Kinderwagen als wiegje ?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Nemo, 1 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    nou idd want mijn kraamhulp zei het zelf dat het gewoon kon. Wel raar dat daar geen vaste afspraak over is dan.

Bij ons kan er ook geen wiegje staan en we zullen het nu weer zo de eerste weken doen. Ach ja hele nachten slapen ze in het begin toch niet door hahaha. Zo 2 keer per nacht lekker bij mama drinken en soezen in bed en dan weer in de bak.

2. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    Mijn collegaatje vertelde me ook dat ze haar kindje gewoon de eerste nachtjes in de reiswieg liet slapen naast haar bed..dit op advies van haar kraamverzorgster.

3. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Dit vond ik op de website www.veiligslapen.info :

Om te voorkomen dat uitgeademde lucht met afnemend zuurstofgehalte blijft hangen, waardoor een baby (vooral in buik- of zijligging) kan versuffen en het bewustzijn verliezen, moet vanaf de slaapplek zijdelingse ventilatie mogelijk zijn. Gebruik dus geen gesloten bak. Ook een gesloten kinderwagenbak is af te raden voor langere slaapperioden en niet geschikt als vaste slaapplaats.

4. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    tja daar zit wel wat in.
    Toch doe ik het weer de eerste weken met de kinderwagen bak.

5. MollyM

MollyM Bekend lid

Toch opvallend dat er genoeg wiegjes verkocht worden die helemaal dicht zijn aan alle zijden. Wij hadden bij de eerste, de eerste paar weken de dreami gebruikt en daarna in het ledikantje.

Nu hebben we een wiegje te leen gekregen dat dus inderdaad dichte kanten heeft dus ik zie niet waarom een kinderwagen bak dan niet zou mogen. Die kanten zijn zelfs nog lager.

Vroeger waren er ook zat ledikantjes die hele dichte kanten hadden.

6. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    Lijkt mij ook sterk dat die zijkanten wat uitmaken...je kindje ligt er ook toch niet helemaal tegenaan met zijn gezichtje.

7. Elisabeth1981

23 sep 2006
    42
    0
    0
    Jongste bediende
    Niekerk
    Volgens mij kan dat best hoor! Ik heb alle reacties echter niet gelezen...
    Maar mijn schoonzus raadde ons ook aan om het wiegje bij het bed te zetten en overdag kan de baby dan prima beneden in de kinderwagen. Nou, als het overdag kan zie ik geen reden waarom het 's nachts niet zou kunnen...

8. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Op zich kan ik me wel wat voorstellen bij de info op de site van veiligslapen. Als je zelf in een bak ligt krijg je het denk ik ook benauwd. De lucht die je uitademt adem je ook weer in aangezien er dus minder zuurstof binnenkomt door de dichte zijkanten. Word je volgens mij nogal suf van.

Maar goed, je hoort en leest uiteraard van alles wat wel en niet goed is. Denk dat een ieder maar moet doen wat z'n gevoel ingeeft.

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik ben vandaag even binnengelopen bij een kraamzorgkantoor.
    Ze adviseerden om je kindje alleen er in te laten slapen als je er zelf wakker bij bent. Dus niet het kindje in de wagen laten slapen als je zelf ook ligt te slapen.
    Een wagen ademt niet genoeg. Ze adviseerdern een rieten wiegje, maar dan wel met een dik matrasje.

10. sim

sim Niet meer actief

ik heb mijn dochter de eerste weken in de kinderwagen laten slapen, moet zeggen dat ik wel een matrasje heb laten maken zodat het wat comfortabeler lag..

11. Vicky

Vicky Fanatiek lid

11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    Kaylee heeft de eerste drie maanden bij ons in de kamer in de kinderwagenbak geslapen (met uizondering van de eerste weken toen haar wiegje nog in onze kamer stond).

12. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Volgens mij kan het gewoon hoor! Wel de kap naar beneden doen.

Bij allebei mijn dochters heeft de kraamhulp gezegd dat het kan en mag. Waren van verschillede kraambureaus trouwens en met 4 jaar ertussen ;) Wij gaan ook geen wiegje kopen, maar proberen of het ledikantje bij ons past. Vind het wel gezellig beebje bij ons op de kamer..en makkelijk!

13. Suusje76

Suusje76 Bekend lid

8 apr 2006
    723
    0
    0
    Afgelopen woensdag had ik een intakegesprek met de kraamzorg en toen werd mij verteld dat de baby niet in de kinderwagen mag liggen omdat deze te slecht ventileert. Dat is hetzelfde als de achterliggende reden dat je bedzeiltjes niet mag gebruiken. Bij onze kraamzorg wordt het dus verboden en moet je een wiegje of ledikantje gebruiken.

Groetjes Suusje

14. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Maar een wiegje is toch meestal ook helemaal rondom bekleed? Dat ventileert dan toch ook niet goed?

15. Suusje76

Suusje76 Bekend lid

8 apr 2006
    723
    0
    0
    Dat zei ik ook tegen de kraamzorg en toen zei ze dat een wiegje vaak van riet is en als het aan de zijkanten is afgedekt dat het vaak met riet of doek is. Dat ventileert in tegenstelling tot een kunststof (of waar de reiswiegen dan ook van van gemaakt zijn) reiswieg beter.

Tja, je moet het maar bedenken.

Ik ga in ieder geval gewoon het ledikantje op onze slaapkamer zetten.

Groetjes Suusje

16. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Mijn kraamhulp zei dat het geen probleem was, maar dat je het niet voortdurend moet doen. Ze legde hem zelf ook in de kinderwagenbak.

17. Jodi

Jodi Fanatiek lid

17 jan 2006
    1.696
    0
    0
    Dames ter info. :

van de site:
    http://www.wiegedood.nl/modules/content ... section=25

Wieg of bedje: Een wieg wordt een beperkte tijd gebruikt, maar omdat een baby in die tijd beweeglijk wordt, is het verstandig om een stabiel exemplaar te kiezen. Schommelen geeft onrust en als de wieg beweegt kan dat een baby doen omrollen naar een onveilige zij- of buikligging.
    Om te voorkomen dat uitgeademde lucht met afnemend zuurstofgehalte blijft hangen, waardoor een baby (vooral in buik- of zijligging) kan versuffen en het bewustzijn verliezen, moet vanaf de slaapplek zijdelingse ventilatie mogelijk zijn. Gebruik dus geen gesloten bak. Ook een gesloten kinderwagenbak is binnenshuis af te raden voor langere slaapperioden en niet geschikt als vaste slaapplaats.
    Aan kinderbedjes worden in Nederland wettelijk vastgelegde veiligheidseisen gesteld. De afstand tussen de spijlen van een bedje moet krachtens de Europese norm minimaal 4,5 en maximaal 6,5 centimeter zijn om te voorkomen dat het babylijfje er doorheen kan en het kind met het hoofd blijft hangen.
    Hangmatjes dienen te worden afgeraden sinds daar fatale ongelukken mee zijn gebeurd.

Heb nu zelf besloten dat ik de baby straks maar meteen in het ledikantje leg

Veel succes met jullie keuzes.

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

Wij hebben ook besloten om niet in de kinderwagenbak te laten slapen. Tenzij het incidenteel overdag voor heel even is. Wij gaan voor wiegje/ledikantje.

19. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Wij gaan ook voor ledikantje, maar wel bij ons op de kamer ;)

20. Salomina

Salomina Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.225
    0
    0
    Hoi hoi,

Het hangt af van wat je kraambureau er van vindt. Bij mij mag het wel, bij anderen niet. Ik vindt het wel handig als de kleine de eerste week bij ons in de kamer slaapt. Daarna mag de kleine in de ledikant.

Groetjes

Deel Deze Pagina