zoontje van bijna 3 jaar praat niet!!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jolanda1986, 19 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jolanda1986

Jolanda1986 Fanatiek lid

3 feb 2010
    1.116
    10
    38
    Sint willebrord (NB)
    mijn zoontje van bijna 3 jaar (30sept2011) praat niet! hij heeft tot zijn 2 jaar wel wat gezegt standaard woordjes papa,mama,opa,oma,die,dat..maar ineens is hij gestopt met praten het is nu alleen maar uh of ah...
    We gaan sinds april met hem naar logepedie toe en ze komen daar ook geen stap verder, hij begrijpt alles wel heel goed wat ze vragen...
    In mei hebben ze buisjes in beide oren gezet omdat hij vocht achter zijn trommelvliezen had.

Momenteel ben ik even ten einde raad omdat niemand een stap verder komt, ze weten niet wat ze er precies mee aan moeten enof van moeten denken..

herkent iemand dit probleem?

2. Es85

Es85 Niet meer actief

Behalve de buisjes, is zijn gehoor weleens onderzocht? Een goed gehoor is een vereiste voor een goede spraak- en taalontwikkeling. Je kunt je bijvoorbeeld door laten verwijzen naar een audiologisch centrum. Daar kunnen ze gehooronderzoek doen, maar ook breder diagnostisch onderzoek (logopedisch/psychologisch). Wellicht heeft je zoon meer en intensievere begeleiding nodig.

3. Jolanda1986

Jolanda1986 Fanatiek lid

3 feb 2010
    1.116
    10
    38
    Sint willebrord (NB)
    Ik moet 9juli terug naar de kno met me zoontje... dan gaat de kno arts kijken of hij vooruit gegaan is door de logepedie en de buisjes is dat niet het geval dan stuurt hij me door naar het audiologisch centrum idd... De kno heeft wel een gehoortest proberen te doen bij hem alleen hij trok iedere keer het oortje uit zijn oor.
    ik ben echt benieuwd wat er allemaal gaat uitkomen.
    op de psz is ook een pedagogisch medewerker geweest voor observatie van mijn zoontje daar krijg ik morgen de uitslag van te horen.

4. Es85

Es85 Niet meer actief

Let er wel op, een kno-arts is niet geschoold op hrt gebied van spraak- en taal! Luister hierin vooral ook naar jezelf. Een verwijzing kan ook altijd via de huisarts.
    Ik weet hoe vervelend dit kan zijn, werk zelf als logopedist op een AC. Hopelijk doen de buisjes al veel! Succes!

5. jetje86

jetje86 Actief lid

3 jul 2011
    454
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn pas begonnen met prt training. Schijnt bij heel veel kinderen een groot succes te zijn. Er is ook een goed boek over bij BOL. In de eerste 'les' kreeg ik te horen dat ik juist veel te veel praatte tegen onze zoon. Ik moet juist zinnen van 1 woord maken. Dus Bed! Fles! Brood! Buiten! Ik wil er hoe dan ook echt voor gaan, maar voel me wel eens super belachelijk hoe ik nu communiceer met mn kind. Maar waarempel, het lijkt wel echt te werken. Een beetje tegendraads hoe een logopediste werkt. Maar sommige kinderen kunnen heel moeilijk de kernwoorden uit een zin halen en geven dan bij voorbaat op. Ik zie echt dat mijn kind heel blij is met deze aanpak en na een paar dagen al dingen meer begreep. Hoop dat je er wat aan hebt!

6. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van nu 3 praat ook niet, de enige woordjes die ze zegt zijn Daddy en ja. Ze begrijpt echter alles wat we zeggen, in 2 talen.
    Nu heeft zij (net als haar broers die ook pas bij 3 begonnen met praten) een vorm van autisme, dus ik zou dat ook zeker laten onderzoeken.

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heeft hij geen gehoortest gehad met 3 weken?

8. Es85

Es85 Niet meer actief

In NL is er op de 5e dag een gehoorscreening. Neem aa dat hij daar goed doorheen is gekkmen. Anders wordt je na 3 keer proberen al voor verder onderzoek doorgestuurd. Vocht achter de trommelvliezen zorgt ook voor een vermindert gehoor.

9. Jolanda1986

Jolanda1986 Fanatiek lid

3 feb 2010
    1.116
    10
    38
    Sint willebrord (NB)
    ja gehoortest was na de geboorte goed. maar vocht achter de trommelvliezen komt door vaak verkouden zijn.
    Begrijpen doet hij alles.... gister een test gehad bij de logopedie (Juiste plaatjes aanwijzen) daar kwam hij tot de leeftijdscategorie 4-6jaar dus helemaal niet slecht.
    9juli terug naar de kno die verwijst me waarschijnlijk door naar het audiologisch centrum, wel moet ik erbij zeggen dat hij wel gepraat heeft tot zijn 2jaar! maar ineens is gestopt.

dat vonden ze al heel raar bij het cb, kno en logopedie.

cb,kno, logopedie, peuterspeelzaal en een pedagogisch medewerker denken niet aan een vorm van eventueel autisme omdat mijn zoontje heel goed omgaat met veranderingen en niet bang is aangelegt naar andere mensen.

we zullen even de kno afwachten en kijken wat er allemaal gaat komen.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

selectief mutisme?

11. Es85

Es85 Niet meer actief

Ik zou niet direct met die termen over tafel gaan. Er kunnen meerdere redenen zijn en dokr nu al dingen te roepen worden ouders soms onnodig ongerust. Ik zou echt eerst een gehooronderzoek afwachten! Als dat goed is kan je verdere diagnostiek in andere richtingen gaan inzetten.

12. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Neem contact op met stichting vroeghulp. Zij kunnen je heel goed doorverwijzen!

Ook hier een oudste van 3 die niet praat, maar hij heeft een vorm van autisme...

Deel Deze Pagina