zouden jullie partners parttime (max 3 dagen) willen werken??

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 12 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Nav het "zou je thuis willen blijven topic) schoot mij na een aantal opmerkingen deze vraag te binnen.
    Zouden jullie partners parttime willen werken als je zo'n constructie kon maken waarin je beiden parttime werkt? Ik weet dat 4 dagen ook parttime is maar ik heb het bewust over 3 dagen omdat als je beiden doordeweeks werkt er dan dus zeker 2 volledige dagen op je partner neerkomen.

Ik heb dit natuurlijk ook aan mijn man voorgelegd en hij wist het nog niet...als ik 3 dagen zou werken en hij ook zou hij dus 2 dagen alleen thuis met de kinderen zijn en het lijkt hem best pittig..misschien omdat hij het niet gewend is zegt hij??

O het is een what if vraag dus je hoeft er geen rekening mee te houden of dit in de praktijk realistisch is...bij mijn man niet want die kan met dit werk gewoon niet parttime gaan werken. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ohhh dat zou mijn man fantastisch vinden, hij vindt het heerlijk om voor de meiden te zorgen. (hij zou eigenlijk het liefst huisvader willen zijn. :) )

3. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Ja, mijn vriend zou dit zeker willen.

Financieel niet haalbaar, ik zal niet zo snel zoveel verdienen als hij verdient. Wel werkt hij vanuit huis, dus we brengen hem zeer regelmatig wat kusjes en knuffels!

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat zou mijn vriend fantastisch vinden. En hij zou het ook fantastisch doen.

5. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Dat zou hij wel willen, maar dan vooral om meer tijd voor zijn eigen bedrijf te hebben, niet zozeer voor de zorgtaken.
    Het zou voor ons ook echt niet werken dit om te draaien.

6. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, dat denk ik wel.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mijn man zou het wel willen. Omdat ik in de WW zat, heeft hij destijds een baan geaccepteerd waar hij meer uren maakte en nu kan hij niet minder gaan werken, (maar hij werkt een deel thuis, dat scheelt).
    Hij vindt een dag met de kinderen alleen wel heel intensief tegenwoordig, maar goed: dat vond ik ook toen ik hem leerde kennen en we zijn kinderen een weekend hadden. Dan was ik eind van het weekend ook totaal gesloopt.
    Zou een kwestie van wennen zijn dus. Destijds met onze oudste had hij altijd 1 papadag en dat redde hij prima. OK, structuur was een struikelpunt, maar dat is vooral de eerste 2 jaar een lastige. Daarna valt dat als struikelpunt in de zorg voor de kinderen toch een groot deel weg :)

8. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Mijn man heeft heel lang geroepen dat hij best huisvader zou willen worden. Nu we een dochter hebben en hij deze week al vakantie had en ik nog niet moest hij 3.5 dag voor haar zorgen. En dat was toch wat zwaarder dan gedacht. Normaal heeft hij 1 dag per week vrij en zorgt dan voor dr. Maar 3.5 dag was toch wat heftiger ;). Denk dus dat hij toch wel blij is dat hij geen thuisblijf papa is.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, mijn man zou dat niet willen. 1 dag vindt hij genoeg. Bovendien zouden de financiële consequenties te groot zou zijn. In ieder geval groter dan hij zou willen dragen.
    Daar komt bij dat hij letterlijk een behoorlijk oude papa is met de nodige traditionele ideeën over de rol van papa als (hoofd)kostwinner.

10. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Jazeker, mijn man zou dolgraag 3 dagen werken ipv fulltime.
    En met 1 kind is het erg rustig hier in huis, ze is erg gemakkelijk in de omgang. :)
    Maar dan moeten we eerst nog die loterij winnen. ;)

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Mijn man werkt sinds ruim een jaar 4 dagen (1dag ouderschapsverlof) en dat bevalt goed. Enige nadeel is dat hij niet 20% minder werkzaamheden heeft gehad.

12. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Nee mn man zou dat niet willen. Vind hij z'n werk te leuk voor.
    De ene dag dat hij nu alleen met ons meisje is vind hij wel erg fijn.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Nee, dat zou hij niet willen. Zijn werk is ook wel een beetje zijn hobby.

14. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Mijn man is drie dagen met de kinderen als ik werk :p

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat went ook he? Als je het eenmalig eens doet, is zoiets hartstikke heftig, maar na een paar weken went dat en valt het lang zo zwaar niet meer...

16. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ja, hij zou het liefste niet werken.

17. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ik denk het niet..hoewel hij gek is op zijn zoon weet hij het vaderschap niet altijd goed te combineren met andere zaken vind ik.
    Denk zelf dat ik er ook niet vrolijk van zou worden,ik 5 dagen werken nog veel doen in huis en een kindje wat aandacht wilt.
    Nee laat mij maar 3 dagen werken...

18. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Mijn partner zou het wel willen, maar niet om dan de zorg van de kinderen op zich te nemen maar de tijd gebruiken voor het opzetten van een eigen zaak. Hij vindt papadag fantastisch maar 1 dag is voor hem genoeg haha.

19. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Mijn man vind het werk wat hij nu doet echt heel leuk en komt altijd met een grote smile uit zijn werk.
    hij verdient ook het meest.

Aan de andere kant weet ik nu al dat hij papa zijn ook echt heel geweldig vind, dus het wordt nog lastig kiezen voor hem... Hij zei uit zichzelf iig dat hij langs PZ zou gaan voor een berekening om te kijken wat we overhouden als hij ouderschapsverlof opneemt

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn man werkt vier dagen. Ik denk niet dat hij drie dagen zou willen werken. Hij geniet van de tijd met de kids, maar ook van zijn werk. Ik denk dat hij met drie dagen het gevoel zou hebben dat hij zijn werk niet goed genoeg zou kunnen doen. Hij werkt in het onderwijs, dus heeft wel veel vakantie. Dus dan kan hij (ik ook) extra veel tijd met de kinderen doorbrengen en met elkaar.

Wat betreft of hij het zou 'kunnen', ja, dat kan hij. Hij vindt de dag die hij nu alleen met ze heeft ook heerlijk en ook op de dagen dat we wel allebei vrij zijn, komt het geregeld voor dat hij ze alleen heeft, omdat ik bijvoorbeeld uitslaap of weg ben. (Omgekeerd ook trouwens.) Hij kan net zo goed voor onze kinderen zorgen als ik hoor.

En uitzonderingen daargelaten (slechte ouders houd je helaas toch) geloof ik dat vrijwel elke man of vrouw voor kinderen kan zorgen of dit kan leren. Alleen krijgen veel mannen gewoon minder 'oefening', waardoor ze misschien sommige dingen op dit moment minder goed kunnen dan de moeder van hun kinderen. Zodra die tijd eerlijker verdeeld wordt, trekt dat volgens mij snel genoeg bij.

Deel Deze Pagina