Maatregelen Schippers voor aanpak babysterfte | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Kon het niet in het artikel terugvinden, maar volgens RTL Nieuws komt er rond de 34 weken een standaard extra echo.. Word tijd ook
Heb het ook gezien, goede zaak dat men oplossingen zoekt voor het tegengaan van babysterfte. Je kunt de uitzending terugkijken op rtlgemist. ff doorspoelen naar 11m40 RTL XL
Bij ons heb ik het idee dat ze dat al doen. Toen ik zwanger was van mijn dochter waren ze aardig makkelijker dan nu. Terwijl de zwangerschappen aardig gelijk zijn. Er is nu standaard een extra echo rond de 31-32 weken, de groeiecho. Vind dat ook wel fijn hoor, en er wordt je nu ook goed op het hart gedrukt altijd te bellen als je je zorgen maakt. Zullen ze overal moeten doen!
Toen ik vorig jaar zwanger was van zoonlief was bij ons de groeiecho nog niet standaard hoor. Misschien inmiddels wel? Zou wel fijn zijn lijkt me.... Ik denk dat ze ook de termijn van overtijd lopen eens moeten herzien. Hier (woon inmiddels niet meer in NL) laten ze je max 10 dagen overtijd lopen. Lang genoeg lijkt me zo. Helemaal als ik het vergelijk met m'n schoonzus die ze (in NL) nog tot 21 dagen na de uitgerekende datum door lieten lopen. De risico's worden echt met de dag groter! Zwanger zijn en bevallen is een natuurlijk proces, maar ik vind wel dat het z'n grenzen heeft. En dat lijken ze in andere landen iets beter door te hebben..... Tis daarom helemaal geen verkeerd idee dat ze wat afspraken op papier gaan zetten. Zou fijn zijn als daar onnodige sterfgevallen mee voorkomen kunnen worden.
Ik vind dat wel fijn, want dan kunnen ze goed zien hoe de kleine ligt en hoe je placenta ligt vlak voor je bevalt. Want na de 20 weken echo kan er nog zoveel veranderen en niet iedereen zit op die medische echo te wachten. Ik vond die veiligheids controle in huis door een vk wel wat aan de overdreven kant. Maar misschien wijst ze me wel op iets waar ik nooit overna had gedacht!
toen ik hoorde over het veiligheidsbezoek dacht ik echt zoiets van Okeee.... juist.. Voor mij niet nodig, maar misschien voor anderen weer wel.. Beter voorkomen dan genezen zeg maar.. Hier ook geen standaardecho meer gehad na de 20 weken.. Wel medisch voor mezelf waarbij ze gelijk naar de beeb hebben gekeken ook wel fijn.. Ik vind het echt raar dat er na de 20 weken geen echo meer wordt uitgevoerd.. Het kan nog zo veranderen in de laatste helft..
Een poliklinische bevalling zonder medische noodzaak zou eigenlijk gewoon in het basispakket moeten zitten. Ik denk dat dat ook de kansen op babysterfte verlaagt. Zo hebben vrouwen die niet poliklinisch kunnen bevallen vanwege het geld, toch de keus.
@Bammetjebam: Daaraan dacht ik ook al bij het lezen van dit artikel. Ik vind het jammer dat je in Nederland weinig te kiezen hebt op het gebied van bevallen en zwangerschap. Eigenlijk is het gewoon gevaarlijk een barende vrouw alleen met haar partner of welke intimici ook thuis alleen te laten. Steun is fijn, maar ik vind deskundigheid belangrijker. Ik ben twee keer kantjeboord thuis bevallen, de vk was er nét op tijd bij en zoveel steun had ik nou ook niet tijdens het weghijgen van die persweeën. Dat had de VK moeten doen, maar die was er niet. Dit keer ga ik in het ziekenhuis bevallen denk ik en moet ik zo'n beetje de verloskundige ervan overtuigen dat het voor mij belangrijk is. Dat klopt niet hoor! Maargoed de echo: ik vind het een goede zaak! Zeker omdat een groot deel van Nederland thuis bevalt, hadden ze dat met het uitvinden van het echoapparaat al moeten invoeren vind ik. Er worden echt veel risico's genomen!
Wanneer zwangere vrouwen voor een bevalling in het ziekenhuis komen, moet binnen een kwartier worden begonnen met een verloskundige behandeling. Ik denk dat het beter is om van de thuisbevallingen over te gaan naar de poliklinische bevallingen. Het is een leuke regel dat het ziekenhuis binnen een kwartier moet beginnen met verloskundige hulp, maar denk dat het veel belangrijker is dat de (thuis) verloskundigen veel sneller doorsturen naar het ziekenhuis ipv de bevalling zo lang mogelijk in eigen handen te houden...... daar gaat veel kostbare tijd verloren!