Na een aantal jaren als zelfstandige te hebben gewerkt heb ik besloten mijn studie weer op te pakken, maar dit was niet te combineren. Om die reden moest ik stoppen als zelfstandige en ben ik als oproepkracht aan de slag gegaan. Helaas is er momenteel erg weinig werk en verdien ik dus veel te weinig om rond te komen. Omdat ik niet bij een werkgever vandaan kom heb ik geen recht op WW, dus ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden tot bijstand maar dat lijkt ook niks te worden in mijn situatie. Ik heb als zelfstandige pensioen opgebouwd (zelf gespaard) en dit zou dan waarschijnlijk als vermogen gezien worden en zou ik dus eerst moeten aanspreken. Nu kon ik wel iets terugvinden dat deze wetgeving nog besproken zou worden, maar ik kon geen uitkomst daarvan vinden. Ook het feit dat ik studeer zou een probleem zijn, ondanks dat ik maar heel weinig naar school hoef en geen stage loop. Mijn vraag is dus: Is er qua bijstand echt helemaal niks mogelijk voor mij of zijn er toch nog wat mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
Tijdelijk de productiewerk in gaan? Schoonmaak?? Aangezien je weinig naar school hoeft is er echt wel iets te vinden in die branch. En idd te veel vermogen hebben geeft een probleem. Ze tellen dan ook alles mee waaronder ook luxe dingen.
vermogen is inderdaad een probleem.. Maar staat het echt als geldbedrag op je bank of zit het in een soort pensioen fonds? Want dat zijn 2 verschillende dingen. Persoonlijk werk ik niet op de bedrijfs afdeling van de WWB maar de reguliere.. Ik weet echter dat er voor ondernemers ook WWB mogelijk is in een andere vorm.. Hoe het precies zit met mensen die een bedrijf beëindigen weet ik niet.. Misschien even je gemeente bellen en afd werk en inkomen vragen.. Succes!
Ik ben al druk op zoek naar werk, maar helaas minder te vinden dan gedacht. Ik ben absoluut niet te beroerd om te werken, ik heb al heel wat sollicitaties de deur uit gedaan maar tot nog toe zonder succes Ik ben gewoon nog steeds aan het duimen dat er snel meer werk komt als oproepkracht. Ook al aan het rondkijken voor bijscholing om op die manier meer werk te kunnen krijgen. Uiteraard zijn tips in die richting ook van harte welkom (wonend in de drechtsteden, diploma helpende welzijn, maar andere branche is ook prima, beschikking over een auto, flexibel werken geen probleem)
@ MamaK; het staat als geldbedrag op de bank onder de noemer 'Pensioen'. Er is telkens maandelijks hetzelfde bedrag op gestort en ik heb er nooit wat afgehaald. Maar ja, dat zal vast gewoon gezien worden als vermogen. Weet niet of het had uitgemaakt als het vast stond, gezien er een voorbeeld bekend is van een ondernemer die dat dus moest afkopen en opmaken.....
Dan vrees ik dat het wordt meegerekend.. Ben je alleenstaand of alleenstaand gezin? Want alleen mag je rond de 5700 hebben en als alleenstaande moeder rond de 11000
Volgens mij heb je als student geen recht op een bijstandsuitkering omdat ze rekening houden met studiefinanciering en je mogelijkheid om te lenen bij DUO. Dat lijkt me nog het grootste probleem. Dus je zult dan of je 'vermogen' moeten aanspreken of ander (beter betaald) of meer werk vinden of (meer) lenen bij DUO...
Ik ben alleenstaand, dus zou ik sowieso minder vermogen mogen hebben helaas. Recht op studiefinanciering heb ik niet meer en bijlenen doe ik liever niet. Nou ja, in ieder geval bedankt voor de antwoorden. Dan ga ik gewoon maar heel hard duimen dat mijn zoektocht naar meer werk wat oplevert.
Ik zou gewoon even je gemeente bellen. Dan weer je het precies, ipv alle geloof ik,denk ik, weet ik niet zeker antwoorden. ( en nee dames dat bedoel ik niet lullig)
En als je nou je helpende plus haalt? Medicijn module + wondverzorging? Via zorgwerk uitzendbureau zoeken ze nog weleens mensen.
Zorgwerk biedt ook bijscholing aan, alleen nadeel van Zorgwerk die hebben bij haast alle grote instellingen in de regio een contract lopen dat je als een instelling je wilt aannemen dat ze een bedrag voor je neer moeten leggen of je moet zoveel uur gewerkt hebben voor die instelling. Dus hou daar rekening mee
Niet de gemeente zelf maar de sociale dienst. En als je jonger dan 27 bent. Dan word je geacht terug naar school te gaan, als je geen werkt hebt. En je MOET dan lenen bij de DUO.
Sociale dienst had ik al gebeld ja, maar die wisten het ook even niet zeker omdat het 'spaargeld' dat ik heb altijd aangemerkt stond als pensioenopbouw zelfstandige. Dus ik hoopte dat iemand er toevallig wat verstand van had. Ik heb inderdaad mijn diploma helpende plus en sta ingeschreven bij Zorgwerk. Helaas is er op het moment gewoon erg weinig werk. Dat van dat contract met diverse instellingen heb ik helaas pas afgelopen week vernomen. In mijn eigen contract staat daar niks over, maar dat zal dan inderdaad wel een afspraak zijn met grote zorginstellingen. Maar dan ga ik maar eens achter bijscholing aan en kijken of dat wat oplevert. Omdat ik al te lang uit de praktijk ben, ben ik niet meer bevoegd en/of bekwaam om handelingen uit te voeren. Vanwege de opleiding die ik volg (HBO-V) zou ik wel op een hoger niveau aan de slag mogen dan helpende plus, maar de handelingen zijn te lang geleden. Dus morgen maar eens achter die bijscholing aan Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties.
Als ik googel op "opgebouwd pensioen bijstand" kom ik de site van de rijksoverheid tegen met nieuws over een wetsvoorstel voor vrijstelling van opgebouwd pensioen voor zzp-ers (pensioenregeling voor zzp-ers in de bijstand). Die wet gaat pas op 1 januari in, dus er staat nog niets vast. Ik heb het wetsvoorstel niet gelezen want ik moet nog even dweilen, maar dat kan je vast zelf lezen als je het wetsvoorstel hebt gevonden.
Zoiets had ik dus ook gevonden, maar ik heb er niet voldoende verstand van (en bij de gemeente helaas ook niet). Ik ben nu dus geen zzp'er meer en zal dat ook niet op korte termijn weer worden. Maar dat pensioen is wel tijdens die periode opgebouwd en ook echt met dat doel. Zou zonde zijn als ik dat nu moet gaan 'opeten', ook al bouw ik nu dan wel weer wat pensioen op.
Als ik het zo even doorlees bestaat er onder bepaalde voorwaarden een vrijstelling. Ik denk dat het verstandig is om langs een professional te gaan die hier verstand van heeft en daar meer tijd in kan steken dan iemand hier achter een schermpje. Daar zullen wel kosten aan verbonden zijn maar dan weet je in ieder geval dat het goed gebeurt en het alternatief gaat je hoe dan ook geld kosten. Het zal veel rotter zijn dat je achteraf erachter komt dat je er wel recht op had gehad dan dat je nu iemand betaald om het goed uit te zoeken.
Vind je opmerking wel een beetje naar overkomen eigenlijk.. Iemand achter een schermpje.. Voor mij is de wwb dagelijkse kost aangezien het mijn werk is.. Maar dit is een hele specifieke vraag.. Overigens kan de gemeente altijd in uitzonderlijke gevallen afwijken van de standaard
De enige tip die ik kan geven. Meld je officieel aan. Dan krijg je een contactpersoon en die zal je gaan helpen. Daarnaast gaat de uitkering in vanaf de aanvraagdatum. Moet je online doen op de website van je gemeente. Verder is er een instantie die je kan helpen die heet leagal2people geloof ik. Zit in den haag en die helpen met dit soort dingen. Heb je kinderen? Want in dat geval ben je wel alleenstaand maar heb je recht op een spaartegoed van 11000 euro. Onder de 27 terug naar school maar je kan dan pas in september starten dus tot die tijd krijg je dan wel de uitkering als je er recht op hebt. Heel veel succes.