Goedemorgen. Ik ben sinds kort werkloos thuis (nu 2 maand) maar toen ik mijn baan kwijtraakte, raakte ik ook direct het ritme van de dag kwijt. (alleenstaand) Mijn tuttie (2,5) is een uitslaper en kan gerust zoals vanochtend tot 10:15 uitslapen. met als gevolg rond 10:30 pas ontbijt etc en voor we een keer de deur uit zijn is het dan al gauw 12:00/13:00. en ligt dan gewoon rond 19:00/19:30 weer in der bed. ze gaat nog twee dagdelen in de week naar het kinderdagverblijf maandag en donderdagmiddag. Ik wordt er zo lam van, toen ik nog werkte was het hier ook op tijd en had ik voor mijn gevoel ook nog iets aan de dag. zelfs als ik een dag vrij had, bracht ik der naar de opvang (toen nog meer dagen) en had ik heerlijk een dag voor mezelf enof mijn huishouden. Ik wil ook niet eens heel veel leuke dingen met m'n dochter gaan doen, want stel ik heb ineens weer een baan, dan valt dat veel met mama zijn ook weer weg .. de dagelijkse dingen zijn nu het huishouden, boodschappen etc. iemand een idee hoe ik m'n dagen nu kan invullen? Na m'n opleiding altijd gewerkt (18) en nu (24) dus ik ben dit echt niet meer gewend.
Heel simpel... beginnen met je wekker te zetten en er ook echt uit gaan. Of je je kindje dan ook meteen wakker maakt, dat ligt denk ik aan je "planning". En nee, je hoeft je wekker niet op half zeven te zetten, maar wel bijv op 8 uur. En voor jezelf dingen inplannen. Bijv vandaag de was wassen en drogen, morgen strijken, overmorgen stofzuigen etc. En proberen toch regelmaat in de dag te houden met voor jezelf vaste eetmomenten.
Je hoeft toch niet per se pas op te staan als je kind dat ook doet. Mijn kinderen zijn uitslapers maar ik ben juist een ochtendmens dus hier wordt de wekker ook altijd gezet.
Tijdens mijn eerste zwangerschapsverlof had ik dat ook een beetje. Nu ben je dan toch al je hele ritme kwijt, maar vond het best lastig om iets van mijn dagen te maken toen. Idd, het helpt als je gewoon op tijd opstaat. 7 uur is misschien wat overdreven, maar 8 uur of zo. Als je dochter dan nog slaapt, kun je misschien dan eerst gelijk een uurtje besteden aan het zoeken naar vacatures op internet, brieven schrijven, CV bijwerken, weet ik veel. En dan elke dag in elk geval een huishoudelijk dingetje plannen en een 'uitstapje', naar de supermarkt, bieb, speeltuin of zo. En eerlijk gezegd, zou ik het mezelf ook gunnen om als ik in de zomer toevallig onverwacht lange tijd 'vrij' was, om daar dan ook een beetje van te genieten. Dus ja, ook gewoon lekker in de tuin zitten als je daar ineens tijd voor hebt, of een dagje naar het strand als het ineens mooi weer is. Gewoon, omdat het nu kan. Je kunt toch niet hele dagen zitten te solliciteren, dus dan kun je er ook maar beter het beste van maken toch. Of is dat heel ontaard?
Ik heb er inderdaad niet aan gedacht om zelf wel eerder eruit te gaan. want ik wordt vaak pas wakker door m'n dochter. Daar ga ik morgen mee beginnen!! Vandaag maar even de keuken uitsoppen en dan naar de winkel voor de dagelijkse boodschapjes. Het is opzich ook wel lekker, van 5 dagen werken 3 vol en 2 half naar 'niks' .. en even meer tijd voor mijn meisje. Dat is dan wel weer een groot pluspunt! de hele dag knuffelen hihi.
Toen mijn zoontje nog kon uitslapen, maakte ik daar optimaal gebruik van! Ondanks dat ik thuis ben, gaat mijn wekker altijd om 6.00 uur. Ik maak koffie, doe een wasje, regel de vaatwasser, zet alles klaar voor het ontbijt en als hij uitslaapt ga ik sporten (via youtube of de loopband) of iets anders leuks zoals haken, lezen, schrijven etc. En als je een leuk dagje met je dochter wil ondernemen, dan maak je haar toch gewoon wakker? Als je thuis bent en je wilt het leuk houden heb je in het begin echt even de discipline nodig, maar daarna word het een gewoonte.
Ik zit ook thuis met de kids en ga er vaak ergens tussen 7 en 8 uit, want dan kan ik 's ochtends nog wat in huis doen wanneer ze slapen. 's Middags komt daar weinig van. Wat mij ook helpt is een project in huis te hebben. Laatst een muurtje geverfd in de keuken, paar dingetjes opgehangen, en ben lekker creatief bezig in hun babyboeken. Dat soort dingen helpen me ook om er een efficiente dag van te maken! Plannen hou ik niet van haha. Maar is soms wel nodig