Als ik jou was, zou ik daar nog maar eens goed naar kijken. Ik heb toevallig vorige week nog contact gehad met de BelastingDienst. Die kinderkorting moet ik per 1 januari stop zetten, omdat ik in de studiefinanciering zit sinds september. Als je er langer dan 6 maanden recht op hebt gehad, mag je het jaar nog afmaken, maar verder niet! Ik zou het rot vinden dat 1 van jullie hierdoor straks in de schulden zit! Het is niet rot bedoeld, maar op de achterkant van dat formulier staat ook je inkomen voor volgend jaar. Daar zou dan dus 0 moeten staan, wat er dus niet staat! Ik heb dat bericht namelijk vandaag gekregen en er stond geen 0 achterop. Wat dus betekent dat de BelastingDienst het niet goed berekend heeft. Als je studiefinanciering krijgt, heb je hier GEEN recht op. Dit is mij verteld door de BelastingDienst zelf.
Met alleen stufi (dus geen andere inkomsten uit loon of uitkering) kun je WEL kindertoeslag aanvragen, maar GEEN alleenstaande ouderkorting. Dat komt door het volgende: je stufi is geen belastbaar inkomen. Je betaalt er dus geen loonheffing over. Bij belastingen is het zo dat je nooit meer terug kunt krijgen dan wat je betaalt of hebt betaald. Als je geen loonheffing betaalt, kun je ook geen alleenstaande ouderkorting krijgen, want dit is een korting op je loonheffing. De kindertoeslag is echter anders. Die staat los van hoeveel loonheffing je betaalt. Er wordt alleen gekeken naar de hoogte van je bruto inkomen, net zoals bij zorg- en huurtoeslag. Heb je dus een belastbaar inkomen van 0 euro, zoals bij stufi, dan kun je wel de kindertoeslag aanvragen. Tot nu (2007) was dit anders, omdat je nu nog de kinderKORTING hebt. Die is wel afhankelijk van de loonheffing die je betaalt. Vanaf 2008 is dat dus niet meer zo. Ik ben in het dagelijks leven trouwens sociaal juridisch dienstverlener, en doe de hele dag niks anders dan dit soort vragen beantwoorden... De belastingdienst geeft telefonisch trouwens HEEL vaak verkeerde info...dus kijk daarmee uit.
oh ja, ik weet niet of het al gezegd is, maar op www.toeslagen.nl kan je narekenen of je recht hebt op de kindertoeslag. Als je in januari nog niet automatisch een beslissing hebt ontvangen, kun je zelf een aanvraag indienen.
Grrr, wij hebben er ook geen recht op. Kan ik soms zo pissig van worden! We vallen precies buiten de boot met alle soorten toeslagen, terwijl we amper 1000 euro per jaar te veel verdienen om er recht op te hebben. En nog dik belasting betalen natuurlijk ook. Soms voel ik me echt zo uitgemolken! Ik vraag me soms af of ik niet beter een paar uur minder zou kunnen werken, dan krijg ik waarschijnlijk ineens ontzettend veel aan toeslagen erbij!
Je hebt voor heel 2008 recht op kindertoeslag, dus gewoon nog even afwachten en anders zelf in januari een aanvraag indienen. Misschien zijn je gegevens nog niet bekend, omdat je in 2007 geen kinderkorting ontvangen hebt. Dan moet je zelf een aanvraag indienen.
@Mikki77 Oh, echt joh? Ik heb vorige week namelijk 3 medewerkers aan de telefoon gehad. Ze zeiden alledrie iets anders, maar wel dat ik er volgend jaar geen recht meer op heb. Maar jij werkt dus met dit soort dingen? Pff, dat is wel handig voor mij nu! Ga ik morgen toch nog maar weer eens bellen. Heb toch een beetje de angst dat ik ineens in de schulden zit, hierdoor. Maar dank je wel. Dan had ik het mis!
Lees dit stukje dat ik van de toeslagen-site heb gekopieerd: Sommige gezinnen kunnen niet of niet volledig profiteren van de kinderkorting. Bijvoorbeeld omdat ze te weinig belasting betalen om de kinderkorting volledig te kunnen aftrekken. Van de kindertoeslag kan iedereen profiteren die er recht op heeft. Wel zo eerlijk. Dat is dus wat ik al zei...En ik vind het zoooo erg dat die eikels van de belastingtelefoon zulke fouten maken. Daardoor lopen onwijs veel mensen geld mis waar ze wel recht op hebben!
@Mikki77 Dank je wel, je bent een schat! Ik had namelijk op een andere site gelezen dat je er geen recht op hebt, zodra je de stufi ingaat, daarbij optellend de medewerkers van de Belastingdienst...pff...! Ik zal ze morgen eens flink klappen geven! (Telefonisch dan he? ) Nogmaals bedankt! Liefs Jenna