Hoe zijn jullie begonnen met het "eerste hapje"??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door uhuumau, 19 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. uhuumau

uhuumau Actief lid

28 apr 2014
    152
    0
    0
    Hoi dames,

Het onderwerp zegt het al; "Hoe zijn jullie begonnen met het eerste hapje?"
    Ik heb mijn zoontje al een paar lepeltjes fruit gegeven maar hij lijkt niet erg geïnteresseerd.
    Terwijl ik wel denk dat hij er zin in heeft.l
    Hij sabbelt voortdurend op mijn handjes, maakt smak geluidjes, stopt alles in zn mond en komt bijna bij elke voeding eerder.
    Hij krijgt 180/6 x 5.

Hoe zijn jullie begonnen? 's Morgens een ontbijtpapje, s middags een fruit hapje of anders?

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij zijn begonnen met fruit. Tussen de flessen in s'ochtends. Na drie dagen kwam er naast s'ochtends fruit ook s'avonds nog een paar hapjes groente bij. Ze eet nu denk ik een half potje (die kleine potjes) per hapje.
    De ene dag gaat het hier ook beter dan de andere. Misschien is je kindje er dan toch nog niet aan toe?

3. Mimime

Mimime Niet meer actief

Is onder de 4 maanden niet erg vroeg?

4. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Hier begonnen met groente, precies tussen 2 voedingen in. En een week lang dezelfde smaak gegeven voor ik over ging op een nieuwe smask. Eerste dagen at hij ook maar een paar hapjes, nu na ca 5 weken eet hij ongeveer ('s middags) ern half potje en van fruit (krijgt hij nu ca 2,5 week) een paar hapjes ('s morgens).

5. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Pas bij 6 maanden begonnen, dat adviseert de WHO ook, en met Rapley, dus geen gepureerde hapjes maar stukken! Zl vindt het heel leuk! Google er maar eens op, aanrader!

6. angel071986

angel071986 Bekend lid

24 mrt 2013
    721
    113
    43
    Hier adviseren ze vanaf 4 maanden, en dan als eerste groente. Zodat ze niet meteen wennen aan de zoete smaak van fruit. Sommige kindjes lusten dan minder snel de groente....maar ach ieder bureau zegt weer wat anders ;).

Mijn zoontje eet soms best een paar hapjes, en soms heeft hij er totaal geen zin in. Niet dwingen of pushen, het is nu echt alleen voor de smaak te proeven en te wennen aan ander soort eten.

7. uhuumau

uhuumau Actief lid

28 apr 2014
    152
    0
    0
    Ik heb een paar dagen het zelfde fruithapje gegeven, hooguit 4 lepeltjes.
    Hij eet het wel, kijkt niet vies of iets.
    Hij sabbelt, slikt en kijkt weer in het rond.
    Aangezien hij steeds eerder komt voor zijn fles vraag ik me dan ook af hij wel genoeg aan zn flessen heeft.
    Elke keer is het een strijd om het te rekken. (behalve de laatste fles, daar moeten wij hem voor wakker maken)
    Ik moet maandag naar het CB, misschien hebben zij tips.

Die rapley methode ziet er erg goed uit.
    Maar ik weet niet of mijn kereltje zolang kan wachten.
    Als ik aan het eten ben en hij is bij me, volgt hij telkens mn hand.
    Vind het zo sneu als hij toch zin heeft in iets.

8. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Het lijkt mij ook erg vroeg. Maar dat kun je zelf het beste inschatten als moeder.
    Wij zijm begonnen met verse gepureerde groenten toen onze zoon ruim 5 maanden was. Nooit meer dan een paar hapjes. Echter bleek na een paar dagen al dat hij daar erge krampen en obstipatie van kreeg. Toen weer gestopt. Net als Marpunt zijn wij sinds dat zoonlief 6 maanden is begonnen met de rapley methode. Hij kan nu ook goed zitten en krijgt mondjesmaat wat voeding binnen. De darmen kunnen er dus langzaam aan wennen. En hij vindt het fantastisch om het zelf te doen!

9. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou als ik jou was toch proberen te wachten, geef hem een lepeltje in zijn handen ofzo, kan hij je leuk na doen. De darmpjes van zo'n klein kindje zijn eigenlijk nog niet klaar voor ander eten... Ik begrijp dan ook niet waarom CB hier dat aanraadt...lees dit eens Die Zes Maanden - De Groene Vrouw en vorm dan je eigen mening, dat is belangrijk, dat je in ieder geval bewust kiest, voor nu of nog even wachten! Succes!

10. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    En daar is Ellen weer ;) goede avond! Hihi.. Vandaag tandje doorgekomen hier, verklaart hopelijk de onrust van de laatste dagen!
    Sorry voor offtopic gaan, ik hou weer op :)

11. uhuumau

uhuumau Actief lid

28 apr 2014
    152
    0
    0
    Hij heeft geen last van krampen, ook bijna niet gehad.
    Hij is vrij stevig/groot voor 3,5 mnd.
    Oh, en hij kwijlt ook heeeel veel.

Misschien een andere toepasselijke vraag:
    Hoe waren de reacties van jullie kleintjes op de eerste hapjes?

12. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heel enthousiast!! Hij stopt alles in zijn mond en geniet van de smaak en de texturen denk ik.. Veel krijgt hij nog niet binnen maar dat hoeft ook niet :)

13. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Wij zijn met zes maanden begonnen met een worteltje in de hand te geven. Eerst was het zuur kijken (erg grappig!) maar daarna was het lekker smikkelen.

14. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat kwijlen, op handjes sabbelen en kijken naar wat ik in mijn mond stop doet mijn dochtertje al vanaf dat ze twee maanden is. Ze vindt alles interessant wat ik doe, tanden poetsen, bellen, afwassen en dus ook eten. Ik zag/zie daar niet in dat ze klaar is voor vast voedsel. Ik start ook pas met zes maanden, via de rapley methode. Maar ieder voor zich. Al zie ik steeds vaker dat mensen beginnen nog voor de vier maanden, vanwaar die haast? Het is dan echt nog niet goed voor de darmpjes. Eten kunnen ze de rest van hun leven nog wel.

15. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.481
    3.935
    113
    Vrouw
    Hier gaat ook alles de mond in en alles wat wij eten, wil hij ook vastpakken. Totdat het zelf zijn mond raakt... We zijn nu bijna 2 maand bezig met hapjes (begonnen met bijna 6 maand), maar hij krijgt echt nog niks binnen. Oftewel: dit gedrag zegt niks of een kind wel eten of niet, is mijn mening.
    Als je wilt beginnen zou ik het tussen de flessen doen en na een slaapje, zodat hij niet moe is.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.256
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zelf ben ik er voorstander van om een kindje het gewoon zelf te laten aangeven. Als je zoontje nog niet geïnteresseerd lijkt, is het denk ik nog wat te vroeg.

17. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn zoontje is nu 2,5 maand, maar ik heb ook op de planning staan om vanaf 4 maanden andere voeding aan te bieden, startend met groente.

De discussie 4 of 6 maanden speelt al langer, maar ik ga uit van de meest recente onderzoeken waaruit blijkt dat kinderen die starten tussen de 4 en 6 maanden met bijvoeding minder kans hebben op het ontwikkelen van allergieën dan kinderen die pas na de 6 maanden starten. Hier is ook het advies van het CB op gebaseerd. (Kind bijvoeden vanaf 4 maanden, ook van granen, voorkomt allergie). Borstvoeding blijft natuurlijk nog steeds de basis, maar hij kan dan wel al gaan proeven en wennen.

Ik wil mijn zoontje straks het liefst lekker een wortel in zn hand geven, of een stuk broccoli. Dan kan hij zelf gaan ontdekken. Maar als dat nog te vroeg is na 4 maanden, starten we met gepureerd eten en stappen we later over op de andere methode.

Deel Deze Pagina