Verborgen reflux, medicatie of niet

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Laure80, 9 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Ons zoontje van 14 weken heeft verborgen reflux. Hier zijn we nog maar net een paar weken achter.
    Ik geef hem friso comfort, heb het hoofdeind van het bedje al hoger staan en houd hem na de voeding tijdje rechtop.
    Het lijkt steeds een aantal dagen goed te gaan en daarna heeft hij er opeens wel weer meer last van. Het is dan echt geen huilbaby, maar hij is dan wel vrij onrustig.

Ben in twijfel of ik naar de huisarts moet voor medicatie of niet, omdat hij blijkbaar geen ernstige vorm van reflux heeft (en een lichte vorm hebben volgens mij wel veel kinderen).
    Wat zouden jullie doen?

2. misa

misa Niet meer actief

Herkenbaar. Hier ook een erg onrustige baby. Door de (vage) klachten denk ik ook steeds vaker aan verborgen reflux. Geen dagen en uuuuren achtereen huilen, maar niet tevreden en erg onrustig en soms huilerig. Ik ben nu al twee keer naar een osteopaat geweest en vandaag naar de huisarts. Ik ga maandag nog een keer naar de osteopaat en de voeding indikken. Anders mag ik de ha weer bellen voor een verwijzing naar de ka.

Dus ja, ik zou naar de ha gaan en om een verwijzing vragen.
    Hoe ben je erachter gekomen dat het reflux is dan?

3. joyce0606

joyce0606 Actief lid

20 mei 2012
    127
    0
    0
    Ronde 4 voor wonder 2
    Zuid Holland
    Artsen zijn niet zo vrijgeving wat betreft medicatie en baby's tenminste hier bij ons wel.

Mijn zoon heb ik met 12 weken blauw gevonden, me totaal de blubber geschrokken en hij werd direct opgenomen in het ziekenhuis, daar lag hij aan de hartmonitor, hij heeft er een week gelegen, na 1 zuurstof dip midden in de nacht, kwam er niet heel veel uit dan A-typische reflux.

even van google:
    Atypische reflux
    Behalve de ‘normale’ refluxklachten hebben deze kinderen ook hele andere klachten. Dat komt doordat bij atypische reflux maaginhoud in de luchtwegen terechtkomt. Klachten die daardoor kunnen ontstaan zijn: problemen met de ademhaling, bronchitis, astma, keelontsteking en apneu. Apneu is het plotseling tijdelijk wegvallen van de ademhaling. Deze vorm van reflux komt niet vaak voor.

ik heb geen medicatie gekregen, ik moet alleen alles indikken (dus fulltime kolven) en hij mag nu nog steeds geen vloeistoffen (water, limonade, sap, thee)

er zijn wel verschillende soorten reflux hoor! je zou dus de voedingen in kunnen dikken met Nutroton van Nutrilon (blauw doosje) dat heeft hier goed geholpen! en is beter dan medicatie.

4. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    jep, hier ook mannetje met verborgen reflux. Eerst zantac gehad van de huisarts, maar dat is zooo vies, spuugde hij net zo hard weer uit.
    Vervolgens met kinderarts overlegd,( we hebben een ziekenhuisopname gehad ivm koorts en kwamen op controle) die zei gelijk stoppen met zantac en over op losec. Dit zijn korrelige tabletjes die ik in een eierdopje oplos in een beetje voeding en dan tussen het flesje door met een klein lepeltje beetje bij beetje naar binnen giet en gelijk de fles er weer achteraan zodat hij het goed weg slikt. Helaas kan het alleen op deze manier, want als je het bij in de fles doet gaat de speen verstopt zitten.
    Maar ik merk duidelijk verschil aan t ventje sinds hij deze medicatie heeft. Hij slaapt weer lekker. Voor de medicatie sliepen we elke nacht rechtop met hem in onze armen...anders sliep hij niet.
    Je moet het wel combineren met nutriton, daar dus de voeding mee verdikken zoals hierboven ook al staat. Dan spuugt ie sowieso al minder... en hij krijgt hier hypo allergene voeding. Gewoon het zekere voor het onzekere. Het wil nog wel eens samen gaan, allergie en reflux.

5. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Hier ook verborgen reflux. Met drie weken stonden wij bij de huisarts, ik hoorde hem slikken, hij huilde veel en was ontevreden, rook zuur en had vaak de hik. Na wat forummen kwam ik dus ook bij verborgen reflux.

Ik ben toen een week lang alles gaan indikken, dit hielp echt niet genoeg na drie dagen was het alweer bal. Week erna teruggegaan, huisarts heeft gebeld met de kinderarts en met nexium weer naar huis gegaan. Zijn slokdarm kwam tot rust en hij ook, je zag hem echt met de dag opknappen.

Al lijkt het of ze er weinig last van hebben, t kan wel degelijk zeer doen. Hangt ook van t temperament van je kindje af denk ik. Meneer hier krijst het uit als iets hem dwars zit maar ken ook kindjes die dat niet doen en wat meer kunnen hebben.

Ik zou dus naar de huisarts gaan, verhaal uitleggen en vragen om medicatie. Ik denk dat het beter is voor een kindje om een lichte dosis medicatie te krijgen dan om pijn te hebben, dit is echt zielig.

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

jep huisarts gaan, laten checken, bij veel slikken kan slokdarm beschadigen en dat doet zeer.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Je kunt sowieso de melk nog een beetje indikken...

maar de keuze voor wel of geen medicatie zou ik in overleg met de huisarts maken :)

hier was het een verschil van dag en nacht
    en onze dochter spuugde nooit.. tja met medicatie was er ineens meer weinig VERBORGEN aan de reflux :)
    als ze moest spugen.. (diverse keren per dag) hoefde ik haar kleren nooit te verschonen
    Wel waren we heel erg blij met het laminaat.. dat kun je tenminste gewoon dweilen :)

maar als ze echt reflux heeft.. doet dat sowieso wel aardig pijn.
    maagzuur brandt enorm als het in je slokdarm terecht komt
    en op den duur doet het gewoon permanent zeer.
    Het herstelt wel.. maar niet zolang er elke keer een nieuwe lading maagzuur overheen komt.

Dus wellicht kan het in dat opzicht geen kwaad om toch eens met de huisarts te overleggen wat het slimst is.

8. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Mijn dochtertje is nu ruim 4 weken en heb net gebeld dat ik vandaag nog een afspraak wil. Heb nl een donkerbruin vermoeden dat ze verborgen reflux heeft. Mijn zoontje heeft ook reflux gehad, maar niet deze variant. Hij spuugde echt alles weer uit etc. Mijn dochtertje is heel onrustig, huilt veel, krijgt het soms heel benauwd als de melk omhoog komt en weer terug gaat (krijgt dan echt geen adem meer).In de tub kan ze ontspannen (gisteravond maar gedaan omdat ik me geen raad wist met het meisje) maar vervolgens dreef de tub vol met spuug en zuur. :(

Medicatie gaat sowieso in overleg met de arts. Je kan het zeker wel aangeven dat je medicatie wil! Dit is toch hartstikke zielig voor zo'n hummel. Succes hoor!

9. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Het verschilt zo per kindje.. maar als je kleintje er last van heeft, zou ik zeker naar de arts gaan. Waarom zou je je kind pijn laten hebben als het niet perse hoeft?
    Ik zag bij 3 weken al dat mijn zoontje verborgen reflux heeft, maar ze wilden er bij de huisarts niet aan. "nee hoor, niks aan de hand. Elk kindje heeft dat.":x En ondertussen werd mijn kereltje per dag verdrietiger, huilde ontzettend. Ik hoorde hem slikken, zag hem voeding opgeven en terug inslikken. En krijsen! Zo ontzettend zielig. Hij sliep overdag bijna niet meer en raakte volledig oververmoeid. Na 9 weken was ik het ontzettend beu en heb GESTAAN op een verwijzing naar de kinderarts. Die constateerde al snel verborgen reflux (grrrr dat zei ik pas 6 weken.. stelletje####!!). We zijn eerst anderhalve week alleen voeding gaan indikken. Het hielp iets, maar niet voldoende. Toen aan de Zantac, en eerlijk waar, drie dagen later hadden we een ander kind. Veel tevredener, veel minder huilen, beter slapen. Ja, het spul is vies, maar wij hebben gelukkig een klein allesetertje.We maken er een spelletje van als we het geven en we prijzen hem de hemel in als hij het op heeft. Hij trekt soms een vies gezicht als hij het doorslikt, maar dat is alleen als hij al wat chagrijnig is.
    Vorige week hebben we in overleg met de KA de dosering iets verhoogd omdat hij weer meer last kreeg, en het gaat nu weer supergoed. Hopelijk hoeven we nu niet meer te verhogen en kunnen we over een tijdje weer gaan afbouwen. Maar voorlopig niet, het gaat zo goed nu!

Geen pijn laten lijden als het niet hoeft. Ik zie het nu bij mijn zoontje, hij voelt zich nu met die medicatie zoveel beter, hij bloeit helemaal op!

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@kawaii: mja toch jammer dat er zoveel huisartesn zijn die zo denken :(

de mijne zei: "ik zie niks dat er mis zou kunnen zijn. zal ik een doorverwijzing voor je schrijven want tja, 2 artsen zien meer dan 1"

volgens de kinderarts heeft 98% van de babies in meer of mindere mate last van reflux.
    meeste ouders merken het niet... (gewoon omdat het lang niet altijd zorgt dat je kind hele dagen jankt)
    en dan zit er ook nog een categorie blijkbaar van hardnekkige huisartsen.

11. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Even een vraagje aan de moeders die voor hun kindje medicijnen hebben gehad. Hoe lang duurde het voordat het echt ging werken? Ik heb omeprazol meegekregen en het kan 2 weken duren voordat het werkt. Wat zijn jullie ervaringen?

12. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    @Cocko: ik geef Zantac, ik zag na 3 dagen resultaat en na een week was het echt zo goed als weg. Met Omeprazol heb ik geen ervaring.

13. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Nexium en na een paar dagen resultaat, weet het niet exact meer, maar ik geloof na een dag of 2 al! En als ik 1 dag vergeet of te laat ben is het ook meteen weer mis:(

Gelukkig hadden wij een zeer meedenkende huisarts en kinderarts! Geen probleem om de medicatie te krijgen.

14. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Ben bij de huisarts geweest. Inderdaad verhaal dat veel kinderen dit hebben, maar mocht wel Nexium proberen.
    Vandaag dus mee begonnen en afwachten of ik verschil merk...

Hoe geven jullie dit trouwens?

15. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Weet niet of het met Nexium hetzelfde gaat met Zantac, maar de Zantac geef ik gewoon met een spuitje op vaste tijdstippen op de dag, zo rond 08.00 en 19.30. Ik spuit het iets "dieper" in zijn mondje, als ik het voor in zn mondje geef spuugt hij het gelijk weer uit. Hij krijgt 2 ml per keer, en dat verdeel ik over 4 ''happen''. En daarna de hemel in prijzen en spelen met zn favo speelgoed!

16. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    We gaven de nexium met een spuitje langs de fles als hij dronk. Gewoon in zijn mondhoek. Later pikte hij dit niet meer en ging het wel alleen uit de spuit, weer later wilde hij dit niet meer en legde ik hem op het aankleedkussen en spoot het gewoon in zijn mondje, pas rechtop als hij het had doorgeslikt.

We hebben de dosis nooit hoeven ophogen trouwens, begonnen met een zakje aanmaken met 15 ml water, mengen en de helft geven en hiermee ook gestopt(één week voor hij een jaar werd:D Zo gaaf!).

Kan zijn dat je kindje iets meer gaat spugen eventjes, dat was hier ook. Maar omdat hij Nexium kreeg was zijn spuug minder zuur en deed dit dus geen zeer, dit geeft ook niks en hiervoor hoeft de dosis ook niet omhoog. T is alleen irritant, mocht je een mooi kleed op de grond hebben kan ik je aanraden deze voorlopig op zolder te leggen want die van ons kon echt weg.

17. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Ik vraag me af of ik Nexium (als ik het in iets water opgelost heb) aan de fles toe mag voegen (zijn fles gaat altijd leeg, dus hoef niet bang te zijn dat hij niet alles binnen krijgt).
    Staat niets over in de bijsluiter en bij de apotheek kon je me zo niet zeggen of het niet mocht.

18. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Nee niet doen, spuit het dan gewoon langzaam in zijn mondhoek terwijl hij drinkt. die bolletjes erin zijn belangrijk, stel dat er iets blijft plakken in de fles ben je de werkzame stoffen kwijt.

19. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Nexium ken ik helemaal niet, en ze willen dat hier ook niet zomaar geven? Wat raar want ik lees juist veel meer over nexium dan omeprazol (wat ik vandaag heb meegekregen..). Zou het hetzelfde werken? Dit zijn heel kleine korreltjes die je met een beetje water op een lepeltje moet geven. Vind het een lastig karweitje!

20. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    cocko zijn de werkzame stoffen niet hetzelfde? En waarom kan dit niet uit een spuitje? De apotheek heeft van die spuitjes waar je t heel makkelijk mee kan geven, de bolletjes van de nexium gaan er ook prima doorheen..

Deel Deze Pagina