De afgelopen weken al wat vaker hier wat geplaatst ivm een ritme wat totaal zoek is. In het kort: we zaten de maand juli eindelijk op een fijn ritme: vijf flessen en in de ochtend een kort slaapje, in de middag een wat langer slaapje ( 2-2,5 uur) en einde middag powernap. Dl ging dan rond 20.00 uur slapen en om 23.00 uur maakten we haar wakker voor de fles. Verder hele dag vrolijk. Tot ruim twee weken terug, flessen weigeren etc. Veel mopperen, huilen en weinig slapen. Ik denk een sprongetje. Sinds 2-3 dagen gaat het wat beter. Nu zijn we nog aan het zoeken naar een nieuw ritme, we proberen haar zoveel mogelijk te volgen. Ze krijgt nu om 7.30 de fles en gaat dan rond 9.30 weer slapen. Eerst sliep ze sochtends altijd maar een klein uurtje, maar gisteren werd ze pas na 13.00 u wakker en vandaag slaapt ze ook al langer dan 1,5 uur. Liefst geef ik haar om 11.30 u de fles zodat we netjes om de vier uur een fles kunnen geven ( dat strakke ritme vond ze eerder heel prettig). Maar wat doe ik nu als ze weer zo lang blijft slapen? Gewoon laten liggen?
Zeker laten liggen. Ze heeft haar slaap gewoon nodig dan. Kan best dat ze tegen een griepje vecht (heerst) of een groeispurt heeft. Misschien is ze zelf wel aan het zoeken naar een ander ritme... Gewoon blijven volgen en je hoeft niet altijd de hoeveelheid flessen erin te krijgen...als je een keer zo uitkomt dat je een fles tekort komt dan is dat ook prima. Volg haar gewoon lekker en kijk waar en hoe jullie uitkomen met slaapjes en voedingen.
Lekker laten liggen! Hier probeerde ik ook altijd vast te houden aan een ritme. Dacht je eindelijk in een prima ritme te komen kwam er weer een sprongetje of tandje welke het hele ritme omgooide. Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar probeer het los te laten. Lekker laten slapen als ze slaapt, als ze honger heeft wordt ze echt wel wakker.
Oh ritme? Hier echt totaal kwijt. Denk dat wij nu het punt hebben bereikt waarop jullie twee weken terug zaten. N hier zit qua eten wel lekker in een ritme Maar slapen... Ze was al geen fanatieke slaper (45min tot een uur is lang genoeg en op 30min doet ze het ook goed), maar het is nu echt drama. Ze zit de laatste dagen maar op 3x 40min en dat is niet voldoende als ik haar humeur als graadmeter neem. 's Avonds sliep ze steeds prima om 19.30 oogjes dicht en dan rond 6.30u wakker (op een paar keer de speen kwijt na). De afgelopen twee dagen sliep ze niet voor 21u na veel gehuil en gister was ze 5.30u heel wakker en chagrijnig tot 12u! Hoop dat dit een sprongetje is want op zo weinig slaap gaat haar humeur met sprongen achteruit.
@Blijdorp Ow, ik voel met jullie mee! Ons meisje heeft al twee ondertandjes en boventandje komt ieder moment door nu. Kan er ook mee te maken hebben. Over speen kwijt snachts....dat hebben wij hier nu ook een aantal weken aan de hand. Eerder sliep ze gewoon door. Liefst wil ik natuurlijk dat ze doorslaapt want 3/4 keer snachts uit bed breekt me een beetje op. Is het dan een kwestie van een paar nachten laten huilen?
Ik weet niet of t tandjes zijn. Ze kwijlt enorm en kauwt overal op en heeft rode wangen, maar ik voel nog niks. Ik ben niet van het laten huilen dus sta ook een paar keer per nacht de speen terug te stoppen. Gelukkig is het: speen erin, paar minuutjes handje vasthouden en dan slaapt ze weer. Als ze 10 maanden is gaan we de speen wegdoen, dat wordt denk ik wel een hoop gehuil. Kan me voorstellen dat die nachten je opbreken! En wat snel ook een boventandje! Alles komt wel achter elkaar hè?
als het zo eens een keer is of je denkt dat ze ziekig is zou ik haar laten slapen. Maar ik zou haar niet structureel elke dag anders laten indelen. Mijn kinderen hebben atijd op een redelijk strak, vast schema gezeten en dat werkte perfect. Ze begonnen de dag op een vaste tijd en hield dan vaste tijden aan voor de fles. De 1 dronk om de 4 uur en de ander om de 3 uur. Ik liet het wel een half uurtje uitlopen, maar niet langer. Dan maakte ik hen wakker. Als ik sommige verhalen lees over slecht slapen en slecht eten hier, dan herken ik mij daar totaal niet in, dus ik ben wel overtuigd dat zo's strak schema helpt. Wat betreft de speen, laten huilen vind ik echt vreselijk zielig, ze doet dat niet expres toch? 3/4 keer per nacht vind ik echt niet veel. Een korte periode moesten wij de oudste de speen wel eens 20 keer terug geven. Later ontdekten we de knuffel-je-speen, dat is echt een ideaal ding. Je kunt ook een co sleeper gebruiken, dan ligt je kindje naast je en hoef je er niet meer uit om de speen te geven.
Hier gedijde Dafne juist prima met niet elke dag hetzelfde. Ik heb zelden wakker gemaakt voor de fles. Met uitzondering van de late fles, die ik achteraf veel eerder had kunnen laten vallen, maar goed Dafne regelde het zelf allemaal prima.
Ik laat liever ook niet huilen, maar kan dat dan vanzelf overgaan? Dat ze snachts wakker worden voor de speen?
Tuurlijk gaat dat over Onze dochter heeft het een periode gehad en later kon ze zelf haar spee terug in haar mond stoppen dus ging ze daar niet meer om huilen. En ze kunnen natuurlijk ook een periode weer vaker wakker worden s nachts om een andere reden (verlatingsangst, niet goed in hun velletje, dromen). Je zult toch moeten accepteren dat je met een kind niet verzekerd bent van ongestoorde nachten. Zeker bij angsten en dromen vind ik het heel belangrijk om te laten zien dat je er bent voor ze. Troost en veiligheid bieden, en ja dat betekend dat je het als ouder soms even met wat minder slaap moet doen. Overleef je wel hoor mijn kinderen zijn bijna 9 en 4 en ik leef ook nog
Ik ben nog een onervaren moeder. Nu geven we haar dus steeds een speentje als ze wakker wordt snachts, ook slaapt ze met speen in. Ik hoef dat dus niet 'af te leren'. Dat dacht ik namelijk. Dat ze daar zo aan wennen, dat ze helemaal niet meer zonder speen kunnen slapen. Dan begin ik liever op tijd met 'afleren'.
Volgens mij is het wel de bedoeling dat ze het een keer afleren. Wanneer dat bepaal je denk ik zelf. Als dat nu is dan is het nu. Wij gaan het met ongeveer 10 maanden doen.
Je kunt (mits je de energie er voor kunt opbrengen) ook je eigen, schone pink 'verkeerd om' (dus het topje in de richting vh gehemelte) aan je dochtertje geven ipv. de speen. Evt. gecombineerd met de 10minuten regel; als je je pink er na een paar minuten uit haalt en ze begint daarna te huilen en ze huilt na 10 minuten nogsteeds, dan opnieuw je pink erin (enz.). Ik ben zelf overigens altijd van mening geweest dat baby's, hoe jong ook, moeten leren om zelf in slaap te vallen. Hier dus nooit een speen gegeven (alleen enkele zgn. blauwe maandagen, toen z.l. een grote zuigbehoefte had), noch een knuffeldoekje of ander iets. Verder lette ik altijd goed op het soort huiltje; jammeren was laten gaan, overstuur huilen vergt natuurlijk een hele andere aanpak (dan hielp vaak alleen eruit halen en troosten in ons geval, zelfs dát gaat automatisch over want wilden we liever niet doen) en alles er tussen in; daar pasten we de 10 minuten regel op toe.
Wij noemen ze windows updates, je verwacht ze, weet nooit wanneer ze echt komen en alles wat je bekend is werkt spontaan anders en je weer nooit wat je na die ellende erbij hebt. Het went wel weer, en dan komt de volgende update. @TS: Hier altijd gehanteerd: slaap gaat voor eten. Van haar weten we ook wel dat ze echt geen fles voorbij laat gaan, die zijn dr heilig. Slaapt ze iets langer, dan haalt ze ze wel weer in. Vond t in t begin wel eng, maar zij gaf t prima aan (de hele wijk wist t bijna). Overdag nooit een probleem gevonden alleen voordat wij naar bed gingen en ze nog erg klein was maakten we haar wel wakker voor een fles en de nachtvoeding deden we ook wakker maken (mocht nog niet klokje rond ivm bloedsuikerspiegel).