Hallo dames, ik ben op zoek naar moeders en aanstaande moeders om ervaring uit te wisselen over fibromyalgie. Hoe is het jullie na de zwangerschap vergaan, hebben jullie tips voor me? Ik ben na een lange oefenperiode en IUI en IVF en ICSI eindelijk in verwachting! Ik geniet met volle teugen, vooral van het niet hebben van de fibromyalfie! Nou ja, niet niet hebben, maar geen last hebben van in elk geval! hartelijke groet, judith
Hoi Judith, Ik heb ook fibromyalgie. Tijdens mijn zwangerschap heb ik er gelukkig ook geen last van. Heerlijk! Na mijn vorige zwangerschap heb ik 8 maanden borstvoeding gegeven en heb er die tijd ook geen last van gehad. Na het stoppen met de BV kreeg ik binnen een paar dagen weer pijn in mijn lijf. Hele aparte gewaarwording. Ik was vrij snel weer zwanger dus de pijn is van korte duur geweest. Ga je ook borstvoeding geven? Wat mij betreft echt een aanrader tegen de pijn! Groetjes
Ja, ik heb ook fibromyalgie en inderdaad een stuk minder last van allerhande kwalen nu ik zwanger ben. Ik heb het wel, heb soms ook wel zo'n aanval van pijn, maar 't is alsof de scherpe randjes er even af zijn.
Hoi, Ook ik heb fibromyalgie en ben voor de 3ex zwanger. Ik heb het na mijn eerste zwangerschap gekregen. Toen ik zwanger van de 2e was werd de fibromyalgie alleen maar erger en dat is de gehele zwangerschap zo gebleven. Nu bij de 3e is het niet verergerd maar helaas ook niet verminderd. Ik heb het in fases dat ik er meer last van heb en dan die pijnaanvallen erbij maar goed ik heb er dus al 2 lopen dus heb geen keus om wat meer te gaan rusten. Na de bevalling van de 2e heb ik lang nodig gehad om te herstellen ook omdat ik bekkeninstabiliteit had. Als je verder nog vragen hebt of je wilt er gewoon lekker over praten stuur dan gerust een persoonlijke bericht. Succes verder met je zwangerschap en ik hoop dat bij jou de fibro op een laag pitje blijft. Liefs Saraatje
Ik heb geen fybromyalgie maar wel HMS (aangeboren) en ME/CVS (door pfeiffer). Tijdens mijn zwangerschap heb ik er wel minder last van. Helaas heb ik wel heel erg Bekkeninstabiliteit. fybro komt wel in de familie voor maar ik heb dus een (erop lijkende) aandoening. Volgens mij heb je wel een verhoogde kans op BI?
Hoi Judith, Hier nog iemand met fibro. Na de 1e zwangerschap wel een kleine terugval gehad maar door goed naar mijn lichaam te luisteren en een balans te hebben gevonden ging het vrij goed. Nu zwanger van de 2e en ik merk dat het wel zwaar wordt. De zwangerschap op zich is er al eentje met de nodige complicaties. Plus daarbij nog een dreumes rondlopen van ruim 2 jaar, die ook de nodige aandacht vraagt en erg druk is. De pijnklachten zijn op dit moment nagenoeg weg, wat bij mij door de hormonen komt. Ben zelf ook heel benieuwd hoe het gaat na de bevalling. Ik heb ervoor gekozen om geen borstvoeding te gaan geven. Dit vergt veel energie en die energie wil ik gebuiken om zelf goed te kunnen herstellen. Ik heb dit bij Emiel ook gedaan en dat is toen heel goed gegaan. Als je meer wilt weten kun je me altijd een PB'tje sturen.
HIer precies hetzelfde. Ik heb bij Noah geen goede ervaring met borstvoeding, omdat het me echt teveel energie kostte. Deze keer wil ik idd die energie beter kunnen verdelen. Daarbij heb ik dan twee kotertjes en ik wil niet dat Noah te kort gaat komen, omdat ik koste wat 't kost BV zou moeten geven...
Ik heb ook fibro. Na de zwangerschap is het vooral belangrijk om regelmatig toch je rust te nemen. Heb heel lang borstvoeding gegeven maar bij de tweede ga ik dat niet meer doen. Kost me teveel energie. Een paar handige tips : -Leg zowel verschoonspullen boven als beneden. Dan hoef je niet bij elke vieze luier de trap weer op en af. -Bij trap op en af gaan gebruikte ik een draagdoek, omdat ik mijn armen niet zo zwaar kan belasten. -Bij het voeden een voedingskussen gebruiken. Scheelt ook in het gewicht op je armen. Ga bij het voeden ook goed rechtop zitten! -voor handige tips voor het tillen van bijv. maxi cosi en de baby tillen kan je naar de ceasar/mensendick therapie gaan. Heeft mij enorm geholpen!
Zelf heb ik het niet, maar mn moeder wel...Alleen heb je daar niks aan. Er zijn wel sites waar je erover kan praten met lotgenoten!
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Heerlijk dat jullie na zolang nu eindelijk zwanger zijn, geniet ervan! Ook ik heb fibro. Gelukkig ging het met mij al een stuk beter dan 4 jaar geleden en het is eigenlijk hetzelfde gebleven nu ik zwanger ben. De klachten die ik wel heb gekregen of 'erger' zijn geworden 'wijt' ik aan de zwangerschap. Ik kan je maar 1 tip geven, blijf luisteren naar je lichaam, maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk en 1 advies, blijf in beweging! Ik zeg altijd, bewegen is een zegen en rust roest. Hoeveel pijn het ook doet, probeer toch even alles enigzins 'soepel' te houden, dat scheelt echt enorm. Ik ga trouwens wel borstvoeding proberen te geven. Mocht het om een bepaalde reden niet lukken dan stop ik gewoon.
Het is zo te lezen duidelijk dat iedereen met fibro weer anders reageert op een zwangerschap en het geven van borstvoeding. Ik denk dat het bij mij vooral de hormonen zijn die mij goed doen, ook na de bevalling juist door het geven van borstvoeding. Tuurlijk kost dit energie, maar bij mij was het grote voordeel dat ik er geen pijn bij had. Als ik dat wel zou hebben, of misschien zelfs meer dan 'normaal' dan zou ik wellicht andere keuzes hebben gemaakt. Martelen moet je jezelf zeker niet. Binnen een paar dagen na het stoppen van de borstvoeding kreeg ik weer pijn. Dat was zo apart! Ik kreeg trouwens ook allemaal andere klachten (allergieen en astma speelden weer op, ik kreeg een schimmelinfectie en ik kreeg dus weer pijn in mijn lijf) dat alles binnen een week nadat ik gestopt was. Voor mij dus (hopelijk) wel lang borstvoeding na deze bevalling. Suc6 allemaal!
Wat me trouwens opvalt deze zwangerschap, misschien klinkt 't heel pedant, is dat ik behoorlijk goed naar m'n lijf heb leren luisteren door de fibro... Ik weet dondersgoed wanneer ik rust moet nemen en merk dat ik daar ook vrij makkelijk aan toe kan geven, terwijl ik om me heen zwangeren zie die daar veel meer moeite mee hebben..
Klopt helemaal, je luisterd eerder of beter naar je lichaam doordat je al weet dat je jezelf 'straft' als je het niet doet. Toch is het af en toe moeilijk hoor. Wat mij wel een beetje is 'tegen gevallen' is dat ik er wat te makkelijk over heb gedacht. Misschien heel naief hoor maar ik dacht doordat ik al zoveel pijn en klachten van de fibro gewent ben, ik die klachten van de zwangerschap wel even zou handelen Niet dus
Welke klachten vallen tegen dan, toch niets ernstigs hoop ik? Ik vond vooral de misselijkheid in 't begin afschuwelijk, maar ja... Dáár ben ik ook niet aan gewend...
Vooral de pijn in mijn rug en nu zo tegen het einde beginnen mijn heupen ook behoorlijk te protesteren. De pijn in mijn rug komt trouwens ook van mijn galblaas, ik heb galstenen en die gaan ze pas weg halen als ik bevallen ben. Maar goed, het hoort natuurlijk ook 'gewoon' bij de zwangerschap maar je kan er nu even weinig tot niks aan doen en daar baal ik weleens van. Ik ben gelukkig niet misselijk geweest. Wat voor klachten heb jij?
Lieve meiden, Ik ben helemaal flabergasted van alle lieve en leuke reacties!! jammer dat er zoveel mensen zijn die toch last hebben van deze ziekte. Ik heb het nu drie jaar en ben geen schim meer van wat ik was voor ik ziek werd, maar ik red me inmiddels best redelijk. Mede door de FM hebben wij wel besloten dat we het vooralsnog bij een kindje willen houden, ook vanwege de MMM waar we nogal diep inzitten... Tenzij we natuurlijk ooit nog een kadootje krijgen, een spontane zwangerschap. Iemand reageerde met blijf bewegen, want rust roest. Helemaal mee eens, ik heb een hond en mijn man is brandweerman, dus als hij zijn 24-uurs diensten draait, moet ik wel naar buiten en lopen. nu lopen we gelukkig weer hele enden, maar hiervoor haalde ik de 50 meter naar het grasveld net. Tja, luisteren naar je lijf en blijven bewegen, is voor mij een heel moeilijk en kwetbaar evenwicht. Zonder mijn man kom ik ook haast niet buiten, zit 85% van de tijd in een rolstoel, kan niet meer autorijden en fietsen, dus ja, rust roest... Dus ik zie ook best wel op tegen de zwaardere maanden en de tijd dat de FM weer terug komt....maar ja, je moet het dan weer nemen zoals het komt he? Nou meiden, liefs voor allemaal en bedankt voor jullie reacties! Judith