Een vraagje aan de kleutermama's en dan vooral de moeilijke eters onder deze leeftijdscategorie. Mijn zoon WAS een heel makkelijke eter. Tot op ongeveer een jaar geleden. Sindsdien wil hij niets meer proeven, eet hij het liefste 10 dagen per week zijn 'standaardhapjes' zoals spinazie, sperziebonen, broccoli of doperwtjes etc. Je zou denken: genoeg variatie... Maar na 3 weken hetzelfde menu te hanteren komt het ook flink je neus uit . Ook vlees heeft hij zo zijn voorkeuren. Nouja... avondeten is dus al een geruime tijd een drama. Nu blijf ik gewoon aanbieden. Dat wil zeggen dat ik gewoon aan hem geef wat wij eten. Maar er gaat gewoon niets in. Elke vreemde smaak betekend een vies gezicht en daarmee is het klaar. Ik probeer het te compenseren met een schaaltje komkommer op tafel, zodat hij in ieder geval iets binnenkrijgt. Maar dit lijkt me ook niet echt de definitie van een uitgebalanceerd dieet. Een leuk plaatje maken van zijn eten heb ik al geprobeerd, net zoals het negeren van zijn eetgedrag (of eigenlijk het gebrek AAN eetgedrag) tot belonen, straffen... ga eigenlijk zo maar door. Aan tafel eten, niet aan tafel eten, kleinere porties. Alle trucjes krijg ik terug op mijn bord. Overdag heb ik eigenlijk weinig problemen. Hij vind fruit lekker, eet smorgens zijn pap, soms een boterham met zoet, soms hartig en ga zo maar door. Het is dus echt de warme maaltijd die voor problemen zorgt. Maar misschien heeft iemand hier DE tip? Ik wil mijn kleine allesetende mannetje terug
Iig wat je al doet met regelmaat de groentes die hij wel eet..wellicht een variatie erop zodat het minder vaak hetzelfde lijkt. Bv boontjes met spekreepjes bij gekookte aardappelen Of boontjes (met pittige kruiden) bij rijst en saté. Spinazie met een eitje en gekookte aardappelen. Spinazie door de pasta met kip oid. Op zich is het geen vreemd gedrag. Kleuters gaan echt een smaak ontwikkelen. Mijn dochter lust echt dingen niet meer die peuterbroertje met smaak verorberd. Wel blijft er voldoende over dus ik hoef niet van een slechte eter te spreken. Hier wordt ook wel nog steeds heeel veel rauwkost gegeten. Dus een schaal met tomaat, paprika,komkommer is wel standaard hier.
Hier heel stom maar zijn we een spelletje begonnen. Bij hap 1 steek ik mijn duim op bij hap 2 mijn wijsvinger enz. Als ik bij hap 5 ben dan ga ik hem kietelen met die hand. Hier gegarandeerd succes en wil hij het nog een keer met andere woorden meneer eet vaker zijn bord leeg
Mijn dochter zit in die ik hoef niet te eten fase.. *zucht*.. Als het Nee is bij haar is het ook echt Nee en krijg je er niets in. Overdag minder problemen en eet ze wel fruit en boterham, maar het avondeten is een ramp. Ze pikt alleen het vlees ertussen uit en de wortels, de rest is vies of heb genoeg. Het is de ene dag voor de andere. Heb al vanalles geprobeerd. Als ze honger heeft eet ze wel, ze drinkt voldoende en dat is het voornaamste. Heb mij er bij neer gelegd, de fase zal ooit wel overgaan
Mijn zoontje is altijd spontaan vreselijk moe tijdens het avond eten, we eten al om half 6, hij eet wel maar duurt lang en moet hem steeds aansporen...