Kinderspaarrekening...tips?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Meryl, 1 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Wij hebben een internetbankier rekening voor onze dochter geopend. Hier zat de meeste rente op. Alleen als we geld storten (met haar spaarpot) moet dat eerst op onze rekening gestort worden en zetten we dat thuis op haar rekening over via internetbankieren. Wij sparen 5 euro per week.

2. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Wij gaan ook een rekening openen als de kleine er is, maar wel op zijn of haar naam. Ik snap de redenatie wel van mensen om ervoor te kiezen om het op de eigen naam te laten staan, maar ik denk dat het er een beetje van afhankelijk is hoeveel je wilt gaan sparen enzo. Stel dat je iedere maand € 50,00 spaart voor je kleine, dan heeft ie met z'n achttiende een bedrag van dik € 10.000 (exclusief rente). Stel dat je kind nu wél verantwoord omgaat met z'n geld, en je wilt dat geld dus wel op z'n 18e vrij laten vallen aan je kind, dan zit je er toch mee dat je zoveel geld niet belastingvrij mag schenken ineens. En ik vind het zonde om mijn kind belasting te laten betalen over geld dat wij voor hem of haar gespaard hebben. En mocht ik zien dat het kind toch niet verantwoord met het geld om kan gaan dan kan ik het geld op z'n 16e of 17e altijd nog terughalen.

Wij gaan trouwens sparen op een 'gewone' internetspaarrekening. Kinderrekeningen hebben inderdaad altijd nog wel addertjes onder het gras en lage rentes. Het lijkt wel leuk met allerlei kadootjes en mooie introductierentes, maar op den duur leveren die rekeningen meestal wel minder op...

Succes met je keuze!

Groetjes,
    Josien

3. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

5 feb 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    Wij denken aan een spaarrekening bij de ASN. Die hebben een best leuke rente (3,5%) voor de jeugdrekening. Bovendien weet je zeker dat jouw spaarcentjes niet in kinderarbeid worden geinvesteerd. Die rekening zetten we dan wel op ukkies naam denk ik.

Heb even gekeken hoe het zit met die schenkingen:

Fiscale vrijstellingen
    [FONT=Balance Regular,Balance Regular][FONT=Balance Regular,Balance Regular]Jaarlijks kunt u een bepaald bedrag aan uw (klein-)kinderen schenken zonder dat de belastingdienst er schenkingsbelasting over heft. Dit maximumbedrag is voor ouders € 4.556,- en voor grootouders € 2.734,- (2009).[/FONT]

Tja..je kan het ook in meerdere delen aan je kind geven. Of gewoon elk jaar het collegegeld/boeken/andere studiedingen betalen. Zo deed mijn vader het.. Ik heb zelf nooit echt een cent gezien, maar hoefde ook niets zelf te betalen.
    [/FONT]

4. Meryl

Meryl Bekend lid

30 jan 2009
    737
    0
    0
    Hallo dames,

Wat ik nog niet helemaal begrijp over die belastingheffingen e.d.;
    Stel dat je het geld op een eigen rekening zet en jouw kind bv op zijn/haar 18e jaar geld geeft voor het behalen van een rijbewijs, moet je dit dan aangeven bij de Belastingdienst? Niemand hoeft toch te weten waar je het geld precies aan besteed of dat je 'iets schenkt'? Of zie ik dit nu verkeerd? ;) Begrijp het niet helemaal...er is ook al belasting betaald over dat geld door onszelf...betaal je dan niet dubbelop? :(

5. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Tja Meryl, dat is het 'mooie' van het Nederlandse systeem. Je betaalde er eerder al belasting over en dan mag het nog een keer ;). Vergelijkbaar met een erfenis. Degene die overleden is heeft er zijn leven lang belasting over betaald (loonbelasting bijvoorbeeld, of belasting over vermogen), maar als je het erft mag je er nog een keer belasting over inleveren ;).

Maar het is inderdaad waar. Als je op zijn/haar 18e verjaardag het hele bedrag ineens aan je kind geeft en het is meer dan het 'toegestane' bedrag van dik € 4.500 (dit bedrag verandert trouwens ieder jaar), dan betaal je er dus belasting over.

Je zou het inderdaad ook zo kunnen doen als Inkiewinkie beschrijft, ieder jaar een deel schenken. Maar dan ben je dus wel gebonden aan dat maximum en is het, zoals ik eerder al schreef, er een beetje afhankelijk van hoeveel je gespaard hebt. Mocht je die € 10.000 euro gespaard hebben op zijn/haar 18e verjaardag en hij/zij wil die investeren in de aankoop van een leuk autootje na het behalen van een rijbewijs (samen maakt dat al een mooi bedrag waarvoor je gespaard moet hebben ;)), dan kan dat dus niet ineens.

Maar het maakt natuurlijk nogal een verschil of je maandelijks € 5,00 spaart voor de kleine of € 100,00.

En weet je... het blijft altijd wel lastig. Ik vind het heel belangrijk om naast het feit dat wij zelf sparen voor de kleine, je je kind ook opvoedt met een heel goed gevoel voor geld. Ik ken ouders die hun kinderen amper uitleggen wat de waarde van geld is. Die kinderen denken werkelijk dat je eindeloos geld uit een geldautomaat kan halen en die snappen niet dat je daarvoor toch eerst geld op een rekening moet hebben staan. Het is natuurlijk niet raar dat die kinderen geen besef van de waarde van geld hebben. Zakgeld is daarom denk ik al een goede eerste stap. Maar goed... nu ga ik wel heel erg off-topic ;).

Groetjes,
    Josien

6. Meryl

Meryl Bekend lid

30 jan 2009
    737
    0
    0
    Bedankt Josien, ik heb veel aan je antwoord.

Wat je schrijft over 'opvoeding en geld', daar kan ik me helemaal in vinden. Ik vind dat ook enorm belangrijk..het overbrengen van de 'waarde' van geld bij kinderen. We werken er immers hard voor en het komt niet zomaar uit de lucht vliegen.
    Vroeger, zodra ik oud genoeg bleek, werkte ik bij een bakkertje op zaterdag. Ik kreeg geloof ik 2,20 gulden per uur, maar het besef van het zelf verdienen, dat heeft mij zeker goed gedaan! :) Die 5 gulden zakgeld per week ook trouwens...

Hoop dat zeker goed te kunnen overbrengen straks bij de kleine! ;)

7. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Wij hebben toevallig vandaag besloten een Regenboog Rekening te openen bij de Rabobank wanneer onze kleine meid is geboren, deze rekening is echt om te sparen voor later.. opa's en oma's kunnen hier op storten, we zullen verjaardagcentjes en geld wat ze evt. voor haar rapport krijgt als ze naar school gaat hier ook op overmaken, dus echt haar eigen spaarcentjes..
    Al denk ik wel dat we voor haar 18de het nog wel naar een andere spaarrekening zullen overmaken, zodat ze er dan nog even niet bij kan, maar pas als ze uit huis gaat en inderdaad voor een auto als ze haar rijbewijs heeft gehaald. De verleiding is denk ik anders te groot om het aan "onzin" uit te geven.
    Daarbij open ik op mijn naam een spaarrekening voor haar studie en rijbewijs.. daar wil ik dan de kinderbijslag op storten.
    Ik denk eigenlijk dat we het dan wel goed hebben geregeld. :)

Ik vind het trouwens ook belangrijk dat kinderen de waarde van geld leren, veel kinderen tegenwoordig zijn zo verwend en vinden alles maar vanzelfsprekend.. ik irriteer me daar heel erg aan.

8. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik zou daar toch even beter naar kijken. Op dit moment dalen de kinderspaarrekening het minst snel van alle spaarrekeningen. Bij de Rabo geeft de Regenboogrekening al een aantal maanden de hoogste rente (gisteren zijn alle spaartarieven van de Rabo nog aangepast naar beneden).
    Bij de ABN AMRO doet de kinderspaarrekening het ook niet slecht tegenover de gewone spaarrekeningen.

9. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    @Koala, dat is helemaal waar, maar een spaarrekening voor je kind kies je voor 18 jaar over het algemeen. Dat we nu in een economische crisis zitten doet een beetje afbreuk aan wat ik eerder schreef, maar kijk wat er gebeurt als straks de economie weer wat aantrekt. Dan stijgen de spaarrentes op een 'gewone' spaarrekening in verhouding veel harder. Daar waar een 'kinderspaarrekening' vaak niet boven de 2,5 tot 3 procent uit komt (wel met leuke kadootjes over het algemeen), kan een 'gewone' spaarrekening met gemak uitkomen op 4 tot 5 procent (en van die rente koop ik dan zelf wel leuke kadootjes voor mijn kind :D). Het is moeilijk om nu een goede rekening te kiezen in deze crisis, maar ik denk dat veel mensen zich laten verleiden door aanlokkelijke rentes van dít moment in plaats van naar rentes op langere termijn te kijken.

Maar het is gewoon heel persoonlijk... Er zijn geen verkeerde keuzes denk ik, maar het is wel goed om alles in overweging te nemen.

Overigens is de rekening van de ABN denk ik wel aantrekkelijk als je 'grote' bedragen wilt gaan sparen gezien hun interessante bonusrente van 5%. Na vijf jaar sparen voegt ABN namelijk nog eens 5% extra bonusrente toe over de toename van het spaargeld in die looptijd. Dat is natuurlijk mooi meegenomen ;). En met 2,5% zitten ze ook weer een 0,5% boven de rente van de Rabobank ;).

Overigens sparen wij zelf bij Credit Europe Bank. Op dit moment 2,5% rente over de gehele inleg en je mag altijd vrij opnemen. Slechter natuurlijk dan het ooit geweest is en zeker geen vetpot meer.

Liefs,
    Josien

Deel Deze Pagina