Kindervaccinaties, wie niet?

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Decemberbeeb, 16 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.658
    2.648
    113
    Vrouw
    Mijn man en ik hebben na lang wikken en wegen de vaccinaties het eerste jaar uitgesteld dus ik lees graag mee.

    Mijn broertje heeft vroeger een heftige reactie gehad op een vaccinatie en mijn man is zelf nooit gevaccineerd. Hij heeft een paar ziektes als kind gehad maar is daar prima doorheen gekomen.

    Ik hoorde dat het boek "vaccinaties doorgeprikt" wel een goed boek schijnt te zijn met voors en tegens. Ik ga hem ook een deze dagen bestellen.
     
  2. Roosje35

    Roosje35 Niet meer actief

    Naar aanleiding van de ontwikkeling van het coronavaccin hebben wij ons nog beter ingelezen in het rvp. Ik had al snel de conclusie getrokken om te stoppen; mijn man had wat langer nodig en deze tijd heb ik hem ook gegeven. Onderwijl hebben we afgesproken dat de kinderen niet meer werden geprikt.
    Wij zijn gestopt vanwege redenen die je man ook aangeeft, namelijk dat veel klachten en aandoeningen er juist door kunnen ontstaan. samen hebben we erover nagedacht wat de beste afweging is. Wat ik heb geleerd van deze periode is dat je in verbinding moet blijven met je wederhelft, blijf praten want jullie uiteindelijke doel is hetzelfde, het beste voor de kinderen! Val elkaar daar dus niet in af, ondersteun elkaar.
     
    mutskuh, Ally2020 en Mamafiets vinden dit leuk.
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.829
    25.927
    113
    Vrouw
    Ik zal niet ingaan op de discussie wel of niet vaccineren. Ik ben pro en wil dat in andere topics graag verder toelichten of over discussiëren.

    De like is voor de vet gedrukte opmerking.
     
  4. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.058
    113
    Vrouw
    De enige die hierover kunnen beslissen zijn jij en je man. Misschien is het wel handig om te weten dat kinderen tot 18 jaar gratis alle vaccinaties van het rvp kunnen inhalen. Dus stel je voor jullie besluiten om niet te vaccineren, dan kan je kind op z'n 16e alsnog zelfstandig besluiten te vaccineren en deze vaccinaties dus gratis halen. Daarnaast zijn er ook bij het cjg verschillende programma's bekend voor uitgesteld vaccineren, vraag hier gerust naar. Ook mag je altijd je eigen vaccinatie schema maken en volgen, mits de vaccinaties wel aan de minimum interval voldoen.
    Ook is het nog een optie om de vaccinaties los te geven, dus in plaats van bijvoorbeeld dktp, 4 losse vaccinaties van difterie, kinkhoest, tetanus en polio. Nadeel is wel dat je kind dan vaker geprikt moet worden.

    Mocht je verder nog specifieke vragen hebben over vaccinaties, bijwerkingen en de voors- en tegens, stel ze gerust!
     
    Roosje35 vindt dit leuk.
  5. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.399
    113
    Het lijkt me echt een heel lastige situatie , de gezondheid van je kind. Je hebt allebei het beste voor met je kind

    Misschien kun je voorstellen om bijv. losse vaccinaties te geven voor ziekte waar jij het meest bang bent. Tetanus, polio bijv.

    Tetanus komt gelukkig dankzij vaccinaties nog maar weinig voor. Want je wordt er echt heel ziek.

    En je man laten inlezen over de ziektes . Wat ze aanrichten.
     
  6. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Lastig is dat he! Wij hebben in eerste instantie alleen tetanus gegeven.
    Toen 1 van onze kinderen daar allergisch op gereageerd heeft en wij tot 2x toe bij de hap zaten hebben wij besloten voorlopig helemaal niet te vaccineren.
    Ik vind dit nog steeds heel moeilijk of wij de juiste keuze maken.
    Misschien dat we besluiten op latere leeftijd toch nog de bmr te geven.

    Wellicht zou je met je man kunnen kijken naar kritisch prikken?
    Dus kijken wat zijn de risico's van de ziektes en welke komen nog vaak voor bijv.
    Hep b lijkt mij nou niet heel noodzakelijk voor een klein kind, gaat het later bijvoorbeeld de zorg in kan het ook dan.

    Succes ermee
     
  7. MLB

    MLB Fanatiek lid

    1 nov 2016
    1.825
    1.153
    113
    Hier ook menig discussie met man gehad destijds bij onze eerste.
    Mijn tante is gehandicapt geraakt door het polio vaccin dus ik ben wat voorzichtiger. Ik wilde daarom liever niet dat mijn kids gevaccineerd werden, mijn man wilde dit wel. Na veel dingen te hebben uitgezocht hebben ze de meeste vaccins gehad maar wel pas vanaf 6 maanden. De bmr hebben ze niet gehad. Waarschijnlijk krijgen ze deze ooit nog wel voordat ze 12 jaar zijn maar ben nog in twijfel om hem volledig te geven of apart van elkaar indien dit kan. Hier heb ik mij nog niet in verdiept omdat er wat babies tussendoor kwamen ;) indien het apart kan zullen ze waarschijnlijk alleen de bof en de mazelen krijgen.
    Probeer samen wat dingen uit te zoeken en er over te praten en elkaar niet te veroordelen. Desnoods een compromis zoeken waar beide partijen achter staan.
    Jullie zijn de enigste die hier een keuze in kunnen maken, wij kunnen alleen een mening geven/onze ervaringen delen.
    Succes!
     
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    DKTP is er niet los.
    Ook niet meer zonder hib en hep B. Ik heb daar uitgebreide speurtocht gedaan.
     
  9. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.058
    113
    Vrouw
    Paar jaar geleden moest dit inderdaad soms door de internationale apotheek in Duitsland besteld worden als de voorraad in Nederland tijdelijk niet aanwezig was. Wellicht is dat nu ook het geval?
    Hep B bestaat in elk geval nog wel als losse vaccinatie en tetanus ook. De rest zal misschien lastiger te vinden zijn.
     
  10. Bellej

    Bellej Lid

    21 mrt 2022
    5
    4
    3
    Vrouw
    Om het wel of niet vaccineren even buiten beschouwing te laten, want jij en ik komen daarin niet op één lijn en je man en ik al helemaal niet.
    Misschien goed om de bronnen van je man samen te bekijken? Om ze goed door te spreken? En misschien om de goede bronnen te bekijken die beide kanten belichten?
    Als je je al wilt wagen aan wetenschappelijke bronnen, want die zijn bijzonder lastig interpreteerbaar voor leken (ik ben zelf ook een leek, ik kan die bronnen ook niet op de juiste manier lezen).

    Ik zou met een huisarts in gesprek gaan en ook met iemand die het van de andere kant bekijkt. Ik denk dat dit de enige manier is om tot een goede conclusie voor jullie zelf te komen.

    Hopelijk komen jullie er samen uit! Het is voor jullie het fijnst als jullie samen op één lijn kunnen komen.
     
    Zuul en flothe vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina