je kan vaste dagen opvang nodig hebben maar je kan ook flexibele opvang afnemen en flexibele is ook vaak duurder als vaste dagdelen... Inschrijven zou ik nog niet doen zolang je geen baan hebt of je moet het kdv bellen en een regeling kunnen maken dat je niet persee per die datum start
Momenteel gaan mijn 2 kindjes naar een gastouder. Ik betaal 440 euro voor 1 dag in de week ( a 9uur) 1 dag naar schoonouders, en in het weekend is mijn man thuis ( werk in de zorg) Ik krijg 275 terug dus netto ligt het rond de 170 wat ik uiteindelijk zelf betaal. En gelukkig verdien ik meer dan dat Per maand ongeveer zo'n 1300 voor 24 uur.
Ik hoor/lees vaak over kdv's dat je je kindje alleen op bepaalde tijdstippen mag halen/brengen. Is dit overal zo? Ik vind het doodeng om L.emm te brengen, maar het wordt tijd voor hem maar ook voor mij! Als hij op een kdv zit dan zou ik juist graag eens onverwachts binnen stappen, om op een onverwacht moment te kijken hoe zij met hem om gaan. Is dit raar en gewoon echt niet mogelijk of kan het wel?
Bij ons is het niet mogelijk. Bij mijn weten is de deur buiten de haal- en brengtijden op slot (uit veiligheidsoverwegingen). Buiten dat zouden de pedagogisch medewerkers er niet op zitten te wachten omdat het stoort als ouders op ieder moment binnen kunnen lopen. Ze hebben toch een vast dagritme.
Er zitten veel verschillen in kdv. Vaak kan je per dagdeel brengen (ochtend of middag) maar tegenwoordig werken ook steeds meer kdv's met blokuren. Hiervoor moet je dus bellen/informeren bij het kdv naar jouw keuze. Zomaar binnenlopen kan vaak niet, maar bellen mag wel altijd. Over inschrijven/betalen. Ik zat na onze verhuizing zonder werk, maar was wel actief opzoek naar een baan. Ik heb het kdv gewoon even gebeld en situatie uitgelegd. Het antwoord was vrij simpel, nu inschrijven zonder startdatum. Zodra ik zicht had op een baan moest ik hen bellen. Zolang hij wel ingeschreven was, maar niet er heen ging betaalde ik niets. Op dinsdag kreeg ik te horen dat ik een baan had, direct gebeld en op maandag kon hij voor het eerst terecht. Dit kwam mede door mijn vroege inschrijving en door geen wachtlijst. Dus zet al je vragen op papier en bel het kdv naar je keuze of evt meerdere of ook een gastouder?
Bij ons is het wel mogelijk om onverwacht binnen te lopen. Deur is met camera. Dus personeel ziet een ouder, en maakt (na aanbellen) de deur open. Is geen probleem en wordt ook nooit als vervelend ervaren. Na ons info gesprek, werd zelfs gestimuleerd dat we dat eens doen.
Op het KDV waar ik werk, is het de bedoeling dat de kinderen voor 9 uur gebracht worden dus tussen 7.00 en 9.00 en halen tussen 16.30 en 18.30. Als ouders hun kinderen eerder willen halen of later willen brengen vinden wij het fijn als ze van tevoren even bellen want dan kunnen wij er rekening mee houden in het schema van het kind. Bijv. Een slaapje iets eerder zodat ze op tijd wakker zijn of een fruithap iets later. Altijd in overleg met ouders natuurlijk. Er zijn ook ouders die op een onverwacht moment binnenkomen is ook prima wij hebben niks te verbergen. Het kan dan alleen wel zo zijn dat het kindje net ligt te slapen...
Wij betalen per uur en kunnen ook ieder moment van de dag halen en brengen... Als ik om 13:30uur weg moet richting werk dan zet ik Jesse eerst af om 13:25uur geen enkel probleem. Maar er zijn maar 3kindjes per groep die zulke uren mogen hebben. Door mijn onregelmatige diensten en tijden is dit voor ons ideaal soms heb ik namelijk maar twee uurtjes nodig vanaf 15:30uur en dan kan ik hem dan dus brengen...