Mijn mannetje is nu voor de 3e keer ziek in 1 maand (griep) en het kdv wil dat ik hem op kom halen (heeft koorts). Mijn baas is 'not amuses' (zoals hij dat altijd zegt ). Het is geen optie dat mijn vriend hem komt halen want die zit vaak in het buitenland voor werk, dus nu ben ik degene die hem weer moet komen halen. Ik vind dit natuurlijk heel erg vervelend voor mijn kindje, maar begin nu toch ook een beetje bang te worden voor mijn baan.. Lopen jullie hier ook tegenaan en hoe lossen jullie dit op? Ilja.
Gelukkig heb ik een hele flexibele baas, dus voor mij is het gelukkig geen probleem. Maar ik kan me goed voorstellen dat je je een beetje zorgen gaat maken. Als ik jou was zou ik in gesprek gaan met je baas en je bezorgdheid om je baan uitspreken. Ik vind wel dat je baas weet dat jij moeder bent en dan komen zit soort situaties nou eenmaal voor. Dat is voor hem vervelend, maar zo is het nou eenmaal. Je kan moeilijk je kind daar laten zitten. Wonen er geen opa's en oma's in de buurt van het kdv? Anders zouden zij misschien wel een keer je kindje willen verzorgen. Maar aan de andere kant wil je als moeder natuurlijk het liefst zelf voor je zieke kindje zorgen. Ik zou dus gewoon bespreekbaar maken hoe je je voelt. Ik vind het wel nogal ontactisch van je baas om tegen jou te zeggen dat hij zich not amused voelt. Zo zadelt hij je helemaal met een schuldgevoel op. Maar misschien blijkt uit het gesprek dat hij het helemaal niet zo bedoelt. Dat hij het gewoon vervelend vindt voor het bedrijf, maar dat hij niet vindt dat je baan op het spel staat. Succes iig en beterschap voor je zoontje!
Ik heb gelukkig ook een zeer felxibele werkgever. Maar ik heb ook een ruim netwerk om me heen die inzetbaar zijn. Ik heb iedere dag van de week wel een "back-up" bestaande uit oma's en opa's, vriendinnen, onze broers en zussen en overige familie. Opvang is hier gelukkig nooit een probleem. Ik zou als ik jou was ook proberen te zorgen voor een achterban want straks kost het je je baan nog. En inderdaad, ga een gesprek met je baas aan waarin je een middelweg probeert te vinden (thuis werken, keertje overwerken of in het weekend werken etc.)
Bedankt voor de reacties! Helaas zijn wij net verhuisd naar de andere kant van het land (ivm werk vriend), dus mijn vriendinnen wonen hier ongeveer 50 km vandaan. Mijn ouders en schoonouders wonen ook niet om de hoek, maar in geval van nood passen mijn ouders op. Helaas zijn zij nu 3 maanden op reis (pa net met pensioen), dus dat helpt ook niet echt.. Gesprek met mijn baas is altijd lastig. Door de krisis is er hier veel stress (bank) en hij roept altijd dat je zo goed bent als je laatste opdracht (zit hier al 7 jaar..). Blijft dus lastig maar wel een goed idee om mijn netwerk hier te vergroten... tips?
ilja weet je dat elke werknemer recht heeft op zorgverlof. dat zijn 10 dagen per jaar.zoek ff op google of bij postbus 51
Kan je niet een oppas zoeken als back up? Ik ben zelf gastouder dus mijn vraagouders hebben het probleem niet, want ik ben er gewoon als het kind ziek is. Ik kan me wel indenken dat je baas er niet blij mee is, zeker als het de 3de keer al is. Maar voor jou is het ook heel erg vervelend want jij kunt niet anders dan je kind ophalen als het kdv belt.
Ik heb altijd mijn moeder als achtervang, mijn zoontje zit ook op het kdv, dus kan daar ook niet heen als hij ziek is.
ik zou ook eerder op zoek gaan naar een gastouder op oppas bij je thuis dan is heel het probleem er niet... misschien is je kindje wel zo vaak ziek en kan het niet goed beter worden door een te druk leventje op het KDV (teveel prikkels, ander ritme, veel bacterieen waar die dan net extra gevoelig voor is en bezig blijft met ziek zijn enzo en het niet overgaat)
Je hebt recht op zorgverlof! Dit is wettelijk bepaald en geldt voor 1e graads familie. Als 1e graads familie ziek is en je wilt daar voor (mantel)zorgen, dan heb je recht op 2 weken zorgverlof bij een fulltime baan, per jaar. Je werkgever heeft niks te zeuren, hij wist, toen je zwanger was, dat hij dit ook kon verwachten. Alsof jij om een ziek kindje vraagt?! En wat zou hij doen als zijn kindje ziek is?! Hier heb je een link met alle informatie over zorgverlof. http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek_id ... et_id=2514 Schuif hem dit maar eens onder zijn neus. Hij is het verplicht om je verlof te geven. Ik weet dit door mijn werkgever. Die melde mij dat dat bestond, toen mijn moeder in het ziekenhuis lag. Ik kon zo veel weg blijven als ik wilde en nodig was. Mijn zorgverlof mag dus langer duren en wordt bij mij zelfs volledig doorbetaald. Ik heb een hele fijne werkgever! Heel veel succes en beterschap voor je kindje
Mijn vader past op als het niet anders kan. Hij is sinds kort met de vut, daarvoor deden mijn man en ik het om en om. Ik voel me er ook wel lullig bij, maar idd, je hebt 10 dagen zorgverlof (op fulltime basis) en mijn baas nam mij aan toen ik al een kindje had. @imd: gisteren nog bij de ha geweest voor dit onderwerp en die vertelde me dat je het probleem alleen maar verschuift naar bijv. basisschool of psz. Hij adviseerde mij juist niet te stoppen met werken en zijn nu op zoek naar de oorzaak. Volgens hem ligt het dus niet alleen aan kdv. Het nadeel van een gastouder is oa dat als zij ziek is je ook nog opvang nodig hebt en zo ook met haar vakanties. Bij een kdv heb je dat niet. Daar wordt gewoon vervanging geregeld.
Ik vind je baas niet echt meelevend, als je het mij vraagt. Jij kan er toch ook niks aan doen dat je kindje weer ziek is. En als het goed is, weet hij dat het kdv belt als het echt niet meer kan.
Ja je kunt er gewoon niets aan doen! Hoe vervelend het ook is, je kiest er zelf echt niet voor. Ik zou je baas proberen te laten inzien dat hij wat redelijker zou mogen reageren. Dan zeg je gewoon: ok, dan neem ik mijn zoontje wel mee naar mijn werk, goed? Ik heb de laatste tijd helaas ook een aantal keer thuis moeten blijven ivm een ziek kind. Mijn baas vindt het niet leuk maar begrijpt het wel. Gelukkig heeft hij zelf 2 kleine kinderen, dat scheelt een stuk in het begrip denk ik.
wij hebben ook zorgeverlof op het werk. En als er iets is met kinderen dan moet je van ze meteen weg. Ze zeggen dan die mensen bellen niet voor niks weg hier jij naar je kleine. Dus ik heb het helemaal getroffen gelukkig.
Bedankt voor alle reacties! Zorgverlof is inderdaad iets waar ik niet bij stil heb gestaan, zoek het gelijk even uit. Gastouder is iets wat ik heb geprobeerd, maar bleek een beetje eng mens te zijn die er trots op was dat haar oppaskinderen haar 'mama' noemde; kreeg ik nogal de kriebels van. Helaas liggen de gastouders (bij wijze van spreken) hier niet voor het oprapen en zijn we allang blij dat we een plekje hebben op een kdv (waar we heel tevreden over zijn). Maar zoals ik al zei, zal zorgverlof uitzoeken!
Tja, je kunt wel recht op zorgverlof hebben, maar dat maakt je baas echt niet blijer hoor. Hij heeft zich er alleen maar bij neer te leggen. Ik zou aangeven dat je het zelf ook erg vervelend vindt en dat je best bereid bent om je gemiste werktijd in te halen op een andere dag of met overwerk of iets mee naar huis nemen als dat kan of zo. Het blijft met kleine kinderen een beetje schipperen...
Begrijp ik Luppy, het is alleen zo dat ik hier al 7 jaar werk, en me altijd voor de volle 100% heb ingezet, veel overgewerkt (bijna) nooit ziek, 's avonds bereikbaar, in het weekend nog bezig met werk etc, dus had nu wel iets meer begrip verwacht (naief misschien), want aan sommige dingen kun je echt niks doen..
Nee natuurlijk, maar het helpt wel om de wet achter je te hebben. Kan hij morren zoveel hij wil, het gaat gewoon om een wettelijk recht!
Beroep doen op de zorgverlof. Helemaal niet aanbieden om over te werken of thuis te werken (dat laatste kan wel als het normaal al gedaan wordt). Ik ga na mijn zwangerschapsverlof toch ook niet aanbieden langer te komen werken.... Zorg goed voor jezelf, als jij ook ziek bent is hij verder van huis.