Hallo allemaal! Ons meisje is nu een jaar oud en gaat al een ruime tijd steeds rechtop in bed zitten. Ze heeft redelijk veel slaap nodig, maar doordat ze steeds rechtop in bed gaat zitten, krijgt ze die slaap niet. We hebben al van alles geprobeerd: - Lakenspanners; na 2 keer waren deze er vanaf gesprongen, omdat ze rechtop was gaan zitten - Hydrofiele luiers vastmaken aan de inkeping van de slaapzak: dit vind ik zelf geen veilig idee, omdat er dan een dikke knoop bij de nek zit en ons meisje dan niet kan gaan liggen hoe ze wil gaan liggen. Nu kwam een kennis van mij laatst met een door haar moeder nagemaakte Safe T Sleep. Ik las alleen dat de orginele ook een stukje tussen de benen heeft, en dat heeft deze niet, alleen klitten band om de buik. Nu ging het een paar dagen goed, maar met klittenband en al gaat ze nu ook weer rechtop in bed zitten. Wie weet wat we hieraan kunnen doen? Iemand tips? Zeer welkom!
Hier ook dit dus Als ze echt moe is gaat ze vanzelf liggen. Het duurt dan alleen iets langer voor ze daadwerkelijk slaapt.
Ze moet zelf leren weer te gaan liggen, als je haar nu gaat beperken, dan gaat ze waarschijnlijk alleen maar enorm tegenstribbelen. Ik zou d'r helpen weer te gaan liggen, en als ze niet huilt oid, afwachten of ze zelf weer gaat liggen. Uiteindelijk leert ze het wel. Mijn dochter heeft net ontdekt dat ze in bed kan gaan staan, maar zelf weer gaan liggen lukt nog niet, dus wij zijn lekker vaak bezig haar weer neer te leggen. Tja, het hoort erbij he
Komt vanzelf goed. Ze zal zelf moeten leren dat ze moet gaan liggen om te slapen. Je kunt ervoor kiezen om haar net zolang te laten zitten tot ze zelf omvalt van de slaap, of haar iedere keer weer neerleggen. Ik heb zelf het laatste bij mijn dochter gedaan (zowel met zitten als met staan). Liep soms wel 100x op en neer om haar neer te leggen, maar de aanhouder wint
Met een jaar zou ik haar niet meer vastleggen.. Daarvoor zijn ze te mobiel, kans dat ze zich dan gek vastdraait. Het is een kwestie van doorzetten met terugleggen. Bij mijn oudste gingen we elke 12a15 minuten erheen om hem weer neer te leggen (bij het zitten en later ook bij het staan). Na een poosje had hij zelf ook door dat hij kon gaan liggen. En was het klaar.. Die 12-15 minuten was, omdat mijn jochie vaak 11a12 minuten jengelen nodig had om in slaap te komen (na een paar keer de 5-10-15-20-20 methode geprobeerd te hebben bleek dat hij steeds na die tijd sliep). Dus dat wachtte ik dan af, en als het dan nog niet stil was, ging ik hem weer instoppen. Ik zei alleen "ga maar lekker slapen, weltrusten".. En ging dan weer weg. Zo weinig mogelijk contact maken dus..
Niet vastleggen!!! Gewoon laten zitten, als ze echt moe is valt ze wel in slaap hoor! En vooral niet terugleggen elke keer!
En als ze wakker is lekker oefenen met zitten, liggen. Met oefenen bedoel ik haar laten zien hoe ze kan gaan liggen, en haar "uitnodigen" dat zelf te doen. Dat is eerst volgens mij door voorover te buigen en dan op de zij te rollen, en de beentjes te strekken. (DL gaat nu liggen vanuit zit door achterover te gaan, maar dat kon ze eerst volgens mij niet, of dan ging het te hard, zeg maar )
Hier hetzelfde. Ik maakte zelfs geen oogcontact met hem. Het is ook weer een soort fase. Als ze eenmaal weten dat ze vanuit zit stand ook weer kunnen gaan liggen en weer slaprn, houdt het vanzelf op. Met vastleggen bereik je niks. Wat moeten ze daar van leren? Dat ze stil moeten blijven liggen en niet mogen bewegen, even rechtop zitten? Hoe moet dat dan als ze ouder zijn? Wanr ze worden alleen maar beweeglijker hoor. Ik vind het nog gevaarlijk ook.
Inderdaad laten gaan! Dit hoort bij haar motorische ontwikkeling en het is echt niet goed om je kind hierin te beperken. En als je er geen aandacht aan besteedt gaat het ook snel over, het is nu nieuw voor haar. Hierna gaat ze voortdurend in bed staan, daarna misschien zichzelf uitkleden of uit bed klimmen enz. Die fases horen erbij en het kind vastleggen lost niks op mi.
Bedankt voor jullie reacties! Ik kreeg inderdaad de Safe T Sleep als tip, omdat m'n kennis haar schoonzus dit ook had met een kindje en zij hem elke keer vastlegde. Zelf heb ik hier ook moeite mee, want ik vind het zelf ook heel gevaarlijk; maar goed.. ik vond het het uitproberen waard, omdat ik weer bang was dat ze slaaptekort zou krijgen, vandaar... Het werkt dus niet, want ze word zelfs met het hoofd aan het voeteneinde wakker, dus het heeft geen zin. Het is dus inderdaad een fase, waarin ze het zelf zal moeten leren... Denk inderdaad dat ik haar gewoon laat zitten, dan zal ze zelf wel leren dat ze moet gaan liggen om in slaap te vallen. Bedankt!
hier gewoon laten gaan. Op een gegeven moment is de nieuwigheid er vanaf en deed hij het niet meer. Gaan staan en en niet meer terug tot zit/lig komen was er ook zo eentje die hem it zn slaap hield. Ik ging erheen, legde hem weer neer en ging weer weg. En soms duurde het even tot hij weer sliep maarja je doet er niks aan... Misschien kun je oefenen met haar dat ze weer leert te gaan zitten zodat ze het zelf kan en dus ook weer in slaap kan vallen?
Idd laten zitten, ze valt wel in slaap. Zo niet dan zal ik haar neereggen. Als ze weer gaat zitten na een aantal minuten weer neerleggen. Dan valt ze vanzelf wel in slaap.
Wat schattig, zittend slapen! Hier heeft ze dat ook gedaan, was maar eventjes. Toen was het nog nieuw en spannend, nu gaat ze af en toe zitten en wat rondjes lopen en daarna ploft ze neer en gaat ze richting dromenland.
Die 'fase' hebben wij hier ook gehad. Had ook van alles geprobeerd.. Op een gegeven moment dacht ik kijken wat er gebeurd als ik haat gewoon haar gang laat gaan (want ze huilde niet etc) en toen ging ze vanzelf weer liggen en slapen.. Haha