Aardbeienvlek behandelen met propranolol

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Blaadje, 20 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Sinds eind maart wordt onze dochter behandeld met het medicijn propranolol voor haar aardbeienvlek.
    Nu ben ik benieuwd of hier meer mama's zijn die ook bezig zijn met deze behandeling of deze al achter de rug hebben!

2. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Huh..
    Propranolol is een betablokker die ervoor zorgt dat het hart minder zuurstof nodig heeft, waardoor het hart dus langzamer gaat kloppen.

3. Mcdd

Mcdd Lid

28 apr 2012
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom wordt de vlek behandeld?

Onze dochter heeft een aardbeien vlek, maar deze wordt niet behandeld. Ons is altijd verteld dat deze vanzelf vervaagd/verdwijnt..... Ze is nu 4 en de vlek is voor 80% al weg. De zoon van vrienden van ons had een vlek op zijn rug, met z'n zesde jaar was die weg.

4. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ja dat klopt het is een bloeddrukverlagend medicijn;)
    Het heeft als bijwerking dat een aardbeienvlek er van wegtrekt.

5. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik kan natuurlijk niet oordelen over de ernst van de aardbeienvlek, maar het lijkt me nogal een heftig medicijn om in te zetten.

6. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ze heeft deze vlek op haar neuspunt en er bestond een kans dat haar neusgat dicht zou gaan zitten door de zwelling.
    En wees gerust, je kunt hier als ouders niet zomaar voor kiezen.
    Ze doen dit echt alleen als het medisch noodzakelijk is, niet omdat het mooi is;)

7. glimworm

glimworm Niet meer actief

klopt. Collin heeft een klein vlekje op zijn hand, doen ze niks aan.
    Als een aardbeivlekje op een plaats zit waar je kind last van heeft, het gaat bloeden of als het te groot is dan zullen ze eerder op behandeling overgaan.
    Wel heftig zulke zware medicijnen. hopelijk hoeft je kindje er niet te lang aan.

8. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ze doet het er gelukkig heel goed op. Ze is er niet moe of slaperig van geworden en ze ontwikkeld zich ook gewoon naar behoren.
    Dat was van te voren echt een angst van me, maar de arts gaf toen al aan dat het nooit de ontwikkeling mag remmen.
    Waarschijnlijk moet ze de medicatie blijven gebruiken totdat ze 1 is, maar daar wil ik het nog is over hebben, ik vind het nogal lang.

9. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    wat spannend! Mijn zoontje heeft een aardbeivlek van ter grootte van ongeveer een 2 euro munt. Alleen is deze niet egaal rood maar echt gespikkeld. Wordt zo'n vlek eigenlijk nog groter naarmate een kindje groeit?
    Stond er van te kijken dat de eerste maanden ik steeds uit moest leggen aan artsen e.d. wat het was....zij zijn toch arts :)

(na de geboorte was het mij al opgevallen maar toen werd het nog afgedaan als een blauw plekje van de bevalling).

Hier wordt het overigens niet behandeld. Maar op het kdv van mijn zoontje zit een meisje die een vlek heeft in haar nek/borst en die is denk ik zo'n 20 cm, echt groot dus. Ook die gaan ze behandelen met medicijnen en anders operatief verwijderen. Ik weet er niet echt het fijne van, maar weet wel dat ouders ook heel positief tegenover de medicijnen staan.

Heel veel succes in elk geval!

10. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    De vlek kan in principe blijven groeien totdat je kindje een jaar is, maar meestal stopt het al wel eerder.
    Het kan ook heel snel weer wegtrekken maar de kinderarts heeft ons gezegd dat je rekening moet houden met 10 procent per jaar, dus dat het pas helemaal weg zou zijn als ze 10 is.

Hier was het na de geboorte ook al zichtbaar en werd toen ook afgedaan als een blauwe plek;)

Ik moet zeggen dat hij mij ook echt meevalt hoor!
    Ze moet 3x daags dat medicijn hebben en ze is er helemaal gek op.
    Soms zuigt ze het spuitje zelf leeg:D

Het resultaat is ook al heel snel zichtbaar. Na 2 dagen merkten wij al dat de zwelling afnam en de kleur minder donker werd.
    Nu beginnen we echt te merken dat het wegtrekt, op sommige plekken zie je al weer de gewone huidskleur.

11. suusje1979

suusje1979 Bekend lid

22 nov 2010
    844
    0
    0
    midden van het land
    Mijn zoontje krijgt atenolol voor een aardbeienvlek op zijn lipje. Ook een betablokker. Ik heb het hem 4 maanden gegeven, maar ben er mee gestopt. De aardbeienvlek zit er nog en is onveranderd. Maar hij had best wat bijwerkingen: heel bleek zien, koude en paarse handen en voeten, onrustig slapen. Ik ben er nu zo'n 3 a 4 weken mee gestopt en hij zit echt vreselijk goed in zijn vel. Ik denk dat hij nog meer bijwerkingen had ( hoofdpijn en/of misselijk zijn ook bijwerkingen). Ik heb begrepen dat propanolol een wat sterker medicijn is met meer kans op bijwerkingen.
    Ik ben blij voor jullie dat het aanslaat en dat je kindje geen bijwerkingen ervan heeft!

12. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Wat vervelend zeg dat jullie kindje zoveel last had van bijwerkingen!
    Ze hebben ons inderdaad verteld dat er 2 soorten medicijnen worden gebruikt.
    Maar verder niet dat propranolol een sterker medicijn zou zijn.
    Ze heeft dus ook echt helemaal geen bijwerkingen, ze ligt nu lekker in de box te gillen en te spelen dus ze zit gelukkig gewoon lekker in haar vel.

Ik kan me voorstellen dat jullie zijn gestopt als je kindje er zo heftig op reageert!
    Moesten jullie het ook 3x daags geven en moest jullie kindje ook 3 dagen opgenomen worden om te kijken hoe je kindje op het medicijn reageert?

13. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Owhja en bij ons is het eigenlijk precies andersom als bij jullie.
    Ons meisje huilde eerst heeeeel veel en sliep heeeeel slecht.
    Nu huilt ze bijna nooit meer, lacht alleen maar en is heel vrolijk en ze slaapt ook super.

14. suusje1979

suusje1979 Bekend lid

22 nov 2010
    844
    0
    0
    midden van het land
    Nee, hij is niet opgenomen en hoefde het medicijn maar 1 keer per dag te geven.Hij kreeg atenol in capsulevorm, kon ik oplossen in flesvoeding. Eerst begonnen met 1mg per kilo lichaamgewicht, later naar 1,5 mg. De laatste keer wilden ze de dosis weer verhogen, toen zijn we gestopt. Als mijn zoon een jaar is word hij weer door de dermatologen en een plastisch chirurg bekeken. Dan gaan ze kijken of hij alle bewegingen kan maken met zijn mond ivm praten.

15. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Capsules zijn inderdaad ook mogelijk bij propranolol maar ik geef bv dus dat is niet zo handig:p
    Wel apart dat jouw kindje niet is opgenomen, bij het ziekenhuis waar mijn dochter onder behandeling is doen ze dat standaard.
    Bij elke controle wordt ook dr bloeddruk gemeten.
    Ze moeten namelijk goed in de gaten houden dat de bloeddruk niet te laag word, dan moeten ze namelijk ook direct stoppen met de medicatie!
    Ze hebben bij ons in het ziekenhuis dus heel langzaam de dosis opgebouwd.
    Voordat ze het medicijn kreeg werd haar bloeddruk gemeten en ong. 2 uur later weer. Ondertussen werd ook haar hartslag en het zuurstofgehalte van haar bloed in de gaten gehouden.
    Dat vond ik zelf wel een heel fijn idee.

16. suusje1979

suusje1979 Bekend lid

22 nov 2010
    844
    0
    0
    midden van het land
    Hij stond wel onder controle hoor, gelukkig. Voor de start is er een hartfilmpje gemaakt en tussendoor zijn we een paar keer teruggeweest voor controle en bloeddruk meten. Ook een aantal belafspraken gehad, wel heel gecontroleerd allemaal. Maar omdat het geen effect had wilde ik er niet mee doorgaan. Maar het was allemaal heel netjes geregeld.

17. Loes1983

Loes1983 Actief lid

29 okt 2010
    426
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames, ben even aan het meelezen omdat onze dochter ook 2 aarbeienvlekken heeft op haar arm. Wij behandelen het niet omdat ze er geen last van heeft. Ik zie nu dat ze grijs beginnen te worden, klopt het dat ze dan aan het 'inkrimpen' zijn (of hoe moet ik het noemen).

Groetjes Loes

18. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik had als kind een hele grote gespikkelde op mijn arm, rond mijn 5e was hij helemaal weg. Onze dochter heeft er 2 op haar borst en 1 op haar arm, maar dit zijn echt kleine spikkels. Ik dacht dat het kwam doordat ik haar in de 2e week met mijn nagel geschaafd had, maar volgens haar kinderarts is dat puur toeval. Wist niet dat je er medicijnen voor hebt, wel dat ze eventueel operatief verwijderd kunnen worden.

19. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    @Loes word het grijs om haar aardbeienvlekje heen of word de aardbeienvlek zelf grijs?
    Bij mijn dochter zag je op een gegeven moment dat de huid om haar aardbeienvlekje grijs begon te worden, volgens de arts duide dat er juist op dat het groter zou gaan worden.
    En in principe worden aardbeienvlekjes op de armen niet behandeld tenzij het bijvoorbeeld ernstig en vaak bloed.

@Doortje, ze gebruiken dit medicijn ook nog maar heel recent. Het grote voordeel is dus dat het kindje er geen litteken aan over houd.

20. Loes1983

Loes1983 Actief lid

29 okt 2010
    426
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ blaadje, de vlekken zelf worden grijs en lichter rood, ik heb al bijna 2 maanden niet meer het idee dat ze groter worden. De huid eromheen ziet er gewoon normaal uit.

Deel Deze Pagina