Mijn dochter is ziek, behoorlijk ziek. Ze heeft een stevige griep te pakken met alles erop en eraan. Koorts tot 39.6, spierpijn, hoofdpijn, buikpijn, keelpijn, hoesten, volle neus. Onrustige nachten, met ijlen. Niet willen eten, behalve ijsjes of lange vingers, drinken gaat sinds vandaag ook slecht. Dus vanmorgen mijn werk gebeld om kortdurend zorgverlof te vragen. Alleen voor morgen, vrijdag is mijn man thuis. Maar nu word dit zorgverlof mij geweigerd. De reden? Er zijn teveel zieken op het werk en er is geen vervanging. Ik werk in het onderwijs, we staan morgen in de groep met z'n drieën. Leerkracht, ik (onderwijsassistente) en stagiaire. De vorige keer dat ik verlof nodig had, is mij dit ook geweigerd. Toen was de reden ook teveel zieken. Toen ik die dag op mijn werk kwam, was er slechts één zieke leerkracht, verder was het team compleet. Uiteindelijk mijn zieke dochter, ze is zes, uitgelegd wat er aan de hand is en samen met haar gezocht naar iemand die zij graag bij zich wil hebben als ze zo beroerd is. "dan wil ik jouw mama, zij is lief!", oftewel, oma. Hemel en aarde bewogen, mijn moeder kan, maar ze kan hier pas later zijn dan ik moet beginnen. Dus gebeld naar mijn werk, moet ze dat óók eerst overleggen .?!? Ik heb gezegd dat dit is wat ik kan bieden, de klas gaat om 9u in de kring, dan vervolgens naar vakleerkracht muziek en dan gaan ze fruit eten. Ze redden het echt wel een uurtje zonder mij . Ik probeer het cnv te bellen, maar de juridische afdeling is steeds in gesprek. Dus schrijf ik hier even van mij af, voor tips en adviezen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je er niet lekker onder voelt om iemand anders op je zieke dochtertje te laten passen omdat ze vaak ook echt bij de ouders willen zijn. Maar je zegt dat er een onderwijsassistent en een stagiaire is toch! Maar mogen die wel alleen voor de klas staan dan?
Je kunt geen ijzer met handen breken... Dus dit is inderdaad wat je kunt bieden...ik vind je nog heel erg meedenkend en dat je je moeder hebt gevraagd pleit voor je... Ik zou hierbij blijven en hun zelf met een eventuele oplossing laten komen.
Vervelend voor je en ook een vervelend dilemma. Hier gelukkig nu voorjaarsvakantie. Ze mogen natuurlijk met goede redenen komen maar of het de juiste reden is, Denk waarschijnlijk dat ze niet graag aan zorgverlof mee werken. En dit als reden opgeven. Aangezien de vorige keer er ook maar een ziek was! Er is toch een leraren poel wat doen ze als jij zelf ziek was geweest?? Vorig jaar was er hier ook wat en mochten de groep 1. Thuis blijven die thuis konden blijven en schoven ze een paar groepen bij elkaar nood geval maakt creatief. Voor dat uurtje de kinderen over je collega.s verdelen??
Hoi, Ik werk bij de concurrent van het CNV. Mag dat ook Kortdurend zorgverlof mag niet geweigerd worden (als jij de enige bent die voor de zieke kan zorgen). Tenzij het bedrijf failliet gaat, maar dat is in jouw geval niet zo. Ik vind dat je erg mee denkt door je moeder te vragen om te komen en dat ze tot 9:00 best coulant moeten zijn. Ik zou als ik jou was personeelszaken bellen en verwijzen naar de website van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/vraag-en-antwoord/zorgverlof-aanvragen Of zeggen: ik wil zorgverlof op grond van artikel 5.1 Wet arbeid en zorg. In deze situatie kan de werkgever mij dit niet weigeren op grond van artikel 5.4 aangezien de problemen die de werkgever noemt niet opwegen tegen de problemen van een ziek kind zonder oppas. Bla bla
Leerkracht en stagiaire. Ik ben de onderwijsassistente Maar bij ons mag alles hoor, daar zetten ze rustig een ass voor de klas...
Dat mag ook Graag zelfs. Ik vind zelf ook dat ik erg schappelijk ben geweest, maar verwacht niet dat er morgen tegen mij gezegd wordt "fijn dat je er bent!" Ik heb zojuist de huisarts gebeld, ze wordt sloom en drinkt weinig. Gelukkig wel ijsjes. Temp was 39,7. Assistente heeft aangegeven dat als de nacht geen verbetering brengt, we morgenochtend langs moeten komen. Die website van de rijksoverheid ga ik nu ook zelf eens even bekijken!
Zorgen is alleen bedoeld als echt niemand anders voor je kind kan zorgen. Zeker als je in de zorg werkt of in het onderwijs lijkt het mij niet dat je heel makkelijk last minute verlof kunt krijgen. Waarom heb je niet gelijk vervanging gezocht? Dat had sterker gestaan. De volgende keer krijg je ook geen verlof op deze manier. Heb je een partner? Kan hij/zij niet Eem uurtje later beginnen? Anders een buurvrouw die er kan zijn totdat je moeder komt? Niet ideaal dat begrijp ik maar dat is het nadeel van ziek kind en werken. Onze ouders wonen op 1 en 2 uur rijden afstand dus wij moeten het onderling zien op te vangen. Vaak is het de ene keer een vrije dag, dan weer een dag zorgverlof, soms thuis werken. Maar ik heb het voordeel dat dat kan met onze beroepen (kantoor). Het scheelt dat je kind al iets ouder is dus die kun je de situatie redelijk uitleggen. Beterschap en succes met je werk. xxx
Heb trouwens ondertussen iemand van cnv gesproken en zij was echt verbouwereerd dat dit is gebeurd. Zij gaf zelfs aan dat dit gewoon met opzet wordt gedaan, juist omdat het al een keer eerder is gebeurd. Ik heb dit schooljaar nog geen enkele x zorgverlof nodig gehad. Nu is mijn kind hartstikke ziek,wordt het geweigerd . En echt, ik ben het binnen zitten wel zat, en wat afleiding is welkom, maar werken en weten dat je kind heel beroerd is . hoe functioneer ik dan?
Dat dacht ik ook, had ik maar eerder gebeld Maar ik ben niet iemand die op maandag al gaat bellen voor donderdag. En zelf vervanging regelen gebeurd bij ons niet. Toch, kortdurend zorgverlof én calamiteitenverlof zijn juist voor last minute, of vergis ik mij hierin?
Ja, daarom sloeg ik er ook op aan. Werkgevers willen zo min mogelijk zorgverlof toekennen, terwijl iedereen recht heeft op 2 weken (2 keer de wekelijkse arbeidsduur) kortdurend zorgverlof per jaar. Ik snap dat het vervelend is, maar wat als je zelf ziek was geworden? Dan was je er ook niet geweest. Je zou hier makkelijk een 'zaak' van kunnen maken, met behulp van een vakbond. Dat is misschien weer een stapje te ver, maar je kunt er altijd mee dreigen
Maar zo werkt dat niet, het is geen 'verlof' waarvan je 2weken per jaar van mag opmaken. Als het kind bij iemand anders kan blijven geldt zorgverlof niet, het is echt niet bedoeld als opvang als kind een dag niet naar school kan. En in principe mag een werkgever erop rekenen dat werkende ouders oppas hebben voor kinderen tijdens werkdagen, school geldt niet als oppas
Herkenbaar! Hier ook een hele zieke dochter met griep. Ik had een dag geruild met een collega, maar zij kon ineens niet meer. Conclusie..... nu moet ik zelf komen werken. Echt niet netjes van ze! Nou kan ons meisje wel naar opa toe maar ik ben het liefst zelf bij haar nu.
Ik snap dat dit heel lastig is. Maar als er hier een kind ziek wordt op zaterdag en ik moet maandag werken, ga ik al bij mijn ouders vragen of ze kunnen oppassen, ze weten dan ruim op tijd dat ze er op tijd moeten zijn zodat ik kan gaan werken. Had jij toch ook kunnen doen? En anders neem ik of mijn man vrij, net voor wie het het handigst uitkomt.
Zorgverlof is er met een reden en dit is één van de redenen waarom je het mag opnemen. Ik moet er niet aan denken om te gaan slepen met mijn zieke kind (wanneer ik het niet over een simpel verkoudheidje heb). https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/vraag-en-antwoord/zorgverlof-aanvragen Ze mogen in principe niet zomaar weigeren. Ik zou echt boos zijn geweest.
Voorwaarde is dat je de enige bent die voor de zieke kan zorgen. Ts heeft een moeder die voor het zieke kind kan zorgen. Als ts haar moeder eerder had gevraagd had ze gewoon op tijd op haar werk kunnen komen.
Ik heb tot nu toe (in 10 jaar dat ik voor de klas sta) 2x zorgverlof opgenomen, één keer lag mijn dochter in het ZH en de ander keer spuugde ze me 's morgens helemaal onder. Ik heb dit eigenlijk ook nooit aangevraagd, maar gewoon medegedeeld; ik ben er niet morgen/vandaag omdat.... Het zou wat zijn als ze dit gaan weigeren! Ik las ergens 2weken per jaar? Volgens mij 'heb' je niet zoveel en je kan, als je werkt natuurlijk niet voor elk hoofdpijntje bij je kinderen thuisblijven. Een werkgever rekent ook op je. Dus je zal toch wel een achterwacht nodig hebben en zeker in het onderwijs waar vrij 'nemen' niet bestaat. (Hoewel het ondersteunende personeel wel vrije dagen heeft)